AI και social commerce ανάμεσα στα trend που αναδιαμορφώνουν τις online αγορές
ΜΙα νέα έρευνα κυκλοφόρησε από το DHL eCommerce για τις τάσεις του 2025, η οποία διεξήχθη με 24.000 online αγοραστές σε 24 βασικές παγκόσμιες αγορές. Τα στοιχεία που ξεχώρισαν στην φετινή έρευνα είναι ο τρόπος με τον οποίο το AI και το social commerce μεταμορφώνουν τις online αγορές, ο ουσιαστικός ρόλος που διαδραματίζει η παράδοση στη μετατροπή του καλαθιού και η βιωσιμότητα που διαμορφώνει την αφοσίωση.
AI υποβοηθούμενες αγορές για εξυπνότερες διαδρομές με υψηλότερες προσδοκίες
Οι εξελίξεις στο GenAI εγκαινιάζουν ένα νέου είδους βιομηχανική επανάσταση και είναι πλέον ανάμεσα στις πιο αναμενόμενες και απαιτούμενες καινοτομίες μεταξύ των καταναλωτών, με 7 στους 10 αγοραστές παγκοσμίως να επιθυμούν οι λιανοπωλητές να προσφέρουν λειτουργίες αγορών με τεχνητή νοημοσύνη. Τα virtual try-ons, οι βοηθοί αγορών και η αναζήτηση προϊόντων με φωνητική υποστήριξη βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των χαρακτηριστικών που οι καταναλωτές θέλουν ενεργά να χρησιμοποιούν.
Οι αγορές μέσω φωνητικών εντολών είναι ήδη σε άνοδο, με το 37% των αγοραστών παγκοσμίως να πραγματοποιούν online αγορές χωρίς χέρια και το 60% να χρησιμοποιεί voice assistants. Καθώς αυξάνονται οι ψηφιακές προσδοκίες, αυξάνεται και η ζήτηση για διαισθητικές, τεχνολογικά υποστηριζόμενες διαδρομές αγορών που συνδυάζουν τη χρησιμότητα με την απόλαυση.
Το social commerce γίνεται το νέο eCommerce
Οι παραδοσιακοί eCommerce δικτυακοί τόποι αντικαθιστούνται όλο και περισσότερο από τις social media πλατφόρμες. Οι καταναλωτές στρέφονται σε εφαρμογές όπως το TikTok, το Instagram και το Facebook όχι μόνο για ανακάλυψη, αλλά και για αγορά. Επτά στους δέκα αγοραστές δηλώνουν ότι έχουν ήδη πραγματοποιήσει μια αγορά μέσω των social media και το ίδιο ποσοστό αναμένει ότι οι πλατφόρμες αυτές θα γίνουν ο κύριος προορισμός αγορών τους μέχρι το 2030.
Η δύναμη των influencers παίζει επίσης κρίσιμο ρόλο: το 82% των αγοραστών δηλώνει ότι οι viral τάσεις και η κοινωνική κίνηση επηρεάζει τις αγοραστικές τους αποφάσεις στις online αγορές. Το TikTok ειδικότερα οδηγεί την αλλαγή σε αγορές όπως η Ταϊλάνδη, όπου το 86% των online αγοραστών δηλώνουν ότι αγοράζουν μέσω της εφαρμογής, και παγκοσμίως μεταξύ της Gen Z, όπου σχεδόν το 50% χρησιμοποιεί ήδη την πλατφόρμα για αγορές. Αυτή η αλλαγή σηματοδοτεί μια σημαντική μεταμόρφωση στον τρόπο και τον τόπο που τα brand θα εμπλακούν με το κοινό τους και απαιτεί απρόσκοπτες, mobile-native εμπειρίες που έχουν δημιουργηθεί για μετατροπή εντός της εφαρμογής.
Sustainability και κυκλική οικονομία δεν είναι απλά μια τέση πλέον
Η βιωσιμότητα έχει εξελιχθεί από διαφοροποιητικό στοιχείο branding σε βασική απαίτηση των καταναλωτών. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 72% των αγοραστών εξετάζουν πλέον τη βιωσιμότητα όταν πραγματοποιούν online αγορές. Για πολλούς, αυτό υπερβαίνει τη συσκευασία ή τη μεταφορά, ένας στους τρεις αγοραστές έχει εγκαταλείψει το καλάθι του λόγω ανησυχιών για τη βιωσιμότητα. Μεταξύ της Gen Z, το ποσοστό αυτό φτάνει σχεδόν τον έναν στους δύο.
Οι καταναλωτές αγκαλιάζουν επίσης πιο κυκλικά μοντέλα κατανάλωσης, με πάνω από τους μισούς να επιλέγουν μεταχειρισμένα ή ανακαινισμένα αγαθά, με κίνητρο τόσο τις περιβαλλοντικές αξίες όσο και την αποδοτικότητα του κόστους. Επιπλέον, το 58% των αγοραστών δηλώνουν πρόθυμοι να συμμετάσχουν σε προγράμματα ανακύκλωσης ή επαναγοράς που προσφέρονται από τους λιανοπωλητές. Αυτές οι συμπεριφορές υποδηλώνουν μια αυξανόμενη προσδοκία ότι τα brand όχι μόνο θα μειώσουν το αποτύπωμά τους, αλλά και θα δώσουν ενεργά τη δυνατότητα στους καταναλωτές να ψωνίζουν πιο βιώσιμα.
Παράδοση και επιστροφές γίνονται οι οδηγοί για μετατροπές
Ενώ οι νέες τεχνολογίες συνεχίζουν να μεταμορφώνουν την εμπειρία στις online αγορές, το shipping και οι επιστροφές παραμένουν οι μεγαλύτεροι παράγοντες για το cart abandonment καθώς οι αγοραστές δεν είναι διατεθειμένοι να συμβιβαστούν όταν πρόκειται για ευκολία, ευελιξία και έλεγχο. Στην πραγματικότητα, το 81% των καταναλωτών δηλώνουν ότι θα εγκαταλείψουν την αγορά τους εάν η προτιμώμενη επιλογή παράδοσης δεν είναι διαθέσιμη. Εξίσου κρίσιμο είναι το γεγονός ότι το 79% θα εγκαταλείψει την αγορά αν η διαδικασία επιστροφής δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους.
Η εμπιστοσύνη παίζει επίσης σημαντικό ρόλο, με τρεις στους τέσσερις αγοραστές να αναφέρουν ότι δεν θα αγοράσουν από έναν λιανοπωλητή εάν δεν εμπιστεύονται τον πάροχο παράδοσης και επιστροφών. Αυτές οι προσδοκίες υπογραμμίζουν τη σημασία των διαφανών, πελατοκεντρικών στρατηγικών στα logistics, ως βασικό κομμάτι μετατροπών.