Αλλάζει το μοντέλο B2C σε B2B2C στο eCommerce;
Οι τελευταίες αλλαγές στους κανονισμούς των ΗΠΑ έχουν επηρεάσει αρνητικά το eCommerce, ειδικά στην Αμερική και την Ευρώπη. Ένα νέο μοντέλο παίνρει πρωταγωνιστικό «ρόλο» στο eCommerce, το μοντέλο B2B2C.
Όπως διαβάζουμε χαρακτηριστικά, οι πλατφόρμες eCommerce έχουν αρχίσει να ακυρώνουν προγραμματισμένες αποστολές, διαταράσσοντας την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης.
Σύμφωνα με την Kathy Liu, Αντιπρόεδρο Πωλήσεων και Marketing στη Dimerco Express Group, το eCommerce έχει διαμορφώσει σημαντικά τις τάσεις στις αεροπορικές μεταφορές.
Από τις αρχές του 2024, τα κόστη μεταφοράς παραμένουν υψηλά, χωρίς ξεκάθαρη πτώση, και η αγορά μετακινείται από το παραδοσιακό μοντέλο B2C (Business-to-Consumer) σε ένα πιο σύνθετο μοντέλο B2B2C (Business-to-Business-to-Consumer). Αυτή η αλλαγή πιθανότατα θα μειώσει τη ζήτηση για αεροπορικές μεταφορές και θα στρέψει περισσότερες αποστολές στη θαλάσσια μεταφορά, η οποία είναι πιο οικονομική.
Οι νέοι δασμοί στις εισαγωγές από το Μεξικό, τον Καναδά και την Κίνα αναμένεται να επηρεάσουν έντονα τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Σύμφωνα με τη Dimerco, οι επιπλέον φόροι 25% σε προϊόντα από αυτές τις χώρες, μαζί με τις αυξημένες χρεώσεις στις κινεζικές εισαγωγές, θα αναγκάσουν τις επιχειρήσεις να αναζητήσουν νέους προμηθευτές.
Επιπλέον, η πιθανότητα επιβολής αντιποίνων από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τους δασμούς στα αυτοκίνητα δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερη αβεβαιότητα. Σε αυτό το περιβάλλον, οι εταιρείες πρέπει να επεκτείνουν το δίκτυο προμηθευτών τους και να εξετάσουν εναλλακτικές διαδρομές αποστολής για να μειώσουν το κόστος.
Πώς αντιδρούν οι αγορές στην B2B2C αλλαγή
Ασία-Ειρηνικός
- Ταϊβάν: Η ζήτηση για προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης και τεχνολογίας είναι σταθερή, αλλά οι αποστολές eCommerce έχουν μειωθεί καθώς οι επιχειρήσεις περιμένουν να δουν πώς θα διαμορφωθούν οι νέοι δασμοί στις ΗΠΑ.
- Κίνα: Τα εργοστάσια στη βόρεια Κίνα λειτουργούν με χαμηλή δυναμικότητα μετά τις διακοπές της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν μειώσει τις πτήσεις, αλλά η κατάσταση αναμένεται να εξομαλυνθεί μέχρι τον Μάρτιο, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των ναύλων.
- Νότια Κορέα: Η υψηλή ζήτηση και η περιορισμένη χωρητικότητα των αεροπορικών μεταφορών απαιτούν κρατήσεις τουλάχιστον δύο εβδομάδες νωρίτερα για αποστολές στις ΗΠΑ.
- Βιετνάμ & Μαλαισία: Οι εξαγωγές αεροπορικού φορτίου έχουν μειωθεί, καθώς πολλές αποστολές που ξεκινούσαν από την Κίνα τώρα δρομολογούνται μέσω Μαλαισίας, κάτι που επηρεάζει τη διαθεσιμότητα χώρου και τις τιμές.
Βόρεια Αμερική
- ΗΠΑ: Παρατηρούνται ακυρώσεις πτήσεων μετά την Κινεζική Πρωτοχρονιά λόγω μειωμένης ζήτησης από την Ασία. Η προγραμματισμένη αποχώρηση της Polar Air από την αγορά τον Μάρτιο μπορεί να δημιουργήσει ελλείψεις σε πτήσεις από και προς το Λος Άντζελες.
- Καναδάς: Η είσοδος νέων αεροπορικών εταιρειών, όπως η China Airlines και η Hainan Airlines, αυξάνει τον ανταγωνισμό στην αγορά του Τορόντο.
Ευρώπη
- Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει την κατάργηση της φορολογικής εξαίρεσης για χαμηλής αξίας αποστολές (de minimis), κάτι που ακολουθεί τις αντίστοιχες ρυθμίσεις στις ΗΠΑ. Αν αυτό συμβεί, οι εισαγωγές αεροπορικού φορτίου από την Κίνα θα γίνουν πιο ακριβές για τις πλατφόρμες eCommerce που βασίζονταν σε αυτή την εξαίρεση για να κρατούν χαμηλές τιμές.
- Οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές ενισχύουν επίσης τους ελέγχους για παραποιημένα και μη πιστοποιημένα προϊόντα, κάτι που θα επηρεάσει τις διαδικτυακές πωλήσεις.
Το eCommerce αλλάζει από το μοντέλο B2C στο B2B2C;
Ναι, και αυτό φαίνεται σε πολλές περιπτώσεις. Οι εταιρείες δεν πουλάνε μόνο απευθείας στους καταναλωτές (B2C), αλλά συνεργάζονται με τρίτους, όπως διανομείς και μεταπωλητές (B2B2C), για να αποκτήσουν περισσότερους πελάτες.
Αυτή η αλλαγή δείχνει ότι οι επιχειρήσεις eCommerce ψάχνουν τρόπους να δουλεύουν πιο εύκολα και με λιγότερα έξοδα. Όπως στο dropshipping, αυτό το μοντέλο μειώνει τα λειτουργικά κόστη και αλλάζει την εφοδιαστική αλυσίδα, οπότε οι εταιρείες πρέπει να προσαρμοστούν για να μείνουν ανταγωνιστικές.
Αυτή η αλλαγή επηρεάζει τη μεταφορά προϊόντων – η στροφή στη θαλάσσια μεταφορά μειώνει τα κόστη αλλά καθυστερεί τις παραδόσεις. Παράλληλα, οι νέοι δασμοί και οι γεωπολιτικές εντάσεις δυσκολεύουν τις διεθνείς πωλήσεις, κάνοντας απαραίτητη την αναζήτηση εναλλακτικών αλυσίδων εφοδιασμού. Οι επιχειρήσεις eCommerce πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτούς τους νέους κανόνες για να συνεχίσουν να αναπτύσσονται.