Μια γυναίκα που προσπαθούσε να βοηθήσει τους χιλιάδες πολίτες που είχαν πληγεί από τις πυρκαγιές στο Λος Άντζελες ήρθε αντιμέτωση με το φαινόμενο του scam και την απάτη μέσω eCommerce store, από eshop που προσπαθούσε να εκμεταλλευτεί την τραγωδία για να κερδίσει γρήγορα χρήματα.
Όπως μας πληροφορεί σχετικό ρεπορτάζ του CBS news, η γυναίκα βρήκε την φερόμενη ως οργάνωση δράσεων για την ενίσχυση των θυμάτων της πυρκαγιάς, με την επωνυμία «Sophia & Mason», μέσα από ένα Facebook Ad. Η ιστορία που πρόβαλε η σελίδα είχε να κάνει με μια μητέρα που είχε χάσει την επιχείρησή της στην τραγική πυρκαγιά. Η ιστορία αυτή άγγιξε το ανυποψίαστο θύμα scam και αποφάσισε να ξοδέψει 100 δολάρια. Όμως, όταν επέστρεψε στη σελίδα του store στο Facebook, ανακάλυψε με απογοήτευση μέσα από σχόλια άλλων πελατών πως πρόκειται για απάτη.

Όπως δήλωσε η γυναίκα που έπεσε θύμα scam και επέλεξε να παραμείνει ανώνυμη, «αυτοί οι άνθρωποι είναι απεχθείς και αξιολύπητοι, εκμεταλλεύονται μια φρικτή τραγωδία. Είναι εξαιρετικά λάθος να προσπαθείς να κερδίσεις από την δυστυχία των άλλων, είναι ανήθικο και απολύτως λάθος. Είναι φοβερό».
Όπως αναφέρεται στην πηγή, η ομάδα του CBS News Confirmed εξέτασε τη διαφήμιση της σελίδας του καταστήματος και εντόπισε χαρακτηριστικά μοντάζ. Η κίνηση των χεριών, το γεγονός ότι το στόμα δεν συγχρονιζόταν ήταν σημάδια ότι το βίντεο είχε αλλοιωθεί.
Ακόμη, το CBS αναφέρει ότι η σελίδα του καταστήματος έγραφε αρχικά πως η πυρκαγιά στο Λος Άντζελες είχε καταστρέψει το φυσικό τους κατάστημα. Όμως, στη συνέχεια άλλαξαν την ενότητα «Αbout Us» και έγραψαν ότι το κατάστημα λειτουργούσε από το σπίτι ενός φίλου τους πριν την πυρκαγιά. Αυτές οι αλλαγές, όπως διαβάζουμε, έγιναν μετά από ένα ρεπορτάζ του KCAL News για το κατάστημα «Palisades Boutique», το οποίο έλεγε ότι είχε χάσει τη φυσική του τοποθεσία λόγω της πυρκαγιάς.
Τα δύο καταστήματα πρόσφεραν εκπτώσεις, λέγοντας ότι κάνουν εκκαθάριση αποθέματος λόγω της καταστροφής τους. Ωστόσο, τα ρούχα τους φαινόταν πολύ ακριβότερα σε σχέση με παρόμοια προϊόντα που βρέθηκαν σε eshops όπως το Amazon, το Walmart και το Shein.
Τελικά, η Meta διέγραψε τις σελίδες των καταστημάτων «Sophia & Mason» και «Palisades Boutique», αφού και τα δύο δήλωναν ότι η πυρκαγιά στο Λος Άντζελες είχε καταστρέψει τα καταστήματά τους.

Η εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόνου στον βωμό του κέρδους
Η εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόνου για κέρδος είναι κάτι που οι επιχειρήσεις πρέπει να αποφεύγουν. Είναι σημαντικό να δείχνουν ευαισθησία και υπευθυνότητα όταν χρησιμοποιούν τραγωδίες ή σημαντικά γεγονότα για διαφήμιση. Πρέπει να σέβονται τα συναισθήματα των ανθρώπων και να προωθούν τα προϊόντα τους με προσοχή, χωρίς να προκαλούν αρνητικά συναισθήματα ή να εκμεταλλεύονται την κατάσταση για να κερδίσουν χρήματα.
Οι τάσεις της αγοράς είναι σημαντικές για την ανάπτυξη του eCommerce, αλλά πρέπει να ακολουθούνται με σεβασμό και υπευθυνότητα. Όπως στις εθνικές επετείους, έτσι και σε περιπτώσεις τραγωδιών, όπως η ημέρα μνήμης των θυμάτων των Τεμπών στις 28 Φεβρουαρίου, δεν θεωρείται πολύ ηθικό το promotion και η διαφήμιση για ταξίδια ή άλλες εορταστικές προσφορές.
Η περίπτωση των scam δεν αφορά μόνο την ηθική πλευρά, αλλά έχει και άμεσο αντίκτυπο στο eCommerce. Η εκμετάλλευση τέτοιων καταστάσεων μπορεί να βλάψει τη φήμη της επιχείρησης και να μειώσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Στην εποχή των social media, τα λάθη διαδίδονται γρήγορα και μια επιχείρηση μπορεί να υποστεί σοβαρές συνέπειες στις πωλήσεις και την επιτυχία της. Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι προσεκτικές και να κατανοούν την ευθύνη τους όταν διαχειρίζονται τέτοια θέματα, καθώς οι καταναλωτές δεν συγχωρούν εύκολα την εκμετάλλευση της δυστυχίας των άλλων.