Η γερμανική κυβέρνηση εισήγαγε ένα υποχρεωτικό κουμπί ακύρωσης στις online αγορές, με στόχο να καταστήσει την ακύρωση τους τόσο απλή όσο και είναι και η αγορά. Ο νέος αυτός κανονισμός, που ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, ισχύει για αγαθά, υπηρεσίες και χρηματοπιστωτικά προϊόντα που αγοράζονται μέσω διαδικτύου και σηματοδοτεί το τέλος του αέναου δικαιώματος υπαναχώρησης στη σημερινή του μορφή.

Τι απαιτεί ο νέος νόμος από τα eshop

👉 Το κουμπί ακύρωσης πρέπει να φέρει σαφή σήμανση με φράσεις όπως «Ακύρωση σύμβασης» ή ισοδύναμη, ξεκάθαρη διατύπωση.

👉 Πρέπει να εμφανίζεται σε εμφανές σημείο, να είναι συνεχώς διαθέσιμο καθ' όλη τη διάρκεια της περιόδου υπαναχώρησης και να είναι εύκολα προσβάσιμο στο διαδικτυακό περιβάλλον εργασίας του χρήστη.

👉 Οι καταναλωτές θα πρέπει να μπορούν να ακυρώσουν με ένα κλικ, χωρίς περιττά εμπόδια, όπως η υποχρεωτική σύνδεση πριν από την πρόσβαση στη λειτουργία ακύρωσης.

Η ομοσπονδιακή υπουργός Δικαιοσύνης Stefanie Hubig τόνισε ότι η ακύρωση πρέπει να είναι «τόσο απλή όσο και η παραγγελία στο διαδίκτυο», ενισχύοντας την προστασία των καταναλωτών από ανεπιθύμητες συμβάσεις.

Παράλληλα με το κουμπί ακύρωσης, η κυβέρνηση σχεδιάζει να ενισχύσει τα δικαιώματα των καταναλωτών στις online αγορές, επιτρέποντας την άμεση προσωπική επαφή με τους παρόχους χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών μέσω διαδικτυακών εργαλείων και επιβάλλοντας αυστηρότερες υποχρεώσεις ενημέρωσης στους εν λόγω παρόχους.

Recommerce η κινητήριος δύναμη της κυκλικής οικονομίας
To recommerce στη Γερμανία αυξάνεται, με οικολογικά και οικονομικά κίνητρα να οδηγούν το 55% των καταναλωτών σε online αγορές.

Οι πελάτες μπορούν να παρατείνουν την περίοδο υπαναχώρησης έως 12 μήνες και 14 ημέρες μόνο εάν ο πάροχος δεν έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις ενημέρωσης ενώ οι καταναλωτές δεν θα έχουν πλέον το δικαίωμα να ζητούν τους όρους της σύμβασης σε χαρτί, μειώνοντας το διοικητικό βάρος για τους πωλητές.

Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής και αντίδραση του κλάδου

Η απαίτηση για το κουμπί ακύρωσης θα τεθεί σε ισχύ σε ολόκληρη την ΕΕ από τις 19 Ιουνίου 2026 για τις εξ αποστάσεως συμβάσεις που συνάπτονται ηλεκτρονικά. Παρά τις αντιρρήσεις των ομάδων υπεράσπισης του λιανικού και ηλεκτρονικού εμπορίου που ισχυρίζονται ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα των καταναλωτών που να δικαιολογεί αυτήν την εντολή, ο νόμος προχωρά στο πλαίσιο της εναρμόνισης των δικαιωμάτων των καταναλωτών στην Ευρώπη, όπου πρόσφατα ξεκίνησαν συζητήσεις για επιβολή τέλους σε πακέτα χαμηλού κόστους.

Επιτάχυνση σε επιβολή τέλους ζητείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Οι Έλληνες έμποροι ζητούν την επιβολή τέλους €2 σε μικρά eCommerce πακέτα πιο άμεσα για δίκαιο ανταγωνισμό στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Οι γερμανικές eCommerce ενώσεις έχουν εκφράσει ανησυχίες, περιγράφοντας τους νέους κανόνες ως δυσμενείς για τις επιχειρήσεις, αλλά η κυβέρνηση δίνει προτεραιότητα στην ευκολία και τη διαφάνεια για τους καταναλωτές στις online αγορές.