Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποδέχθηκε μια σειρά από δεσμεύσεις του AliExpress για την αντιμετώπιση των ανησυχιών σχετικά με τη διάδοση δυνητικά παράνομου και πορνογραφικού υλικού στην πλατφόρμα της, μας λέει το Le Monde. Αυτό προκύπτει από έρευνα που ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2024 γύρω από την αποτυχία της κινεζικής εταιρείας να δράσει επαρκώς κατά τέτοιων προϊόντων, η οποία θα μπορούσε να έχει οδηγήσει σε σημαντικά πρόστιμα σύμφωνα με τον νόμο της ΕΕ για τις ψηφιακές υπηρεσίες.

Δεν είναι βέβαια η πρώτη κινεζική πλατφόρμα που έχει βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα της ΕΕ καθώς και τα Temu και Shein έχουν περάσει από παρόμοια στάδια γύρω από την ποιότητα των προϊόντων τους.

Οι κινεζικές πλατφόρμες δεν πληρούν τους κανονισμούς
Πάνω από το 85% των προϊόντων από κινεζικές πλατφόρμες δεν πληρούν τους κανονισμούς ασφαλείας.

Τι έδειξαν οι έρευνες;

Τα προκαταρκτικά πορίσματα της Επιτροπής αποκάλυψαν ότι το AliExpress υποτίμησε τους κινδύνους που συνδέονται με τα παράνομα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των φαρμάκων, των συμπληρωμάτων διατροφής και του περιεχομένου για ενήλικες, και απέτυχε να επιβάλει κυρώσεις κατά των εμπόρων που επανειλημμένα αναρτούσαν παράνομο περιεχόμενο. Τα συστήματα μετριασμού του περιεχομένου της πλατφόρμας παρουσίαζαν συστημικές αδυναμίες, επιτρέποντας τη χειραγώγηση από κακόβουλους εμπόρους.

Ως απάντηση, η θυγατρική εταιρεία της Alibaba ανέλαβε ολοκληρωμένες δεσμεύσεις για τη βελτίωση των συστημάτων παρακολούθησης και ανίχνευσης, την ενίσχυση της διαφάνειας στα συστήματα διαφήμισης και συστάσεων και τη βελτίωση της ιχνηλασιμότητας των εμπόρων. Οι δεσμεύσεις αυτές περιλαμβάνουν επίσης καλύτερους μηχανισμούς ειδοποίησης και δράσης και ένα εσωτερικό σύστημα χειρισμού παραπόνων. Η Επιτροπή έχει καταστήσει τις δεσμεύσεις αυτές νομικά δεσμευτικές και θα παρακολουθεί τη συμμόρφωση της AliExpress μέσω τακτικών εκθέσεων και εποπτείας από έναν διαχειριστή παρακολούθησης.

Στοπ στην εξαπάτηση καταναλωτών ζητά η ΕΕ από το Shein
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά τα ρέστα από το SHEIN για πρακτικές που παραβιάζουν την τοπική νομοθεσία των καταναλωτών.

Η AliExpress αναγνώρισε την έρευνα και εξέφρασε την πεποίθηση ότι θα επιτύχει θετική και συμβατή έκβαση μέσω του συνεχούς διαλόγου με την Επιτροπή εάν βρεθεί να μην συμμορφώνεται με τον κανονισμό ψηφιακών υπηρεσιών μετά την εξέταση των πορισμάτων της Επιτροπής, θα μπορούσε να αντιμετωπίσει πρόστιμα έως και 6% του παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών της.