Πικρό ήταν το Πάσχα για το Marks & Spencer καθώς εδώ και δύο βδομάδες έχει να διαχειριστεί μια κυβερνοεπίθεση που έπληξε τις διαδικτυακές δραστηριότητες της εταιρείας και πάγωσε τις παραγγελίες της, προακαλώντας εσωτερικά προβλήματα.

Online παραγγελίες στον πάγο!

Πλέον ένα μαύρο banner στην κορυφή του εταιρικού website ενημερώνει τους πελάτες ότι "Οι online αγορές έχουν διακοπεί". Τα εν λόγω προβλήματα της M&S ξεκίνησαν το Σαββατοκύριακο του Πάσχα, με τους πελάτες να αναφέρουν προβλήματα με το Click & Collect και τις ανέπαφες πληρωμές. Η βρετανική αλυσίδα επιβεβαίωσε ότι πρόκειται για cyber περιστατικό. Δεν είναι το μοναδικό online περιστατικό καθώς πρόσφατα scammers προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν τις πυρκαγιές στο LA.

Απάτη μέσω eCommerce με αφορμή τις πυρκαγιές του Λ.Α.
Ρεπορτάζ αποκαλύπτει νέα απάτη μέσω eCommerce που εκμεταλλεύτηκε την τραγωδία των πυρκαγιών του Λ.Α. και τον ανθρώπινο πόνο.

Προς το παρόν, δεν υπάρχει ενημέρωση για το πότε θα συνεχιστούν οι online παραγγελίες ενώ δυσλειτουργίες υπάρχουν και σε φυσικά καταστήματα Marks & Spencer, με ορισμένα είδη τροφίμων να λείπουν και πινακίδες σε άδεια ράφια να γράφουν: "Παρακαλώ δείξτε υπομονή, ενώ επιδιορθώνουμε ορισμένα τεχνικά ζητήματα που επηρεάζουν τη διαθεσιμότητα των προϊόντων".

Επιπλέον, η εταιρεία απέσυρε όλες τις αγγελίες εργασίας από την ιστοσελίδα της, με ένα μήνυμα που αναφέρει: «Λυπούμαστε που δεν μπορείτε να αναζητήσετε ή να υποβάλετε αίτηση για ρόλους αυτήν τη στιγμή, εργαζόμαστε σκληρά για να επανέλθουμε online το συντομότερο δυνατό».

Ήταν επίθεση ransomware

Η M&S δεν έχει κάνει κάποια δήλωση για το περιστατικό, αλλά το BBC επιβεβαιώνει ότι γνωρίζει πως πρόκειται για επίθεση ransomware. Πρόκειται για έναν τύπο κακόβουλου λογισμικού που χρησιμοποιείται για να καταστρέψει σημαντικά δεδομένα ή αρχεία αφού αποκτήσει πρόσβαση στα συστήματα υπολογιστών μιας επιχείρησης, κλειδώνοντάς τα ουσιαστικά εκτός αν καταβληθούν λύτρα. Οι χάκερ συχνά απειλούν να διαρρεύσουν ή να πουλήσουν τα δεδομένα για να αναγκάσουν μια επιχείρηση να πληρώσει.

Μια ομάδα ransomware που ακούει στο όνομα «DragonForce» δήλωσε στο BBC ότι ήταν υπεύθυνη για την επίθεση στην Marks & Spencer, την Co-Op και μια απόπειρα παραβίασης του Harrods και δήλωσε ότι θα υπάρξουν σύντομα και άλλες επιθέσεις. Δεν είναι γνωστό ποιος τελικά χρησιμοποιεί την υπηρεσία DragonForce για να επιτεθεί στους εμπόρους λιανικής πώλησης, αλλά ορισμένοι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας λένε ότι οι τακτικές που παρατηρούνται μοιάζουν με αυτές μιας χαλαρά συντονισμένης ομάδας χάκερ που έχει ονομαστεί Scattered Spider ή Octo Tempest. Η Μητροπολιτική Αστυνομία επιβεβαίωσε ότι εξετάζει την επίθεση και το Εθνικό Κέντρο Κυβερνοασφάλειας (NCSC) προειδοποίησε ότι οι εγκληματίες που εξαπολύουν κυβερνοεπιθέσεις υποδύονται τα γραφεία βοήθειας πληροφορικής για να εισβάλουν σε οργανισμούς.

Κοστίζει εκατομμύρια στην εταιρεία και επηρεάζονται οι προμηθευτές

Οι επιπτώσεις από μια τέτοια επίθεση είναι εμφανείς, όχι μόνο με τις αναρτημένες πινακίδες στα καταστήματα αλλά κυρίως στην λειτουργία και αξιοπιστία της εταιρείας καθώς όσο περισσότερο χρειάζεται για να αντιμετωπιστεί όλο αυτό, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το πλήγμα. Η τιμή της μετοχής της Marks & Spencer έχει πέσει από τότε που ξεκίνησαν τα τεχνικά προβλήματα, με περισσότερες από μισό δισ. λίρες να έχουν αφαιρεθεί από την αξία της εταιρείας.

Επιπλέον, όλα αυτά τα προβλήματα με το online shopping και τις ελλείψεις θα μπορούσαν οδηγήσουν μια μερίδα καταναλωτών σε ανταγωνιστές είτε διότι το κοινό έχει μάθει να αποκτά άμεσα αυτό που θέλει είτε λόγω κλονισμένης εμπιστοσύνης και φόβου για τα προσωπικά δεδομένα και την ασφάλειά τους. Οι αναλυτές λένε ότι η φήμη της M&S έχει υποστεί μια «μελανιά», αλλά λένε επίσης ότι υπάρχει μεγάλη αγάπη για το στυλοβάτη της High Street, οπότε οι πελάτες είναι πιθανό να της δώσουν κάποια περιθώρια. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει καμία προφανής αντίδραση, με έναν πελάτη να λέει στο BBC ότι το προσωπικό ήταν «απόλυτα γοητευτικό» λαμβάνοντας υπόψη την κυβερνοεπίθεση, δείχνοντας την ανθεκτικότητα των Ευρωπαίων.

Οι buyers επιλέγουν online αγορές παρά τις online απειλές
Οι online αγορές γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς στην Ευρώπη - Οι καταναλωτές δείχνουν εμπιστοσύνη, παρά τις αυξανόμενες online απειλές.

Η κατάσταση αυτή έχει επίσης δυσχαιράνει τους προμηθευτές, με έναν από τους μεγαλύτερους προμηθευτές της Marks & Spencer να δηλώνει ότι έχει καταφύγει στη χρήση στυλό και χαρτί για τις παραγγελίες. Το αφεντικό της Greencore, η οποία προμηθεύει σάντουιτς, ρολά και περιτυλίγματα, λέει ότι αύξησε επίσης τις παραδόσεις κατά το ένα πέμπτο για να διασφαλίσει ότι υπήρχαν περισσότερα από αρκετά τρόφιμα για το Σαββατοκύριακο με τις αργίες. Η Thea Green, διευθύνουσα σύμβουλος της μάρκας ομορφιάς Nails Inc, είπε ότι η εταιρεία της είχε ένα σημαντικό λανσάρισμα που πλησίαζε και ήταν νευρική γι' αυτό, δεδομένων των προβλημάτων στην M&S.

Η εταιρεία προς το παρόν δεν έχει κάνει κάποια δήλωση για την κατάσταση ή για το πότε θα επανέλθουν οι λειτουργίες της στο φυσιολογικό. Μάλιστα το περιστατικό αυτό μας αποδεικνύει ότι ακόμη και οι μεγαλύτεροι παίχτες της αγοράς και του eCommerce δεν είναι άτρωτοι και οι online κίνδυνοι καραδοκούν.