Νέα έρευνα διεξήγαγε η GR.EC.A για την συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών γύρω από το online shopping. Η Κατερίνα Φραϊδάκη, πρόεδρος του Συνδέσμου σχολίασε ότι αρκετά έχουν αλλάξει από την προηγούμενη φορά που έτρεξε παρόμοια έρευνα το 2017. Η έρευνα βασίστηκε σε τρεις πυλώνες, την συμπεριφορά του χρήστη, την συμπεριφορά του καταναλωτή και την επικοινωνία. Αναλύει τη χρήση του διαδικτύου, τους λόγους χρήσης καθώς και τη συχνότητα των online αγορών και εκτελέστηκε σε δείγμα 800 online αγοραστών.

Ποιες είναι λοιπόν οι προτιμήσεις των Ελλήνων;

Κι ενώ πρόσφατα είδαμε ποιος κυριαρχεί στο online shopping, τώρα θα δούμε για τις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών. Αρχικά, αξίζει να ξεκινήσουμε αναφέροντας ότι το 74% των ερωτηθέντων χρησιμοποιεί το internet για αγορές προϊόντων και υπηρεσιών ενώ 8 στους 10 δηλώνουν ότι για πάνω από τις μισές αγορές που ολοκληρώνουν online, έχουν ψάξει νωρίτερα πληροφορία για το προϊόν ή την υπηρεσία σε φυσικό κατάστημα. Αντιστρόφως, 7 στους 10 αγοραστές δηλώνουν ότι για πάνω από τις μισές αγορές που πραγματοποιούν σε φυσικό κατάστημα, έχουν ψάξει νωρίτερα πληροφορία για το προϊόν ή την υπηρεσία σε κάποιο eshop.

Άντρες ή γυναίκες: Ποιος κυριαρχεί στο online shopping;
Νέα έρευνα ρίχνει λίγο περισσότερο στις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων στο online shopping.

Οι καταναλωτές αναγνωρίζουν ως κύρια πλεονεκτήματα του online shopping την εξοικονόμηση χρόνου (79,4% για τον Γενικό Πληθυσμό και 82% για τους Ώριμους Χρήστες) και τις καλύτερες τιμές (74,3% και 65% αντίστοιχα). Όμως, υπάρχει σημαντική διαφορά στην μέση μηνιαία δαπάνη για τον Γενικό Πληθυσμό και τους Ώριμους Χρήστες που δαπανούν 80% περισσότερα χρήματα. Η συχνότητα των online αγορών είναι υψηλή, με το 48% του Γενικού Πληθυσμού και το 61% των Ώριμων Χρηστών να πραγματοποιούν πάνω από 25 αγορές τον προηγούμενο χρόνο. 

Μια πολύ ευχάριστη ένδειξη είναι ότι παρατηρείται μια ισχυρή προτίμηση για αγορές από ελληνικά eshop κατά 84,4%, συμπεριλαμβανομένων σελίδων σύγκρισης τιμών ή marketplaces με 48,3%. Η παραλαβή στο χώρο του καταναλωτή μέσω courier είναι η προτιμώμενη μέθοδος παράδοσης αγγίζοντας το 78,7%, ενώ κερδίζει συνεχόμενα έδαφος η παραλαβή από Lockers με 51,8%. Όσον αφορά τις μεθόδους πληρωμών, το 85,2% χρησιμοποιεί χρεωστική κάρτα.

Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες στο online shopping είναι: «Διαμονή σε καταλύματα (ξενοδοχεία κλπ.)», «Παραγγελία έτοιμου φαγητού», «Ταξιδιωτικές υπηρεσίες (εισιτήρια, ενοικίαση αυτοκινήτου κλπ.)», «Είδη ένδυσης και υπόδησης» και «Εισιτήρια για εκδηλώσεις (συναυλίες, θέατρα κλπ.)». Λιγότερο δημοφιλείς κατηγορίες είναι το egambling, τα βρεφικά/παιδικά είδη και τα κοσμήματα/ρολόγια. Μια ακόμη κατηγορίες που επίσης παρουσιάζει άνοδο είναι οι online αγορές τροφίμων.

Έρευνα: Οι online αγορές τροφίμων στην Ελλάδα ανεβαίνουν
Το e-grocery, δηλαδή οι online αγορές τροφίμων στην Ελλάδα, ανεβαίνουν, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Σαφής τοποθέτηση δείχνουν όμως γύρω από την εμπιστοσύνη καθώς το 55% δεν θα αγόραζε από ένα κατάστημα αν δεν πληροί τα κριτήρια εμπιστοσύνης, ακόμα και αν έχει χαμηλότερες τιμές. Τα σημαντικότερα κριτήρια είναι η ύπαρξη τηλεφωνικού κέντρου, η φήμη/αξιοπιστία, η εύκολη επικοινωνία, η ύπαρξη σήματος αξιοπιστίας, η ασφαλής πύλη πληρωμών και η δυνατότητα επιστροφής προϊόντος.

Επιπλέον, ένα 62% δεν είναι σίγουροι για την ασφάλεια του online shopping μέσω των social media, παρόλου που παίζουν σημαντικό ρόλο στην προώθηση προϊόντων. Η έρευνα δείχνει ότι οι καταναλωτές συναντούν συχνά προϊόντα ή υπηρεσίες που τους ενδιαφέρουν στα social media, όμως δεν ολοκληρώνουν συναλλαγές μέσω αυτών με την ίδια συχνότητα. Επίσης, μόνο ένα μικρό ποσοστό των καταναλωτών αφήνει κριτικές ή σχόλια στις πλατφόρμες, συγκεκριμένα μόνο το 14% των ερωτηθέντων αφήνει κριτικές ή σχόλια.

Συμπεράσματα για τις eCommerce επιχειρήσεις 

Μέσα από την έρευνα αυτή λοιπόν αποκαλύπτεται μια πιο ώριμη eCommerce αγορά στην Ελλάδα. Έτσι, οι επιχειρήσεις οφείλουν να επικεντρωθούν στα εξής: 

• να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη και ασφάλεια με ασφαλείς πύλες πληρωμών, δυνατότητα επιστροφής προϊόντων και εύκολη επικοινωνία. 

• να βελτιώσουν την ταχύτητα και αξιοπιστία στις παραδόσεις καθώς είναι από τα σημαντικότερα θέματα που αναφέρουν οι καταναλωτές. 

• να προσφέρουν εξαιρετική εξυπηρέτηση πελατών που θα λύνει άμεσα ερωτήματα και προβλήματα. 

• να αξιοποιούν τα social media στρατηγικά για να προωθούν το brand τους και να εντοπίζουν τις ανησυχίες των χρηστών. 

• να προσαρμόζουν το marketing αφότου αναγνωρίζουν τις ανάγκες του κάθε segment στο online shopping.