Οι online αγορές τροφίμων αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς, ακόμη κι αν αρκετοί καταναλωτές εξακολουθούν να προτιμούν τα φυσικά καταστήματα, αναφέρει το New Money. Πλέον, η παρουσία του eCommerce είναι ισχυρή και στον τομέα των τροφίμων, όπως ήδη συμβαίνει σε πολλούς άλλους κλάδους της λιανικής.

Οι αριθμοί δείχνουν ξεκάθαρη άνοδο

Το e-grocery στην Ελλάδα μπορεί να κατέχει ακόμη μικρό μερίδιο, μόλις 3,1%, όμως αυξάνεται πέντε φορές ταχύτερα από τις πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα. Αυτό αναδεικνύουν τα στοιχεία της NielsenIQ για το 2024, με τον συνολικό online τζίρο να φτάνει τα 278 εκατ. ευρώ και να σημειώνει αύξηση 21% σε ετήσια βάση.

Η Ελλάδα προχωρά πιο αργά από άλλες αγορές της Ευρώπης, όπου τα online ποσοστά είναι πολύ πιο υψηλά: Για παράδειγμα, 18,9% στο Ηνωμένο Βασίλειο, 13% στη Γαλλία και 11,5% στην Ολλανδία. Παρόλα αυτά, η κοινή τάση δείχνει ότι το e-commerce αναπτύσσεται παντού πιο γρήγορα από τις παραδοσιακές μορφές πώλησης.

Μια ενδεικτική περίπτωση είναι η Ισπανία, όπου το eCommerce  αυξήθηκε 18% μέσα σε έναν χρόνο, ενώ τα φυσικά καταστήματα παρουσίασαν μόλις 1,3% ανάπτυξη.

Το προφίλ του online Έλληνα καταναλωτή 

Στην Ελλάδα, το προφίλ του αγοραστή παραμένει ίδιο με εκείνο των φυσικών αγορών: Πρόκειται κυρίως για γυναίκες 35-49 ετών, παντρεμένες, με οικογένεια 2-4 ατόμων.

Online, προτιμούνται είδη που συχνά πωλούνται σε μεγαλύτερες συσκευασίες, όπως νερό (6,4%), χαρτικά (6,1%) και άμμος γάτας (6,7%). Ωστόσο, εξίσου σημαντικό είναι το online κανάλι για κατηγορίες που συνδέονται με τη βρεφική φροντίδα, όπως καθαριστικά ρούχων για μωρά (8,4%), οι πάνες (6,8%) ή και το βρεφικό γάλα (6,8%).

Άντρες ή γυναίκες: Ποιος κυριαρχεί στο online shopping;
Νέα έρευνα ρίχνει λίγο περισσότερο στις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων στο online shopping.

Πού οδηγεί αυτή η αλλαγή στο ελληνικό eCommerce

Η αυξανόμενη ζήτηση για online αγορές τροφίμων στην Ελλάδα δείχνει πως οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν σταθερά, ακόμα και σε τομείς που θεωρούνται παραδοσιακοί, όπως αυτός των τροφίμων.

Ο πληθωρισμός και ο περιορισμένος ελεύθερος χρόνος επέφεραν δραστικές αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών: Δεν βασίζονται πλέον αποκλειστικά στα φυσικά σούπερ μάρκετ, αλλά εμπιστεύονται όλο και περισσότερο τα online shop, όπου μπορούν να συγκρίνουν τιμές και να επιλέξουν τις πιο συμφέρουσες, για να καλύψουν βασικές καθημερινές τους ανάγκες.

Αυτή η αλλαγή δημιουργεί νέες ευκαιρίες για όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο eCommerce. Αν καταφέρουν να κατανοήσουν τις ανάγκες των καταναλωτών και να προσαρμόσουν σωστά τις υπηρεσίες τους, μπορούν να διεκδικήσουν ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να επενδύσουν όχι μόνο στην online παρουσία τους, αλλά και στην εφοδιαστική αλυσίδα (logistics), ώστε να εξασφαλίζουν έγκαιρες και σωστές παραδόσεις, καθώς και στην εξυπηρέτηση πελατών, που είναι βασική για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και την επιστροφή των πελατών.

Αν συνεχίσει να αυξάνεται η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις online αγορές τροφίμων (e-grocery) και οι επιχειρήσεις προσαρμοστούν έγκαιρα, μπορούν να «μεταμορφώσουν» την ελληνική αγορά.