Η Klarna, παγκόσμιος ηγέτης στις υπηρεσίες πληρωμών και αγορών BNPL (Buy Now Pay Later) που υποστηρίζονται από την AI, δημοσίευσε πληροφορίες για τη συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών για την χριστουγεννιάτικη περίοδο του 2024 και τις εορταστικές αγορές.
Η έρευνα, όπως μας πληροφορεί το WWN, που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2024 με 1.000 Έλληνες συμμετέχοντες μέσω της ερευνητικής εταιρείας Appinio, αποκαλύπτει σημαντικές αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες λόγω του αυξανόμενου κόστους ζωής.
Προσαρμογή στην κρίση
Οι Έλληνες καταναλωτές προσαρμόζουν τις στρατηγικές δαπανών τους για να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές προκλήσεις. Οι βασικές αλλαγές στη συμπεριφορά έχουν ως εξής:
- Το 50,8% αναζητά πιο προσιτά προϊόντα.
- Το 41,1% σχεδιάζει να μειώσει τις μη βασικές αγορές.
- Το 32,5% θα αγοράσει είδη μόνο εάν υπάρχει σημαντική έκπτωση.
- Το 20,1% στοχεύει να αγοράσει λιγότερα δώρα φέτος.
- Το 25,6% σκοπεύει να σχεδιάσει καλύτερα τα μενού των διακοπών του για να αποφύγει τη σπατάλη τροφίμων.
Προϋπολογισμοί εορταστικών αγορών
Μεγάλη μερίδα Ελλήνων καταναλωτών ορίζει μέτριους προϋπολογισμούς για τις εορταστικές αγορές:
- Το 7,8% θα ξοδέψει 1-50€.
- Το 18,7% θα ξοδέψει 51-100 €.
- Το 37% θα ξοδέψει 101-250€, σημαδεύοντας τη μεγαλύτερη ομάδα.
- Το 20,2% θα ξοδέψει 251-500 €.
- Το 10,3% θα ξοδέψει 501-1.000 €.
- Το 3% θα ξοδέψει 1.001-2.000 €.
Οι διαφορές των φύλων στις δαπάνες είναι εμφανείς, με τους άνδρες να τείνουν να ξοδεύουν περισσότερα από τις γυναίκες. Ενώ το 25% των ανδρών στοχεύει να ξοδέψει 251-500 ευρώ, μόνο το 15% των γυναικών συμμερίζεται αυτό το σχέδιο. Από την άλλη πλευρά, το 25% των γυναικών σχεδιάζει να διατηρήσει τον προϋπολογισμό του μεταξύ 51-100 ευρώ, σε σύγκριση με το 13% των ανδρών.
«Έξυπνες» πρακτικές για εορταστικές αγορές
Οι Έλληνες καταναλωτές χρησιμοποιούν πιο έξυπνες μεθόδους για να εξοικονομήσουν χρήματα και να μεγιστοποιήσουν την αξία τους. Οι πιο δημοφιλείς πρακτικές περιλαμβάνουν:
- Το 56,6% ψωνίζει κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων.
- Το 40,8% χρησιμοποιεί εργαλεία σύγκρισης τιμών.
- Το 36,2% συμμετέχει σε προγράμματα επιβράβευσης.
- Το 30% συμμετέχει σε προγράμματα επιστροφής χρημάτων.
- Το 27,9% χρησιμοποιεί κουπόνια.
Επιπλέον, το 27% των Ελλήνων έχει χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες «Buy Now Pay Later» (BNPL), όπως το πρόγραμμα άτοκων δόσεων της Klarna, τους τελευταίους 12 μήνες.
Αγοραστική συμπεριφορά και χρονοδιάγραμμα αγορών
Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές, το 56,6%, προγραμματίζουν προσεκτικά τις εορταστικές αγορές τους εκ των προτέρων. Περίπου το 30% στοχεύει στην εξοικονόμηση χρόνου κάνοντας χριστουγεννιάτικες αγορές αποτελεσματικά, ενώ το 19,7% ψωνίζει την τελευταία στιγμή αλλά έχοντας έναν ξεκάθαρο στόχο. Ένα άλλο 13,9% καθυστερεί τις αγορές του λόγω της μεγάλης ποικιλίας των διαθέσιμων επιλογών και το 11% ζητά προτάσεις δώρων από την οικογένεια και τους φίλους.
Online έναντι offline αγορών
Οι ψηφιακές αγορές συνεχίζουν να αυξάνονται σε δημοτικότητα μεταξύ των Ελλήνων καταναλωτών.
- Το 50,2% αναζητά και ολοκληρώνει τις εορταστικές αγορές του online.
- Το 28,4% ακολουθεί μια υβριδική προσέγγιση, κάνοντας online έρευνα αλλά και πραγματοποιώντας αγορές στο κατάστημα.
- Το 18,7% επιμένει στις παραδοσιακές αγορές σε φυσικά καταστήματα.

Ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης στις εορταστικές αγορές
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) διαδραματίζει αυξανόμενο ρόλο στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών. Σύμφωνα με την έρευνα, το 33,1% των καταναλωτών χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για τις γιορτινές αγορές. Οι βασικές χρήσεις της περιλαμβάνουν:
- Σύγκριση τιμών (67%)
- Αναζήτηση ευκαιριών και εκπτώσεων (57%)
- Εξοικονόμηση χρόνου (51%)
- Εύρεση φθηνότερων επιλογών (52%)
- Εξοικονόμηση χρημάτων (46%)
Ο Ηλίας Πίτσαβος, Επικεφαλής της Klarna Greece, τόνισε τη σημασία αυτών των ευρημάτων, δηλώνοντας ότι η έρευνα για την εορταστική περίοδο της Klarna δείχνει την ανάγκη για καλύτερο οικονομικό προγραμματισμό, παρακολούθηση δαπανών και έξυπνες καταναλωτικές αποφάσεις. Συμπλήρωσε πως αυτά τα Χριστούγεννα, η Klarna υποστηρίζει τους Έλληνες καταναλωτές με ευέλικτες επιλογές πληρωμής και σύγχρονα εργαλεία αποταμίευσης.
Ο eCommerce αντίκτυπος
Τα αποτελέσματα της έρευνας υπογραμμίζουν τον ρόλο του eCommerce στις ελληνικές εορταστικές αγορές. Με περισσότερους από τους μισούς καταναλωτές να πραγματοποιούν online αγορές τις γιορτές, οι επιχειρήσεις έχουν την ευκαιρία να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση για ψηφιακές εμπειρίες. Η αυξανόμενη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για συγκρίσεις τιμών και ανακάλυψη προϊόντων υπογραμμίζει τη σημασία της βελτιστοποίησης των πλατφορμών με εργαλεία που βασίζονται στο AI και έξυπνες λειτουργίες αγορών. Οι έμποροι λιανικής μπορούν επίσης να επωφεληθούν από τη δημοτικότητα των υπηρεσιών BNPL για να προσφέρουν ευέλικτες επιλογές πληρωμής, ενισχύοντας τις πωλήσεις κατά την περίοδο των Χριστουγέννων.