Έκθεση από την ECDB που δημοσιεύτηκε στο eCommerce News, δείχνει ότι η Ιταλία και η Ισπανία συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη eCommerce αγορά μεταξύ των σπουδαιότερων οικονομιών της Ευρώπης.
Στην Ιταλία, μόλις πέντε εταιρείες ευθύνονται για το 46% των συνολικών online πωλήσεων από τις 250 μεγαλύτερες εταιρείες eCommerce της χώρας. Η Ισπανία ακολουθεί, με τις πέντε μεγαλύτερες εταιρείες της να κατέχουν το 41% αυτής της αγοράς.
Στις δύο χώρες, μεγάλα ονόματα όπως η Amazon, η Shein και μεγάλες αλυσίδες λιανικής κυριαρχούν στις online αγορές. Στην Ιταλία, η Amazon, η Shein, η Apple, η Zalando και η MediaWorld/MediaMarkt έχουν ηγετική θέση. Στην Ισπανία, οι πέντε πρώτοι είναι η Amazon, η Shein, το El Corte Inglés, η Mercadona και η Carrefour.

Η κατάσταση είναι λίγο διαφορετική στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ενώ οι πέντε μεγαλύτεροι πωλητές eCommerce (Amazon, Sainsbury's, Tesco, Asda και Argos) καλύπτουν το 40% της αγοράς, οι επόμενοι 20 πωλητές (θέσεις 6 έως 25) κατέχουν ισχυρότερη θέση σε σχέση με τους αντιπάλους τους στην Ισπανία και την Ιταλία. Συνολικά, οι 25 κορυφαίοι πωλητές στο Ηνωμένο Βασίλειο καλύπτουν το 71% της συνολικής αγοράς, δείχνοντας ότι οι μεσαίοι παίκτες τα πάνε σχετικά καλά εκεί.
Η Γερμανία και η Γαλλία έχουν πιο ισχυρή ισορροπία στην eCommerce αγορά. Στη Γερμανία, οι Amazon, Otto, Zalando, MediaMarkt και Ikea καλύπτουν το 38% των συνολικών διαδικτυακών πωλήσεων από τις 250 μεγαλύτερες εταιρείες. Στη Γαλλία, οι Amazon, Shein, Veepee, Auchan και Boulanger καλύπτουν το 33%. Όπως και στο Ηνωμένο Βασίλειο, και στις δύο χώρες οι πωλητές που είναι λίγο πιο κάτω από την κορυφή αποδίδουν καλύτερα.
Η Amazon συνεχίζει να κυριαρχεί σε όλες τις πέντε μεγάλες αγορές, με τις πωλήσεις της να είναι τουλάχιστον διπλάσιες από οποιονδήποτε άλλο online λιανοπωλητή σε κάθε χώρα. Στην Ιταλία και τη Γαλλία, οι πωλήσεις της Amazon είναι υψηλότερες από αυτές των τεσσάρων επόμενων ανταγωνιστών μαζί. Η Ισπανία ακολουθεί κοντά σε αυτή την τάση.
Μια ενδιαφέρουσα εξαίρεση είναι η Ολλανδία. Σε αντίθεση με τις περισσότερες μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, η τοπική πλατφόρμα bol.com διατηρεί την κορυφή στις κατατάξεις του eCommerce. Η Amazon έφτασε στη δεύτερη θέση το 2023, αλλά δεν έχει ξεπεράσει ακόμα την bol.com.
Τι σημαίνει η κυριαρχία στην αγορά για το μέλλον του ευρωπαϊκού eCommerce
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο του eCommerce (όπως η Amazon και η Shein) έχουν πολύ μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία, σε σχέση με τις μικρότερες ή νεότερες εταιρείες. Αυτό σημαίνει ότι είναι πιο δύσκολο για τις μικρές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και να ανταγωνιστούν, ειδικά αν δεν έχουν τα ίδια πλεονεκτήματα στους τομείς της παράδοσης, των τιμών ή της διαφήμισης που έχουν οι μεγάλες εταιρείες.
Για τις μικρές ή τοπικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται online, είναι πιο σημαντικό από ποτέ να βρουν μια πιο εξειδικευμένη eCommerce αγορά ή να προσφέρουν κάτι μοναδικό στους πελάτες τους. Αυτό μπορεί να είναι ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που δεν προσφέρει κάποια μεγάλη εταιρεία.
Από την άλλη πλευρά, χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία, όπου ο ανταγωνισμός είναι πιο ισχυρός αλλά και πιο ισότιμος, μπορεί να προσφέρουν περισσότερες ευκαιρίες για καινοτομία και νέες επιχειρηματικές ιδέες, online.