Αν ζείτε στο εξωτερικό, μην εκπλαγείτε αν μια μέρα δείτε τον γείτονά σας να σας προσπερνά με ένα βολικό ηλεκτρικό τρίκυκλο. Πιθανά έχει αγοράσει αυτό το ιδιόμορφο sanbengzi από κάποια κινεζική πλατφόρμα και πλέον χάρις στις διασυνοριακές συναλλαγές, αυτό που κάποτε ήταν ένα συνηθισμένο θέαμα στα σοκάκια της Κίνας, είναι τώρα μια επιτυχία που ξεπερνά τα σύνορα της χώρας.

Από την εγχώρια πώληση στην παγκόσμια εμπορική εξτραβαγκάντζα

Εκατομμύρια έμπειροι διεθνείς αγοραστές έχουν ενταχθεί στο πλήθος των καταναλωτών που συρρέουν στα κινεζικά online store κατά τη διάρκεια του ετήσιου event ηλεκτρονικών αγορών "618", το οποίο κορυφώθηκε στις 18 Ιουνίου. Αρχικά από μια εγχώρια εκδήλωση πωλήσεων, το "618" έχει εξελιχθεί σε ένα παγκόσμιο εμπορικό υπερθέαμα που ξεκινά κάθε χρόνο στα μέσα Μαΐου, το οποίο όχι μόνο αναδεικνύει την τρομερή eCommerce υποδομή της Κίνας, αλλά σηματοδοτεί επίσης μια αλλαγή στην προσέγγιση του εξωτερικού εμπορίου της.

Τα κινεζικά eCommerce apps συγκαταλέγονται μεταξύ των πιο downloaded και δημοφιλών παγκοσμίως και οι social media πλατφόρμες σε διάφορες χώρες κατακλύζονται από viral post που παρουσιάζουν must-buy λίστες από το event. Η φετινή εκδήλωση πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη στιγμή: παρά το περίπλοκο παγκόσμιο περιβάλλον, το εξωτερικό εμπόριο της Κίνας διατηρεί σταθερή ανάπτυξη στις διασυνοριακές συναλλαγές. Σύμφωνα με τη Γενική Διοίκηση Τελωνείων, το εξωτερικό εμπόριο έφτασε τα ¥17,94 τρισ. τους πρώτους πέντε μήνες του 2025, με το αγοραστικό κοινό να δηλώνει την προτίμηση του για το κινεζικό eCommerce.

Το κινεζικό eCommerce κατακτά το αγοραστικό κοινό
Το κινεζικό eCommerce προτιμάται από τους καταναλωτές - Ζητούν να σταματήσουν οι μεσάζοντες.

Η δυναμική αυτή αντανακλά μια βαθύτερη μετάβαση: από τη στήριξη αποκλειστικά στον όγκο και τις εξαγωγές χαμηλού κόστους προς ένα πιο ευέλικτο, εξειδικευμένο και προσανατολισμένο στην καινοτομία μοντέλο. Το φεστιβάλ αγορών «618» απεικονίζει τέλεια αυτή τη μεταμόρφωση. Πέρα από τις απότομες εκπτώσεις, διασυνοριακές συναλλαγές σε πλατφόρμες όπως το AliExpress, το Temu και το TikTok Shop αναπτύσσουν εφοδιαστική με AI, υπερ-εξατομικευμένους αλγόριθμους marketing και απρόσκοπτα συστήματα ψηφιακών πληρωμών για να συνδέσουν τους κινέζους κατασκευαστές απευθείας με τους διεθνείς καταναλωτές. Για παράδειγμα, το Taobao επέκτεινε φέτος την κάλυψη της δωρεάν αποστολής σε 12 χώρες και περιοχές.

AI και social commerce αναδιαμορφώνουν τις online αγορές
Το μέλλον του eCommerce προβλέπεται πολύ ενδιαφέρον μέσα από τις επερχόμενες τάσεις που εντοπίζονται στην νέα έρευνα του DHL eCommerce.

Η επιτυχία του φεστιβάλ αγορών «618» υποστηρίζεται από ένα ολοκληρωμένο οικοσύστημα που περιλαμβάνει αναβαθμισμένη μεταποίηση, μεταβάσεις στην πράσινη ενέργεια, στοχευμένες πολιτικές για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και διευρυμένη οικονομική στήριξη για τους εξαγωγείς. Το πιο σημαντικό είναι ότι η δομή των εξαγωγών μετατοπίζεται προς προϊόντα υψηλότερης προστιθέμενης αξίας, όπως επιβεβαιώνεται από την αξιοσημείωτη αύξηση των αποστολών ηλεκτρικών οχημάτων, μπαταριών λιθίου και ηλιακών κυψελών. Έτσι, ενώ τα φτηνά μπλουζάκια και οι οικιακές συσκευές εξακολουθούν να πωλούνται, μοιράζονται πλέον το χώρο των εμπορευματοκιβωτίων με τους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και τα φωτοβολταϊκά στοιχεία.

Φυσικά, οι προκλήσεις παραμένουν στις διασυνοριακές συναλλαγές. Οι γεωπολιτικές εντάσεις, ο αυξανόμενος εμπορικός προστατευτισμός και η υποτονική παγκόσμια ανάκαμψη εγκυμονούν πραγματικούς κινδύνους. Αλλά τα κινεζικά εργοστάσια και οι ξένοι αγοραστές τους δεν αντιδρούν με αντιπαράθεση, αλλά με προσαρμογή. Τα προηγούμενα χρόνια, ο Μάιος και ο Ιούνιος συνήθιζαν να είναι η εκτός εποχής για τον κλάδο του εξωτερικού εμπορίου. Έτσι, το φετινό «618» έχει γίνει σύμβολο του στρατηγικού μετασχηματισμού στο εξωτερικό εμπόριο. Αντιπροσωπεύει την εμπιστοσύνη της Κίνας στα οικονομικά της θεμέλια, την εφευρετικότητα των επιχειρηματιών της και την ευελιξία των αλυσίδων εφοδιασμού της. Αν αυτό το καρναβάλι αγορών αποτελεί ένδειξη, ο κόσμος επιστρέφει με ενθουσιασμό στο κινεζικό ηλεκτρονικό εμπόριο - σηματοδοτώντας μια νέα εποχή παγκόσμιας εμπορικής συνδεσιμότητας και καινοτομίας.