Έρευνα: Με ποιο κριτήριο προχωρούν οι Έλληνες σε online αγορές
Οι online αγορές έχουν πλέον γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας εκατομμυρίων ανθρώπων, ανάμεσά τους και των Ελλήνων, με το ελληνικό eCommerce να έχει ενισχυθεί σημαντικά μετά την πανδημία.
Σύμφωνα με έκθεση της Nexi Ελλάδος, το 2023 οι καταναλωτές στην Ελλάδα ξόδεψαν περίπου 35 δισ. ευρώ για online αγορές. Από αυτά, τα 17,5 δισ. ευρώ δαπανήθηκαν για την αγορά φυσικών αγαθών, 10,7 δισ. ευρώ για ταξίδια και 6,7 δισ. ευρώ για υπηρεσίες.
Το ελληνικό eCommerce
Οι online πωλήσεις στην Ελλάδα συνεχίζουν να αυξάνονται, με τον τζίρο το 2023 να εκτιμάται ότι ξεπέρασε τα 17 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 9% από τα 15,8 δισ. ευρώ το 2022, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου. Ο αριθμός των Ελλήνων που πραγματοποιούν online αγορές αυξάνεται συνεχώς.
Παρά την ραγδαία ανάπτυξη, το ελληνικό eCommerce παραμένει ασφαλές και ανταγωνιστικό. Ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) και του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας (ΕΣΑ), τονίζει, μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ότι τόσο ο Greek eCommerce Association όσο και τα κρατικά όργανα παρακολουθούν τις παρατυπίες και δίνουν άμεσα λύσεις για ένα φιλικό περιβάλλον αγορών.
Αναλογιζόμενος το προηγούμενο έτος, ο κος Σαββίδης παρατήρησε ότι ήταν «πολύ ικανοποιητικό», αν και παρατήρησε ότι το τρέχον έτος δεν έχει την ίδια δυναμική. Οι επιχειρήσεις βρίσκονται πλέον αντιμέτωπες με την πρόκληση της επιτάχυνσης του digital μετασχηματισμού τους. Τόνισε την ανάγκη για περισσότερα κίνητρα για τις ελληνικές εταιρείες να ενισχύσουν τις διασυνοριακές ψηφιακές πωλήσεις τους, επιτρέποντάς τους να ανταγωνιστούν άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες. Σημαντική πρόκληση, επεσήμανε, είναι η επέκταση των ευρωπαϊκών online καταστημάτων που καταλαμβάνουν σημαντικά μερίδια της ελληνικής αγοράς.
Το 2023, το 75% των Ελλήνων έκανε online αγορές, ποσοστό αυξημένο από το 70% το 2022 και το 51% το 2019. Ο κ. Σαββίδης υπογραμμίζει ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα έχει περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης, καθώς η διείσδυσή του παραμένει χαμηλότερη από άλλες χώρες της ΕΕ.
Οι παγκόσμιες online αγορές παραμένουν επίσης ιδιαίτερα ελκυστικές για τους Έλληνες καταναλωτές. Ο Σαββίδης εξήγησε ότι αυτές οι διεθνείς αγορές προσφέρουν ευκολία και μεγάλη γκάμα προϊόντων, επιτρέποντας την πρόσβαση σε αγαθά παγκοσμίως. Ωστόσο, αυτό ενέχει κινδύνους, καθώς τα διεθνή καταστήματα, ιδιαίτερα από την Ασία, δεν συμμορφώνονται πάντα με αυστηρούς κανονισμούς, εκθέτοντας δυνητικά σε κίνδυνο τα δεδομένα των καταναλωτών και τα παραγγελθέντα προϊόντα. Σημείωσε ότι οι ασιατικές αγορές κατέχουν πλέον το 7% της ελληνικής online αγοράς, αλλά συχνά δεν τηρούν τα νομικά πρότυπα.
Ο Σαββίδης ανέφερε επίσης ότι η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Ecommerce Europe), όπου υπηρετεί στο διοικητικό συμβούλιο, εξέδωσε πρόσφατα ανοιχτή επιστολή. Αυτή η επιστολή καλεί τους φορείς λήψης αποφάσεων της ΕΕ και τις εθνικές αρχές και τις αρχές επιβολής να εξασφαλίσουν ίσους όρους ανταγωνισμού και αυστηρή επιβολή της νομοθεσίας της ΕΕ για όλους τους φορείς ηλεκτρονικού εμπορίου στην ενιαία αγορά. Δεδομένης της ταχείας ανάπτυξης εταιρειών εκτός ΕΕ, η επιστολή προτρέπει την ανάληψη ταχείας δράσης για τον έλεγχο των δραστηριοτήτων τους τόσο αυστηρά όσο και των εταιρειών εντός της ΕΕ. Υποστηρίζουν την επιβολή κυρώσεων σε εταιρείες που δε συμμορφώνονται με τους κανονισμούς και τη βαθύτερη συνεργασία και συντονισμό μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ.
Τα στοιχεία της έκθεσης
Η δυναμική των Ελλήνων καταναλωτών στις online αγορές είναι εντυπωσιακή. Η έκθεση της Nexi Greece για το 2023 δείχνει ότι οι διαδικτυακές αγορές επικρατούν ολοένα και περισσότερο στην Ελλάδα, με τα φυσικά αγαθά να αποτελούν το 50% των διαδικτυακών δαπανών. Τα έξοδα ταξιδιού ανέρχονται στο 31%, και οι υπηρεσίες στο 19%. Πάνω από το 90% των Ελλήνων χρηστών του Διαδικτύου ψωνίζουν κάθε μήνα.
Όσον αφορά τις διαφορές μεταξύ των φύλων, οι Έλληνες άνδρες προηγούνται ελαφρώς με το 95% να ασχολείται με τις online αγορές, έναντι 93% των γυναικών. Το χάσμα γενεών στις ηλεκτρονικές αγορές είναι περιορισμένο, με τους Millennials (30-49) να προηγούνται με 96%, ακολουθούμενοι από το Gen X με 94%, το Gen Z με 93% και το Baby Boomers (65-79) με 83%.
Το 2023, οι Έλληνες καταναλωτές ξόδεψαν περίπου 35 δισ. ευρώ στο Διαδίκτυο, με 17,5 δισ. ευρώ σε φυσικά αγαθά. Αυτό περιλαμβάνει 3,1 δισ. ευρώ για ηλεκτρικές οικιακές συσκευές, 2,6 δισ. ευρώ για λευκά είδη και 2,4 δισ. ευρώ για ρούχα. Τα υποδήματα ανήλθαν σε 1,7 δισ. ευρώ, τα προϊόντα ομορφιάς 1,1 δισ. ευρώ, τα έτοιμα γεύματα 1,1 δισ. ευρώ και τα είδη φαρμακείου 800 εκατ. ευρώ. Οι μηνιαίες διαδικτυακές συνήθειες αγορών δείχνουν ότι τα ρούχα (48%), τα τρόφιμα σε πακέτο (43%) και τα προϊόντα ομορφιάς (38%) είναι οι κατηγορίες που αγοράζονται πιο συχνά.
Όσον αφορά τα έξοδα ταξιδιού, 4,7 δισ. ευρώ δαπανήθηκαν για αεροπορικά εισιτήρια, 3,7 δισ. ευρώ για κρατήσεις ξενοδοχείων και 700 εκατ. ευρώ για πτήσεις τσάρτερ και ταξιδιωτικά πακέτα. Για τις υπηρεσίες δαπανήθηκαν 3,1 δισ. ευρώ για ασφάλειες, 600 εκατ. ευρώ για διαδικτυακό στοίχημα και άλλα 600 εκατ. ευρώ για εισιτήρια πολιτιστικών και αθλητικών εκδηλώσεων.
Οι προτιμήσεις
Οι Έλληνες καταναλωτές τείνουν να προτιμούν τα τοπικά ηλεκτρονικά καταστήματα, με το 49% να πραγματοποιεί online αγορές από αυτά το 2023. Οι κύριοι λόγοι είναι οι καλύτερες τιμές (72%), οι επιλογές παράδοσης (39%) και η υποστήριξη για μικρές/τοπικές επιχειρήσεις (30%).
Επιπλέον, οι Έλληνες ενδιαφέρονται ολοένα και περισσότερο για αγορές από ξένα website, με το 51% να πραγματοποιεί τέτοιες αγορές τις τελευταίες 28 ημέρες του 2023. Παγκόσμιες αγορές όπως το Amazon και το eBay ενισχύουν αυτήν την όρεξη Προσφέροντας μια τεράστια γκάμα επιλογών και καλύτερες τιμές. Παρά τα οφέλη αυτά, το 42% των καταναλωτών εκφράζει ανησυχίες για την ποιότητα των προϊόντων.
Τέλος, η έκθεση τονίζει ότι οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν τις ψηφιακές μεθόδους πληρωμής, με το PayPal (38%) και τις πιστωτικές κάρτες (27%) να είναι οι πιο δημοφιλείς. Η αντικαταβολή κατατάσσεται χαμηλότερα στο 13%. Η ασφάλεια (62%), η ταχύτητα (41%) και η ευκολία (37%) είναι οι κύριοι λόγοι για να εμπιστευόμαστε τις λύσεις ψηφιακών πληρωμών.