Με γρήγορο ρυθμό αναμένεται να κλιμακωθούν οι online πωλήσεις στην Ελλάδα μέσα στην επόμενη τριετία καταγράφοντας τον τέταρτο ταχύτερο ρυθμό της Ευρώπης. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της ECDB, το ελληνικό online εμπόριο στην Ελλάδα αναμένεται να έχει ετήσιο ρυθμό 10,5% την προσεχή τριετία, και αυτό θα θέσει την Ελλάδα μεταξύ των πρωταθλητών Ευρώπης στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων.
Πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα στην Ευρώπη;
Από τα στοιχείς προκύπτει ότι στην πρώτη θέση βρίσκεται η Γεωργία με ρυθμό 15,8% και ακολουθούν η Βουλγαρία με 13,6% και η Μάλτα με 11,3%. Οι τρεις αυτές αγορές αναμένεται ότι θα πετύχουν τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης όσον αφορά το eCommerce στην Ευρώπη. Μάλιστα οι τέσσερις αυτές αγορές, συμπεριλαμβάνοντας το ελληνικό online εμπόριο, αφήνουν πίσω τους χώρες με παράδοση στις online αγορές, όπως η Ισπανία (10,1%), η Ιρλανδία (10%), η Πολωνία (9,6%) και η Τουρκία (9,3%).
Η ελληνική αγορά διακρίνεται για την ταχύτατη αύξηση της online διείσδυσης, αλλά και για την αυξανόμενη ποικιλία προϊόντων και υπηρεσιών, που διατίθενται ψηφιακά. Η εξέλιξη αυτή είναι ένα πολύ ισχυρό κίνητρο για τις εγχώριες επιχειρήσεις που επενδύουν στο ψηφιακό τους μετασχηματισμό.
Τι είναι δημοφικές στις online αγορές
Στην Ελλάδα, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, οι πρωταγωνιστές στις online αγορές είναι οι κατηγορίες μόδας, με έσοδα $149 δισ. το 2024 και ηλεκτρονικών ειδών με έσοδα $145 δισ., όμως παρατηρείται αύξηση στη ζήτηση και σε άλλες κατηγορίες, όπως τα είδη σπιτιού, τα τρόφιμα, όπου ο τομέας του e-grocery παρουσιάζει ανάπτυξη και τα καλλυντικά. Η ευελιξία των ελληνικών επιχειρήσεων να προσαρμόζονται στις νέες καταναλωτικές τάσεις είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα καθώς οι Έλληνες στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε ψηφιακές πλατφόρμες.

Παρά την πρόοδο όμως, το ελληνικό online εμπόριο έχει αρκετές προκλήσεις να αντιμετωπίσει. Η αγορά χαρακτηρίζεται από σχετικά υψηλή συγκέντρωση, με λίγους μεγάλους παίκτες να κατέχουν σημαντικό μερίδιο, όπως συμβαίνει και σε άλλες νότιες ευρωπαϊκές χώρες. Η πρόκληση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι να διαφοροποιηθούν και να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες για να ενταχθούν αποτελεσματικά στον ανταγωνισμό. Δείτε περισσότερα για τις προτιμήσεις των Ελλήνων εδώ.
Οι ευρωπαϊκές επιδόσεις
Το eCommerce στην Ευρώπη δείχνει σταθερούς ρυθμούς ανάκαμψης μετά την πανδημία, με τα συνολικά έσοδα να ξεπερνούν τα $700 δισ. το 2024, να φθάνουν τα $760 δισ. το 2025 και να εκτιμάται ότι θα αγγίξουν τα $901 δισ. έως το 2028. Ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης για την περίοδο 2025-2028 τοποθετείται στο 5,8%, ενώ μόνο το 2025 προβλέπεται αύξηση της τάξης του 7,2%.

Πάντως, σε παγκόσμιο επίπεδο, η Ευρώπη παρουσιάζει τον χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης μεταξύ των μεγάλων περιοχών, με προβλεπόμενη αύξηση 27% μεταξύ 2024 και 2028, όταν η Ασία αναμένεται να καλπάσει με 43%, οι ΗΠΑ με 36% και η Αφρική με 53%.