Amazon στο στόχαστρο: Οι καταναλωτές έκαναν μποϊκοτάζ για τις πρακτικές της
Η Amazon δέχεται έντονη κριτική, παρά την ανακοίνωση ιστορικά υψηλών κερδών. Η εταιρεία αντιμετώπισε μποϊκοτάζ από την ομάδα The People’s Union USA, λόγω νέων καταγγελιών σχετικά με τις επιχειρηματικές της πρακτικές, όπως αναφέρεται σε πηγή.
Ο κολοσσός του eCommerce, που εξυπηρετεί περισσότερους από 315 εκατομμύρια πελάτες παγκοσμίως, σημείωσε ισχυρή αύξηση πωλήσεων κατά την εορταστική περίοδο του 2024. Σύμφωνα με την τελευταία οικονομική της έκθεση, οι πωλήσεις της στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 10% σε ετήσια βάση το τέταρτο τρίμηνο, με τα λειτουργικά κέρδη να αγγίζουν τα 9,3 δισεκατομμύρια δολάρια—σχεδόν 30% υψηλότερα από την ίδια περίοδο του 2023, διαβάζουμε.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Andy Jassy, χαρακτήρισε την εορταστική περίοδο ως την πιο επιτυχημένη στην ιστορία της εταιρείας, αποδίδοντας την επιτυχία στη στήριξη των πελατών, των πωλητών και των εργαζομένων.
Ωστόσο, παρά τη θετική οικονομική πορεία, η εταιρεία βρέθηκε αντιμέτωπη με ένα εκτεταμένο μποϊκοτάζ από τους καταναλωτές.
H εκστρατεία μποϊκοτάζ συνέπεσε χρονικά και θα μπορούσε να «κόψει τα φτερά» στην Amazon, καθώς στοχεύει σε επέκταση του Haul, της discount shopping πλατφόρμας της, στην Ευρώπη μέσα στο 2025.
Το πανεθνικό μποϊκοτάζ
Η People’s Union USA, ομάδα ακτιβιστών γνωστή για τη διοργάνωση μεγάλων μποϊκοτάζ, πραγματοποίησε εκστρατεία κατά της Amazon. Σε ανάρτησή του στο Instagram στις 7 Μαρτίου, ο ιδρυτής της ομάδας, John Schwarz, ανακοίνωσε ένα μποϊκοτάζ το οποίο διήρκησε μια εβδομάδα, από τις 7 έως τις 14 Μαρτίου και καλούσε τους καταναλωτές να απέχουν από αγορές στην εταιρεία και τις θυγατρικές της.
Η εκστρατεία διαμαρτυρίας σχετίστηκε με κατηγορίες που αφορούσαν την εκμετάλλευση εργαζομένων, τον αθέμιτο ανταγωνισμό με μικρές επιχειρήσεις, τις πρακτικές κατά των εργατικών συνδικάτων, τον έλεγχο της αγοράς, τη φοροαποφυγή και τα ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων. Οι διοργανωτές καλούσαν τους καταναλωτές να σταματήσουν τις αγορές από επιχειρήσεις που ανήκουν στην Amazon, όπως τα Whole Foods, Twitch, Audible, MGM Studios και Zappos.
Πρόκειται για τη δεύτερη μεγάλη κινητοποίηση που οργανώνει η People’s Union USA το 2025. Στις 28 Φεβρουαρίου, η ομάδα συντόνισε ένα «οικονομικό μπλακάουτ» ενάντια σε μεγάλους λιανοπωλητές, όπως η Amazon, η Walmart και η Target, προτρέποντας τους καταναλωτές να μην ξοδέψουν χρήματα για μία ημέρα. Ο στόχος της καμπάνιας ήταν να αναδείξει τη δυσαρέσκεια για τις εταιρικές πολιτικές σχετικά με τους μισθούς, τον πληθωρισμό και την πολιτική επιρροή των επιχειρήσεων.
Αντιδράσεις για τις αλλαγές στις πολιτικές DEI
Η Amazon δέχεται επιπλέον κριτική για την απόφασή της να περιορίσει τις πρωτοβουλίες για τη διαφορετικότητα, την ισότητα και τη συμπερίληψη (DEI). Τον Ιανουάριο, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα καταργήσει σταδιακά ορισμένα προγράμματα DEI, χαρακτηρίζοντάς τα «ξεπερασμένα». Η κίνηση αυτή ευθυγραμμίζεται με παρόμοιες αποφάσεις άλλων μεγάλων εταιρειών, όπως η Google, η McDonald’s και η Meta, που μείωσαν τις δεσμεύσεις τους σε αυτούς τους τομείς.
Η αλλαγή πολιτικής επιταχύνθηκε μετά την υπογραφή εκτελεστικού διατάγματος από τον πρώην Πρόεδρο Donald Trump στις 20 Ιανουαρίου, το οποίο καταργεί τα ομοσπονδιακά προγράμματα DEI, υποστηρίζοντας ότι προωθούν «παράνομες και ανήθικες διακρίσεις».
Παρόμοιο μποϊκοτάζ αντιμετωπίζει και η Target, η οποία δέχεται πιέσεις λόγω της απόφασής της να περιορίσει τις πρωτοβουλίες DEI. Η εκστρατεία, με επικεφαλής τον πάστορα της Ατλάντα, Rev. Jamal Bryant, καλεί τους μαύρους καταναλωτές να σταματήσουν τις αγορές από την Target για 40 ημέρες, επικαλούμενη έλλειψη εταιρικής στήριξης προς την κοινότητα.
Η δύναμη των καταναλωτών και οι επιπτώσεις στα μεγάλα eCommerce brands
Οι καταναλωτές έχουν τεράστια δύναμη στις αγορές, και το αποδεικνύουν τα μποϊκοτάζ σε μεγάλες online επιχειρήσεις. Η περίπτωση της Amazon δείχνει πόσο εύκολα μια εταιρεία μπορεί να χάσει την εμπιστοσύνη του κόσμου όταν οι πρακτικές της αμφισβητούνται. Στο eCommerce, όπου οι επιλογές είναι αμέτρητες, μια αρνητική εικόνα μπορεί να βλάψει σοβαρά μια επιχείρηση, μειώνοντας τις πωλήσεις και τα κέρδη της.
Για τις εταιρείες eCommerce, η διαφάνεια, η ηθική επιχειρηματικότητα και η σωστή εξυπηρέτηση των πελατών δεν είναι απλώς επιλογές – είναι απαραίτητες για τη διατήρηση της εμπιστοσύνης του κοινού. Όταν οι καταναλωτές νιώθουν ότι μια εταιρεία δεν τους σέβεται, έχουν τη δύναμη να αντιδράσουν, να εκφραστούν στα social media, να αφήσουν αρνητικές κριτικές και, κυρίως, να σταματήσουν να αγοράζουν.
Από την άλλη, οι μικρότερες επιχειρήσεις eCommerce μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή τη νέα πραγματικότητα. Αν δείξουν ότι λειτουργούν με υπευθυνότητα, ηθικές πρακτικές και στήριξη της κοινότητας, μπορούν να κερδίσουν την προτίμηση των καταναλωτών που αναζητούν πιο αξιόπιστες και δίκαιες εταιρείες. Σήμερα, το αγοραστικό κοινό έχει μεγαλύτερο έλεγχο από ποτέ – και οι επιχειρήσεις που το αγνοούν, το κάνουν με δικό τους ρίσκο.