Ο γεωγραφικός αποκλεισμός εξακολουθεί να είναι πρόβλημα για τους καταναλωτές στην ΕΕ, καθώς περιορίζει την πρόσβασή τους σε online προϊόντα και υπηρεσίες. Όπως καταγράφει το Capital, αυτό προκύπτει από νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΕΣ).

Ο κανονισμός του 2018 για τον γεωγραφικό αποκλεισμό προσπάθησε να λύσει προβλήματα διακριτικής μεταχείρισης, δηλαδή να σταματήσει τις διακρίσεις με βάση την ιθαγένεια και τον τόπο διαμονής του πελάτη. Ωστόσο, στην πράξη τα προβλήματα παραμένουν.

Το ΕΕΣ επισημαίνει ότι πρέπει να ενισχυθούν οι κανονισμοί και να υπάρξει καλύτερη ενημέρωση προς τους καταναλωτές για τις δυνατότητες υποστήριξης και προστασίας τους. Επίσης, προτείνει να εξεταστεί το ενδεχόμενο επέκτασης των κανόνων σε τομείς που δεν καλύπτονται ακόμη, όπως οι οπτικοακουστικές υπηρεσίες.

Γεωγραφικός αποκλεισμός συμβαίνει όταν έμποροι από ένα κράτος μέλος της ΕΕ περιορίζουν την πρόσβαση των πελατών από άλλα κράτη μέλη στα eshop τους ή εφαρμόζουν διαφορετικούς όρους ανάλογα με τη γεωγραφική θέση του πελάτη. Παρόλο που σε ορισμένες περιπτώσεις τέτοιες πρακτικές μπορεί να είναι δικαιολογημένες, η ΕΕ απαγορεύει τις διακρίσεις χωρίς λόγο.

Μarketplaces κυρίαρχος σε διασυνοριακές πωλήσεις της Ευρώπης
Τα marketplaces αποδεικνύουν τη σημασία τους στις διασυνοριακές πωλήσεις της Ευρώπης.

Η Ildikó Gáll-Pelcz, μέλος του ΕΕΣ, ανέφερε ότι ο γεωγραφικός αποκλεισμός περιορίζει τις επιλογές των καταναλωτών και δημιουργεί δυσαρέσκεια, εμποδίζοντας την ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών και υπηρεσιών στην ενιαία ψηφιακή αγορά της ΕΕ. Παρά τους κανόνες της ΕΕ, παρατηρούνται αδυναμίες στην εφαρμογή τους.

Επιπλέον, αν υπάρχουν διαφωνίες για αγορές που κάνουν οι καταναλωτές, η επίλυση τους είναι δύσκολη, αφού δεν είναι ξεκάθαρο ποιος μπορεί να βοηθήσει, ιδίως όταν εμπλέκονται έμποροι από τρίτες χώρες. Οι πελάτες και οι έμποροι συχνά δεν γνωρίζουν τις δυνατότητες προστασίας που τους προσφέρονται.

Οι διαφορές στην εφαρμογή των κανόνων μεταξύ των κρατών μελών ενδέχεται να οδηγήσουν σε άδικους όρους ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά. Επίσης, τα πρόστιμα για παραβάσεις ποικίλουν από χώρα σε χώρα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεργάζεται με τον κλάδο για την επίλυση ζητημάτων σχετικά με τις οπτικοακουστικές υπηρεσίες, αλλά προτείνει να συγκεντρωθούν περισσότερες πληροφορίες πριν ληφθούν αποφάσεις για νέες ρυθμίσεις. Το ΕΕΣ συνιστά να μελετηθεί προσεκτικά η πιθανότητα επέκτασης του κανονισμού για τον γεωγραφικό αποκλεισμό σε άλλους τομείς.

Ο γεωγραφικός αποκλεισμός συνεχίζει να περιορίζει τη δυναμική του eCommerce στην ΕΕ, εμποδίζοντας την ελεύθερη διακίνηση προϊόντων και υπηρεσιών σε μια παγκόσμια, digital αγορά. Για να λειτουργεί δίκαια και επαρκώς, το eCommerce απαιτεί ίσες ευκαιρίες για όλους τους καταναλωτές, ανεξαρτήτως γεωγραφικής θέσης. Ο περιορισμός της πρόσβασης μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια εμπιστοσύνης και μειωμένη ανταγωνιστικότητα στην αγορά.