To online shopping βιώνει την πιο ανατρεπτική περίοδο της τελευταίας δεκαετίας, καθώς οι νέοι δασμοί ωθούν τους καταναλωτές να επανεξετάσουν πότε και τι αγοράζουν. Ταυτόχρονα, οι λιανοπωλητές αντιδρούν περιορίζοντας την πρόσβαση στη δωρεάν παράδοση εν μέσω αύξησης του λειτουργικού κόστους.
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της AlixPartners για την παράδοση κατ' οίκον, οι καταναλωτές, για πρώτη φορά από το 2012, αναφέρουν μείωση των online αγορών στις ΗΠΑ σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες εκτός από τα είδη παντοπωλείου, που παρέμειναν αμετάβλητες. Κατηγορίες όπως τα είδη γραφείου/οικιακού εξοπλισμού σημείωσαν πτώση 14%, τα έπιπλα και τα είδη οικιακού εξοπλισμού μειώθηκαν κατά 10%, ενώ τα μεγάλα ηλεκτρονικά είδη και τα καλλυντικά μειώθηκαν επίσης κατά 10%.

Πώς οι δασμοί αλλάζουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών
Οι δασμοί επηρεάζουν σαφώς τις αγοραστικές αποφάσεις στο online shopping:
👉 Το 34% των καταναλωτών καθυστέρησε τις αγορές λόγω της αβεβαιότητας για τις τιμές.
👉 Το 28% επιτάχυνε τις αγορές για να αποφύγει το πρόσθετο κόστος εισαγωγής.
👉 Το 20% προσπαθεί συνειδητά να αγοράζει περισσότερα προϊόντα «made in the USA».
Ο Chris Considine, συνεργάτης της AlixPartners, σημειώνει: «Η αυξημένη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σχετικά με τους δασμούς επηρεάζει σαφώς τις αγοραστικές αποφάσεις», αναδεικνύοντας μια αυξανόμενη τάση στρατηγικού χρονισμού των αγορών και προτίμησης των εγχώριων προϊόντων.
Προσδοκίες παράδοσης vs αύξηση του κόστους
Παρά την εξασθενημένη ζήτηση, οι καταναλωτές εξακολουθούν να αναμένουν γρήγορη και δωρεάν παράδοση στο online shopping. Η έρευνα διαπιστώνει ότι τρεισήμισι ημέρες παραμένουν το ιδανικό παράθυρο παράδοσης. Η δωρεάν αποστολή παραμένει κρίσιμος παράγοντας, με το 97% των καταναλωτών να δηλώνει ότι επηρεάζει τις αποφάσεις τους για παραγγελίες και το 77% ότι επηρεάζει «σε μεγάλο βαθμό» την επιλογή τους.
Ωστόσο, η αύξηση του κόστους παράδοσης και επιστροφής αποτελεί πρόκληση για τους λιανοπωλητές. Το ποσοστό των επιστρεφόμενων παραγγελιών αυξάνεται, ενώ το 76% των στελεχών αναφέρει ότι το κόστος παράδοσης ανά συσκευασία έχει αυξηθεί κατά το τελευταίο έτος. Ως αποτέλεσμα, πολλοί λιανοπωλητές:
👉 Προσαρμόζουν τις προσφορές υπηρεσιών.
👉 Περιορίζουν την πρόσβαση στη δωρεάν παράδοση, αυξάνοντας τις απαιτήσεις ελάχιστης αγοράς ή απαιτώντας συνδρομές μέλους (το 49% έχει κάνει κάτι τέτοιο).
👉 Αναπτύσσουν πιο αυστηρές πολιτικές επιστροφών.
👉 Δίνουν έμφαση στην παραλαβή και τις επιστροφές στο κατάστημα.

Η έρευνα αποκαλύπτει επίσης ότι οι eCommerce εταιρείες διαφοροποιούν τους μεταφορείς παράδοσης για την καλύτερη διαχείριση του κόστους στο online shopping. Οι μισοί από τους λιανοπωλητές έχουν επεκτείνει τη δεξαμενή των μεταφορέων τους και το 40% έχει μετατοπίσει τον όγκο από τους μεγάλους παίκτες όπως η FedEx και η UPS.
Ο Marc Iampieri, παγκόσμιος συν-επικεφαλής της πρακτικής logistics & μεταφορών της AlixPartners, εξηγεί: «Η βελτιστοποίηση του δικτύου διανομής είναι ο μεγάλος μοχλός για τους λιανοπωλητές και το τραβάνε δυνατά, προσθέτοντας μεγαλύτερη πίεση στους μεταφορείς».
Για να περιηγηθείτε σε αυτή την περίοδο αναστάτωσης που πολύ πιθανόν να έρθει και στην Ευρώπη, εξετάστε το ενδεχόμενο να προσαρμόσετε τις στρατηγικές τιμολόγησης και προμήθειας υπό το πρίσμα των τιμολογίων, αναθεωρήστε τις πολιτικές παράδοσης και επιστροφής για να διαχειριστείτε το κόστος και διερευνήστε τη διαφοροποίηση των συνεργασιών σας με τους μεταφορείς. Η διατήρηση των επιλογών δωρεάν αποστολής με στρατηγικό τρόπο και η ικανοποίηση των προσδοκιών των πελατών σχετικά με την ταχύτητα παράδοσης παραμένουν ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση των πωλήσεων.