Ένας νέος ευρωπαϊκός κανονισμός εισήγαγε αυστηρότερες απαιτήσεις προϊόντων για προϊόντα που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ. Αυτή η αλλαγή ώθησε πολλούς online λιανοπωλητές και πωλητές από το Ηνωμένο Βασίλειο να αποσυρθούν από τις πωλήσεις σε πελάτες της ΕΕ, καθώς αγωνίζονται να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις συμμόρφωσης.

Όπως μας ενημερώνει το Ecommerce News, η εξέλιξη αναφέρθηκε από τον δημοσιογράφο Chris Dawson στο ChannelX, μια πλατφόρμα που συνδέεται με το βρετανικό εμπορικό περιοδικό Internet Retailing. Ο Dawson αναφέρθηκε στον κανονισμό ως «υπαγορευμένο της ΕΕ» και προειδοποίησε για τον σημαντικό αντίκτυπό του στους πωλητές του Ηνωμένου Βασιλείου. Τόνισε ότι οι συνέπειες για τους εμπόρους του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν αγνοηθεί σε μεγάλο βαθμό, με πολλές επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα.
Για περισσότερα νέα από το ευρωπαϊκό eCommerce, κλικ ΕΔΩ!
Τι είναι ο Γενικός Κανονισμός Ασφάλειας Προϊόντων (GPSR)
Ο Γενικός Κανονισμός Ασφάλειας Προϊόντων (GPSR) είναι μια πολιτική που έχει σχεδιαστεί για να διασφαλίσει την ασφάλεια των καταναλωτικών προϊόντων που δεν είναι εδώδιμα που πωλούνται εντός της ΕΕ, είτε πωλούνται online είτε εκτός σύνδεσης. Ο κανονισμός απαιτεί ότι κάθε προϊόν που εισάγεται από χώρες εκτός ΕΕ πρέπει να έχει έναν οικονομικό φορέα εντός της ΕΕ που είναι υπεύθυνος για την ασφάλειά του.
Το GPSR στοχεύει στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που θέτει η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου και των άμεσων εισαγωγών από χώρες εκτός ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τόνισε ότι ο κανονισμός επιδιώκει να βελτιώσει την επιβολή της ασφάλειας των προϊόντων και ο βιομηχανικός οργανισμός Ecommerce Europe έχει εκφράσει την υποστήριξή του για αυτήν την κίνηση. Ως μέρος των αλλαγών, οι πολίτες της ΕΕ έχουν πλέον «δικαίωμα επανόρθωσης» εάν αγοράσουν ένα μη ασφαλές προϊόν, μαζί με μια πιο απλή διαδικασία αναφοράς ανησυχιών για την ασφάλεια.
Το GPSR, το οποίο αντικαθιστά δύο προηγούμενες οδηγίες, τέθηκε επίσημα σε ισχύ στις 13 Δεκεμβρίου 2024.
Οι πωλητές του Ηνωμένου Βασιλείου είναι απροετοίμαστοι για τις αλλαγές
Σύμφωνα με τον Chris Dawson, οι νέοι κανόνες ακινητοποίησαν πολλούς πωλητές στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σημείωσε ότι η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου δεν αναγνώρισε πλήρως τις πιθανές επιπτώσεις του κανονισμού στους εμπόρους. Ως αποτέλεσμα, πολλοί online πωλητές, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων μεγαλύτερων πωλητών στην αγορά, έχουν σταματήσει τις πωλήσεις σε πελάτες της ΕΕ. Ο Dawson τόνισε ότι οι περισσότεροι πωλητές της αγοράς δεν διαθέτουν τις απαραίτητες ρυθμίσεις για να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις του GPSR.
Επιπτώσεις στην Βόρεια Ιρλανδία
Οι επιπτώσεις του GPSR επεκτείνονται στη Βόρεια Ιρλανδία, ένα τμήμα του Ηνωμένου Βασιλείου που παραμένει εν μέρει υπόκειται στους κανόνες της ΕΕ στο πλαίσιο των εμπορικών συμφωνιών μετά το Brexit. Οι νέοι κανόνες έχουν οδηγήσει σε μια κατάσταση όπου ορισμένοι πωλητές του Ηνωμένου Βασιλείου αρνούνται επίσης να στείλουν στη Βόρεια Ιρλανδία. Ο Dawson σημείωσε ότι πολλές μικρές επιχειρήσεις αποφάσισαν να αποκλείσουν τη Βόρεια Ιρλανδία από τις περιοχές εξυπηρέτησης τους, πράγμα που σημαίνει ότι οι κάτοικοι εκεί αντιμετωπίζουν μειωμένη πρόσβαση σε προϊόντα από την ευρύτερη αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου.
Τι σημαίνει αυτό για το ευρωπαϊκό και παγκόσμιο eCommerce
Η απόσυρση των βρετανών πωλητών από την αγορά της ΕΕ θέτει σημαντικές προκλήσεις για το διασυνοριακό eCommerce. Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο eCommerce πρέπει τώρα να επαναξιολογήσουν τα logistics, τη συμμόρφωση και το νομικό τους πλαίσιο για να συνεχίσουν να εξυπηρετούν πελάτες της ΕΕ. Η έμφαση που δίνει ο κανονισμός στην ύπαρξη οικονομικού φορέα εντός της ΕΕ θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερο λειτουργικό κόστος και να αναγκάσει τους μικρότερους εμπόρους να επανεξετάσουν τη στρατηγική τους για την αγορά.
Για τους eCommerce πωλητές, η παραμονή στην ανταγωνιστική αγορά της ΕΕ απαιτεί πλέον καλύτερο σχεδιασμό, επενδύσεις σε μέτρα συμμόρφωσης και δυνητικά νέες συνεργασίες με τοπικούς οικονομικούς φορείς. Οι εταιρείες που μπορούν να προσαρμοστούν στους νέους κανόνες μπορεί να έχουν στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι εκείνων που δεν μπορούν. Για τους καταναλωτές, το GPSR προσφέρει ισχυρότερες εγγυήσεις ασφάλειας, αλλά μπορεί επίσης να μειώσει την ποικιλία των προϊόντων που διατίθενται από τους πωλητές του Ηνωμένου Βασιλείου.