Μπορούμε πιθανά να υποθέσουμε με σιγουριά ότι γνωρίζετε το όνομα Jeff Bezos, καθώς η ιστορία επιτυχίας του καθώς και του brand του, του Amazon έφερε την επανάσταση στον κόσμο του eCommerce. Αυτό που ξεκίνησε ως ένα ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο σε ένα γκαράζ μετατράπηκε στη μεγαλύτερη πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο που εμπορεύεται είδη όλων των κλάδων, με αξία που ξεπερνά τα $1,8 τρισ. δολάρια σε κεφάλαια στην αγορά.
Οι καθαρές πωλήσεις για το δεύτερο τρίμηνο του 2024 που έληξε στις 30 Ιουνίου ανήλθαν σε $148 δισ., υπογραμμίζοντας την κυριαρχία της στο παγκόσμιο eCommerce.
To ενδιαφέρον σε όλο αυτό είναι ότι ο Bezos είχε οραματιστεί ότι «η πώληση βιβλίων μέσω διαδικτύου θα γίνει μια πολύ μεγάλη επιχείρηση» το 1997, μόλις τρία χρόνια μετά την ίδρυση της Amazon. Είχε επεκτείνει τα αποθέματα της Amazon σε 2,5 εκατ. βιβλία μέσα σε μόλις δύο χρόνια, τα οποία ήταν 10 φορές μεγαλύτερα από τα αποθέματα που μετέφεραν τα μεγαλύτερα φυσικά υπερκαταστήματα βιβλίων εκείνη την εποχή.

Σκεπτικισμός γύρω από το Διαδίκτυο
Τον Νοέμβριο του 1997, το διαδίκτυο συχνά αποκαλούνταν «λεωφόρος της πληροφορίας» και σύμφωνα με έρευνα εκείνη την εποχή οι αγορές μέσω διαδικτύου αντιπροσώπευαν λιγότερο από το 1% των συνολικών αγορών στη Βρετανία ενώ πλέον η δημοτικότητά του στην ίδια χώρα για αγορές παραμένει ακλόνητη.
Ωστόσο, ο Bezos, ο οποίος εμφανίστηκε στην εκπομπή του 1997 που χρηματοδοτήθηκε από το BBC, δήλωσε: «τις πρώτες 30 ημέρες από το άνοιγμά του, στείλαμε βιβλία σε περισσότερες από 45 διαφορετικές χώρες». Η έρευνα προέβλεψε ότι οι online αγορές θα μπορούσαν να επιτύχουν σε εξειδικευμένες αγορές όπως η βιβλιοπωλεία, αλλά αμφέβαλε ότι θα μπορούσαν να διεισδύσουν σε παραδοσιακούς τομείς όπως η παράδοση τροφίμων ενώ πλέον βρισκόμαστε στην εποχή όπου τα παντοπωλεία πλέον ενσωματώνουν AI στις εμπειρίες αγορών.
Κάποια ρίσκα αποδίδουν και με το παραπάνω
Το ρίσκο που πήρε ο Bezos όταν άφησε την καλοπληρωμένη δουλειά του στη Wall Street ως αντιπρόεδρος της D.E. Shaw για να ανοίξει το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο, ειδικά σε μια εποχή που το διαδίκτυο είχε πολλούς αρνητές ήταν μεγάλο και πολλοί στον περίγυρό του είχαν αμφιβολίες. Εκείνος όμως δεν πτοήθηκε και αξιοποίησε την τεράστια ανάπτυξη που παρουσίαζε το διαδίκτυο σε εκείνη τη φάση.
«Ήθελα να προβάλλω τον εαυτό μου στην ηλικία των 80 ετών και να πω, 'Εντάξει, τώρα κοιτάζω πίσω στη ζωή μου. Θέλω να έχω ελαχιστοποιήσει τον αριθμό των τύψεων που έχω'. Ήξερα ότι όταν θα ήμουν 80 ετών, δεν θα μετάνιωνα που το δοκίμασα αυτό. Δεν θα μετανιώνω που προσπάθησα να συμμετάσχω σε αυτό το πράγμα που λέγεται διαδίκτυο, το οποίο πίστευα ότι θα ήταν μια πολύ μεγάλη υπόθεση. Ήξερα ότι αν αποτύγχανα, δεν θα το μετάνιωνα. Ήξερα όμως ότι το μόνο πράγμα για το οποίο θα μετάνιωνα ήταν που δεν προσπάθησα ποτέ. Ήξερα ότι αυτό θα με στοίχειωνε κάθε μέρα. Όταν το σκέφτηκα με αυτόν τον τρόπο, ήταν μια απίστευτα εύκολη απόφαση», είχε δηλώσει σε συνέντευξή του στο BBC.
Το όραμα του Bezos άλλαξε για να ενσωματώσει τις μεταβαλλόμενες δυναμικές της αγοράς με την πάροδο του χρόνου. Μέχρι το 2001, μόλις τέσσερα χρόνια μετά τη συνέντευξή του στο BBC, η Amazon είχε βγάλει τα πρώτα της κέρδη και πλέον το φετινό Amazon Prime Day κάνει ρεκόρ πωλήσεων με $14,2 δισ.

Μετά την αρχική επιτυχία με μια επιχείρηση ηλεκτρονικής πώλησης βιβλίων, ο Bezos τόλμησε να δημιουργήσει ένα «κατάστημα με τα πάντα», καταλήγοντας έτσι στην Amazon που γνωρίζουμε σήμερα και δεν σταμάτησε εκεί, καθώς επικεντρώθηκε στη δημιουργία ενός λογισμικού cloud του Amazon Web Services (AWS), που σήμερα ελέγχει πάνω από το 50% της αγοράς υποδομών cloud.
«Το όραμά μας είναι να γίνουμε η πιο καταναλωτοκεντρική εταιρεία στον κόσμο, όπου οι πελάτες μπορούν να έρχονται για να βρουν οτιδήποτε θέλουν να αγοράσουν online», δήλωσε ο Bezos.
Η πορεία του έρχεται μέσα από σκληρή δουλειά και αποφασιστικότητα, καθώς ο ίδιος πρωτοστάτησε στην κουλτούρα της «Day 1» στην Amazon,, ισχυριζόμενος ότι είναι πάντα Day 1 στην εταιρεία.