Δεν πέρασε πολύς καιρός από τότε που το ChatGPT ανακοίνωσε την προσθήκη λειτουργιών αγορών στην αναζήτηση την περασμένη εβδομάδα. Πώς ακριβώς όμως η AI αναζήτηση αυτή επιλέγει τα προϊόντα και τα κατατάσσει; Ας δούμε περισσότερα παρακάτω.
Πώς επιλέγονται τα αποτελέσματα των προϊόντων;
Όταν λοιπόν το εργαλείο ανιχνεύει πρόθεση αγορών σε ένα ερώτημα για να επιλέξει προϊόντα, κάνει έναν συνδυασμό από τα εξής, μας ενημερώνει το Search Engine Land:
User intent και context: Αρχικά, βασίζεται στο τρέχον ερώτημα του χρήστη και μπορεί να αντλήσει πληροφορίες από την αποθηκευμένη μνήμη π.χ. προηγούμενες αντιπάθειες, όπως «κλόουν» καθώς και να συνυπολογίσει προσαρμοσμένες οδηγίες όπως π.χ. προτιμήσεις του τύπου «θέλω προσιτές επιλογές».
Δομημένα third-party data: Συλλέγει επίσης metadata γύρω από το προϊόν ενδιαφέροντος όπως τιμές, περιγραφές προϊόντων και κριτικές ώστε να συγκρίνει τα αποτελέσματα.

Έτσι, το ChatGPT παράγει μια απάντηση πριν ενσωματώσει τα δεδομένα αναζήτησης και την χρησιμοποιεί για να εξετάσει ποιοι παράγοντες έχουν μεγαλύτερη σημασία (τιμή, ποιότητα, ευκολία χρήσης κ.λπ.). Τα προϊόντα φιλτράρονται με βάση το πόσο καλά ανταποκρίνονται στις αντιληπτές ανάγκες των χρηστών. Για παράδειγμα: Εάν ο χρήστης αναφέρει έναν προϋπολογισμό, θα δοθεί προτεραιότητα στην τιμή ή εάν δεν αναφέρεται η τιμή, άλλα χαρακτηριστικά μπορεί να έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα όπως π.χ. η δημοτικότητα ή το σχέδιο.
Πρότυπα ασφαλείας του OpenAI: Ταυτόχρονα τα προϊόντα πρέπει να πληρούν τις εσωτερικές οδηγίες ασφαλείας και τυχόν ακατάλληλα ή μη ασφαλή προϊόντα ενδέχεται να αποκλειστούν. Σίγουρα καθώς ακόμη το μοντέλο είναι εξελισσόμενο δεν θα εμφανίζονται όλα τα σχετικά προϊόντα καθώς το ChatGPT «μπορεί περιστασιακά να κάνει λάθη». Οι χρήστες μπορούν να διορθώσουν ή να βελτιώσουν τα αποτελέσματα δίνοντας πιο συγκεκριμένες υποδείξεις ενώ δεν πρόκειται επίσης για sponsored content.
Πώς εμφανίζονται και κατατάσσονται τα αποτελέσματα;
Τα αποτελέσματα εμφανίζονται σε καρουζέλ μέσα στη συνομιλία και περιλαμβάνουν την εικόνα του προϊόντος, απλοποιημένο τίτλο και περιγραφή που παράγονται από το chat, την τιμή που έχει καταχωρήσει ο έμπορος και ένα link προς τη σελίδα προϊόντος. Το ChatGPT μπορεί να προσθέσει ετικέτες (tags) που δημιουργούνται από AI, με βάση τα διαθέσιμα δεδομένα αλλά εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι οι ετικέτες δεν επαληθεύονται ούτε είναι εγγυημένες και ενδέχεται να μην αντικατοπτρίζουν όλα τα διαθέσιμα δεδομένα.
Ορισμένα προϊόντα περιλαμβάνουν περιλήψεις από reviews με κύρια θετικά ή αρνητικά, όμως οι βαθμολογίες δεν επαληθεύονται από την OpenAI και ενδέχεται να μην αντιστοιχούν μόνο στις κριτικές στο website του εμπόρου. Επιπλέον, και η τιμή είναι εκείνη που τραβάει από τον πρώτο πωλητή και ενδέχεται να μην είναι η χαμηλότερη ή η πιο ενημερωμένη τιμή.
Η εξέλιξη αυτή είναι μια επιπλέον διαβεβαίωση ότι το AI search συνεχίζει να αυξάνεται, αλλά ακόμη φυσικά υπάρχουν περιορισμοί. Ορισμένα σχετικά προϊόντα ενδέχεται να παραλείπονται, ενώ και οι πληροφορίες επίσης ενδέχεται να υστερούν σε σχέση με την τρέχουσα διαθεσιμότητα, την τιμολόγηση ή τους όρους αποστολής. Ταυτόχρονα και τα δεδομένα των εμπόρων προέρχονται από τρίτους παρόχους και η σειρά με την οποία εμφανίζονται οι έμποροι βασίζεται κυρίως στον τρόπο κατάταξής τους από την πηγή τρίτου μέρους.

Το ChatGPT προχωρά πλέον πέρα από την απάντηση σε ερωτήσεις και επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο οι αγοραστές ανακαλύπτουν προϊόντα. Είναι ακόμη νωρίς και οι λειτουργίες αναζήτησης αγορών έχουν πολύ δρόμο μπροστά τους, όμως φαίνεται ότι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στις αγοραστικές αποφάσεις εκατομμυρίων ανθρώπων.