Η αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων μέσω διαδικτύου έχει γίνει κοινή συνήθεια στην Γερμανία, μιας και το συντριπτικό 55% των καταναλωτών αγόρασαν πέρυσι ένα μεταχειρισμένο προϊόν μέσω διαδικτύου. Επιπλέον, οι περισσότεροι Γερμανοί είναι ενεργοί πωλητές στο recommerce, με το 52% να θέτει κάτι προς πώληση, κυρίως μόδα, βιβλία και ηλεκτρονικά είδη, μαθαίνουμε από το Ecommerce News.
Οικολογικά κίνητρα και κίνητρα τιμής
H έρευνα της Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland με τίτλο "Σημασία και προοπτικές του recommerce για το γερμανικό λιανικό εμπόριο" και κοινό 1.903 Γερμανούς καταναλωτές διαπίστωσε ότι υπάρχουν διάφοροι κύριοι λόγοι για την αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων. Από τους ερωτηθέντες, το 71,5% ανέφερε οικολογικές ανησυχίες, το 71,2% ανέφερε τις χαμηλές τιμές και το 66% αναφέρθηκε στη σχέση ποιότητας-τιμής. Η συντριπτική πλειονότητα των αγοραστών μεταχειρισμένων προϊόντων με 77,6% δήλωσε ότι είναι πιθανό να αγοράσει ξανά μεταχειρισμένα προϊόντα μέσω διαδικτύου τους επόμενους 12 μήνες.

Το 2024, τα συνολικά γερμανικά έσοδα από την αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων έφτασαν τα €9,9 δισ., το οποίο μια αύξηση 7,2% στην αγορά second-hand, σχεδόν διπλάσια από την αύξηση των διαδικτυακών δαπανών για προϊόντα στη Γερμανία που αγγίζει το 3,8%.
Second-hand shopping
Οι διαδικτυακές πωλήσεις μεταχειρισμένων προϊόντων πραγματοποιούνται παραδοσιακά σε πλατφόρμες P2P, όπως το Vinted, όπου οι καταναλωτές συνδέονται ως αγοραστές και πωλητές. Τα τελευταία χρόνια, πολλές εταιρείες λιανικής πώλησης και πλατφόρμες έχουν επίσης εισέλθει στο recommerce.
Για παράδειγμα, το IKEA, η οποία κυριαρχεί στην ευρωπαϊκή διαδικτυακή αγορά επίπλων μαζί με την Amazon, εγκαινίασε μια αγορά για μεταχειρισμένα έπιπλα. Η Decathlon άρχισε πρόσφατα να προσφέρει στους συνεργάτες πώλησης τη δυνατότητα πώλησης μεταχειρισμένων αθλητικών ειδών στη Γερμανία. Η ζήτηση από τους Ευρωπαίους πελάτες έχει ωθήσει τις αγορές μεταχειρισμένων στην Amazon σε μια επιχείρηση δισεκατομμυρίων ευρώ ενώ και το TikTok Shop στοχεύει να φέρει την πώληση μεταχειρισμένων αντικειμένων στην ηπειρωτική Ευρώπη.

Στροφή στην αειφορία
Το online shopping αποτελεί την κινητήρια δύναμη για τη μετατροπή της γραμμικής οικονομίας σε κυκλική, σύμφωνα με την έρευνα. Το ηλεκτρονικό εμπόριο παρέχει "την εναλλακτική λύση στη νοοτροπία της απόρριψης", λέει η εκπρόσωπος Daniela Bleimaier. "Δείχνει ότι τα ψώνια με συνείδηση τιμής μπορούν επίσης να είναι βιώσιμα. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μπορούν να συμβάλουν σημαντικά υποστηρίζοντας τους λιανοπωλητές σε αυτή τη μετάβαση".
Οι πολιτικοί εξακολουθούν να μην θεωρούν το recommerce μέρος του οικολογικού μετασχηματισμού, πιστεύει η Bleimaier. Υπάρχει ανάγκη για ένα πολιτικό πλαίσιο στην Ευρώπη που θα προωθεί την αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων με μέτρα για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών, τη μείωση του ΦΠΑ, την εναρμόνιση των ευρωπαϊκών κανονισμών και την τόνωση των ψηφιακών διαβατηρίων προϊόντων, των προτύπων ανοικτών δεδομένων, των σαφών ορισμών για τα μεταχειρισμένα, ανακαινισμένα και ανακυκλωμένα προϊόντα και της διαφανούς επισήμανσης των προϊόντων.