Μπορεί η εικόνα ενός influencer που διαφημίζει προϊόντα στα social media να είναι μια τυπική καθημερινότητα αλλά πλέον έχουμε φτάσει στην εποχή των ανήλικων influencer της Gen Alpha που μάλιστα προωθούν προϊόντα περιποίησης. Αυτό το φαινόμενο είναι γνωστό ως "Sephora kids" και πλέον έχει εγείρει ανησυχίες γύρω από το online περιεχόμενο που το περιβάλλει.

Τι είναι τα Sephora kids;

Η τάση των «Sephora Kids» αναφέται στo κομμάτι της Gen Alpha που έχει κερδίσει έδαφος στα social media και κατακλύζουν τα Sephora και άλλα brand ομορφιάς ψάχνοντας στα ράφια για μοντέρνο μακιγιάζ ή πολυτελή προϊόντα περιποίησης ώστε στη συνέχεια να τα μοιραστούν ως βίντεο με ρουτίνες περιποίησης δέρματoς, αναφέρει το First Post.

Hashtags όπως #sephora ή #sephorakids έχουν κατακλύσει το TikTok και το Instagram ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η ίδια η εταιρεία δεν έχει υποστηρίξει αυτή την τάση.

Σε πολλές περιπτώσεις έχουν αναφερθεί συμπεριφορές από παιδιά που τραβάνε τα προϊόντα από τα χέρια καταναλωτών αλλά και για παράπονα ότι τόσο μικρά παιδιά δεν θα έπρεπε να βρίσκονται σε τέτοια καταστήματα.

Ποια είναι όμως η Gen Alpha;

Η Generation Alpha αναφέρεται σε όλα τα άτομα που έχουν γεννηθεί από το 2010 έως και σήμερα και έχουν ηλικίες μάξιμουμ 14 ετών. Είναι η πρώτη γενιά που πραγματικά μεγαλώνει με τα social media στα χέρια της.

Υπολογίζεται ότι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, περισσότερα από $5,39 δισ. παγκοσμίως θα ξοδεύονται γι' αυτούς ετησίως και πρόκειται για μια γενιά που έχει γεννηθεί σε μια πλήρως τεχνολογική εποχή όπου το AI κυριαρχεί σε πολλαπλούς τομείς και έχει γίνει πλέον κομμάτι πολλών διαδικασιών.

Μητέρα με μωρά μπροστά σε tablet

Ποιες είναι οι κύριες ανησυχίες για αυτό το φαινόμενο;

Σε πρόσφατη έρευνα της επενδυτικής τράπεζας Piper Sandler για τους εφήβους φάνηκε ότι «η ομορφιά παραμένει αυξημένη προτεραιότητα», με τις δαπάνες να βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο από το 2018.

Για αρχή, ένα τέτοια δημογραφικό δεν θα έπρεπε καν να έχει μια τόσο εδραιωμένη παρουσία σε πλατφόρμες όπως το TikTok και το Instagram μιας και το ελάχιστο όριο ηλικίας είναι τα 13 και με το TikTok να αφαιρεί ορισμένα βίντεο που επισημάνθηκαν ως παράδειγμα ανήλικων χρηστών που είναι οπαδοί της τάσης των Sephora kids.

Μια ακόμη ανησυχία είναι για το πώς προωθούν τα ίδια τα brand τα προϊόντα τους και δεν ελέγχουν το πραγματικό κοινό που τα αγοράζει. Εκτός από την -σίγουρα αμφιλεγόμενη- πρακτική αποστολής δωρεάν δειγμάτων σε παιδιά που αποτελεί ένδειξη ενθάρρυνσης, είναι σημαντικό να εξετάσουμε και τις επιπτώσεις υγείας. Δεν είναι λίγοι οι δερματολόγοι που εγείρουν προβληματισμούς γύρω από τη χρήση προϊόντων που περιέχουν συστατικά όπως η ρετινόλη, μια μορφή βιταμίνης Α, που θα μπορούσαν ενδεχομένως να βλάψουν το ακόμη αναπτυσσόμενο νεανικό δέρμα.

Νομικά ζητήματα γύρω από την προώθηση σε παιδιά

Επιπλέον, ανάμεσα στις κοινωνικές και ιατρικές ανησυχίες υπάρχουν και οι νομικές καθώς η προώθηση προϊόντων μέσω παιδιών είναι νομικά ασαφής στα περισσότερα πλαίσια. Για παράδειγμα, ο νόμος του Ηνωμένου Βασιλείου για τη διαδικτυακή ασφάλεια, ο οποίος τίθεται σε ισχύ σταδιακά, έχει σχεδιαστεί για την προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο. Ωστόσο, δεν καλύπτει αυτού του είδους το υλικό προώθησης, εκτός αν είναι «επιβλαβές για τα παιδιά».

Αν και δεν υπάρχει συγκεκριμένος κανόνας που να λέει ότι τα προϊόντα περιποίησης δέρματος δεν μπορούν να προωθούνται σε παιδιά, «θα μπορούσε να υπάρξει πρόβλημα εάν ένα προϊόν που απευθύνεται σε νέους ανθρώπους περιέχει συστατικά που είναι πολύ επιβλαβή για το δέρμα τους», αναφέρει η υπηρεσία σε ανακοίνωσή της.

Από την άλλη στις ΗΠΑ τα πλαίσια εξαρτώνται από τους νόμους της κάθε πολιτείας ανάλογα με την ηλικία: Η Γιούτα απαιτεί από τα παιδιά κάτω των 18 ετών να έχουν ρητή γονική άδεια για να χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα, ενώ οι νομοθέτες της Φλόριντα προτείνουν την πλήρη απαγόρευση στα παιδιά κάτω των 14 ετών και την επιβολή γονικής άδειας για τα παιδιά 14 και 15 ετών.

Η πολιτεία της Καλιφόρνια από την άλλη έχει ήδη περάσει στην αντεπίθεση της τάσης των Sephora kids και εισήγαγε νέο νομοσχέδιο στις 24 Απριλίου 2024, σε μια προσπάθεια να προστατευθούν τα παιδιά κάτω των 13 ετών, απαγορεύοντας τους να αγοράζουν προϊόντα περιποίησης που περιέχουν κοινά προϊόντα αντιγήρανσης, όπως:

👉 Βιταμίνη Α και οποιαδήποτε κοινά παράγωγα που θα περιλαμβάνουν συστατικά όπως η ρετινόλη και τα ρετινοειδή
👉 Άλφα υδροξυοξέα, συμπεριλαμβανομένων των γλυκολικών, ασκορβικών (βιταμίνη C) και κιτρικών οξέων

Αυτό οφείλεται στα ενδεχόμενα βλάβης που μπορεί να προκύψουν στο δέρμα τέτοιας ηλικίας. Εάν λοιπόν το νομοσχέδιο οριστικοιποιηθεί τα παιδιά δεν θα μπορούν να αγοράζουν προϊόντα χωρίς συνταγή, που περιλαμβάνουν αυτά τα συστατικά και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συμμορφωθούν ζητώντας στοιχεία ταυτοποίησης και προειδοποίησης μέσα στο κατάστημα.

Η υποστήριξη για το νομοσχέδιο είναι εκτενής λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια των παιδιών αν και ορισμένοι προειδοποιούν κατά της θέσπισης τόσο ευρέων και σαρωτικών κανονισμών.