Shein και Temu χάνουν εκατομμύρια πελάτες μετά την επιβολή δασμών
Η ραγδαία ανάπτυξη των κινεζικών πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου Shein και Temu στην αγορά των ΗΠΑ αντιστράφηκε απότομα μετά την επιβολή υψηλών δασμών στις κινεζικές εισαγωγές και το κλείσιμο του τελωνειακού παραθύρου de minimis.
Μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου 2025, οι μηνιαίοι ενεργοί χρήστες του Temu στις Ηνωμένες Πολιτείες έπεσαν κατά 51%, πέφτοντας στα 40,2 εκατ., ενώ του Shein μειώθηκαν κατά 12% στα 41,4 εκατ., σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις. Οι μειώσεις αυτές σηματοδοτούν ένα σημαντικό πισωγύρισμα για δύο εταιρείες που είχαν διαταράξει τους τομείς του fast fashion και των γενικών εμπορευμάτων με εξαιρετικά χαμηλές τιμές και επιθετικές στρατηγικές digital marketing.
Δασμοί και το τέλος του παραθύρου «de minimis»
Η πτώση αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στις εμπορικές πολιτικές του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, συμπεριλαμβανομένης της επιβολής δασμών 145% στα περισσότερα κινεζικά προϊόντα και της κατάργησης της εξαίρεσης «de minimis» στις 2 Μαΐου 2025. Η εξαίρεση αυτή επέτρεπε προηγουμένως την είσοδο στις ΗΠΑ αποστολών αξίας κάτω των $800 χωρίς δασμούς, επιτρέποντας στα Shein και Temu να διατηρούν ανταγωνιστικές τιμές αποστέλλοντας μικρά δέματα απευθείας από την Κίνα.
Με το κλείσιμο της εξαίρεσης, οι εταιρείες αυτές αντιμετωπίζουν τώρα δασμούς που φτάνουν από 54% έως 120%, αναγκάζοντάς τες να αυξήσουν τις τιμές για τους Αμερικανούς καταναλωτές, με τις δυο πλατφόρμες να ανακοινώνουν αναπροσαρμογή των τιμών από τα τέλη Απριλίου, αν και μετρίασαν έκτοτε τις αυξήσεις αυτές ως απάντηση στις αντιδράσεις των καταναλωτών.
Επιπτώσεις στη διαφήμιση και τη συμπεριφορά των καταναλωτών
Οι αυξήσεις του κόστους λόγω των δασμών συνέπεσαν με μια απότομη μείωση της διαφημιστικής δαπάνης. Η διαφημιστική δαπάνη του Temu στις ΗΠΑ μειώθηκε κατά 87% σε ετήσια βάση κατά το τελευταίο τρίμηνο, ενώ του Shein μειώθηκε κατά 69%. Αυτή η υποχώρηση των επενδύσεων marketing συνέβαλε περαιτέρω στη μείωση της δέσμευσης των χρηστών.
Τα στοιχεία για το καταναλωτικό κλίμα υπογραμμίζουν την ευρύτερη πρόκληση: το προσωπικό εισόδημα υποχώρησε κατά 0,4% σε μηνιαία βάση τον Μάιο του 2025, η πρώτη τέτοια μείωση από το 2021, και οι αγοραστές παραμένουν επιφυλακτικοί εν μέσω οικονομικής αβεβαιότητας.
Ως απάντηση, το Temu απομακρύνεται από το μοντέλο της αποστολής προϊόντων με παράπλευρες αποστολές, δημιουργώντας αποθήκες με έδρα τις ΗΠΑ και ενθαρρύνοντας τους προμηθευτές να αποθηκεύουν αποθέματα στην εγχώρια αγορά. Το Shein επεκτείνει επίσης την παραγωγή πέραν της Κίνας για να διαφοροποιήσει την αλυσίδα εφοδιασμού της.
Παρά τις αποτυχίες στις ΗΠΑ, η παγκόσμια βάση χρηστών του Temu αυξάνεται, με το 90% των μηνιαίως ενεργών χρηστών της να βρίσκονται πλέον εκτός των ΗΠΑ, χάρη στην επέκταση στην Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική