Οι έμποροι λιανικής στην Ευρώπη ανοίγουν περισσότερα φυσικά καταστήματα για να ενισχύσουν τις online πωλήσεις τους, ειδικά καθώς αντιμετωπίζουν τον ανταγωνισμό από τους «γίγαντες» του eCommerce, όπως το Shein και το Temu

Όπως επισημαίνει το Reuters, μετά τη λήξη του lockdown για τον COVID-19, οι άνθρωποι επιστρέφουν στα καταστήματα, κάνοντας τις φυσικές αγορές ξανά δημοφιλείς και ίσως οι online αγορές να μην προσφέρουν πάντα την ίδια ικανοποίηση.

Σύμφωνα με το Euromonitor, ο αριθμός των καταστημάτων στην Ευρώπη μειώθηκε ελαφρά το 2023 σε 4,90 εκατομμύρια, από 4,92 εκατομμύρια το 2022. Ωστόσο, ο χώρος λιανικής στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 1% και αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,7% έως το 2028.

Οι έμποροι λιανικής πιστεύουν ότι τα φυσικά καταστήματα συμβάλλουν στη δημιουργία ισχυρότερων σχέσεων με τους πελάτες. Ο Thomas Joekel από την Union Investment είπε ότι είναι δύσκολο για ένα brand να συνδεθεί με πελάτες μόνο μέσω online αγορών, καθώς οι αγοραστές δεν μπορούν να αλληλεπιδράσουν απευθείας με τα προϊόντα ή το προσωπικό πωλήσεων.

Τα φυσικά καταστήματα ξαναμπαίνουν στο παιχνίδι

Ενώ βρισκόμαστε στην εποχή που οι online αγορές δεσπόζουν το εμπόριο, όλα δείχνουν πως η άμεση επαφή που προσφέρουν τα φυσικά καταστήματα με τα αντικείμενα ξανακερδίζει σπουδαία θέση στην «κούρσα» των πωλήσεων.

Τα φυσικά καταστήματα ξαναμπαίνουν στην αγοραστική εμπειρία
Κι ενώ μπορεί να λέγαμε ότι η δύναμη από τα φυσικά καταστήματα στην εμπειρία αγορών έχει φθίνει, πλέον κάνουν comeback.

Οι λιανοπωλητές αθλητικών ειδών παρατήρησαν μεγαλύτερη ζήτηση για είδη όπως παπούτσια για τρέξιμο, καθώς οι υπαίθριες δραστηριότητες έγιναν πιο δημοφιλείς κατά τη διάρκεια και μετά την πανδημία. Brands όπως Adidas και North Face γνώρισαν ανάπτυξη καθώς οι άνθρωποι αγκάλιασαν περισσότερους τρόπους ζωής στην ύπαιθρο, σημείωσε ο αναλυτής της Deutsche Bank, Adam Cochrane.

Η γαλλική αθλητική αλυσίδα Decathlon πρόσθεσε περίπου 80 καταστήματα φέτος, ανεβάζοντας το σύνολο της σε περίπου 1.700 παγκοσμίως. Η ιταλική Cisalfa, η οποία πουλά brands όπως Nike και Under Armour, προσθέτει και ανακαινίζει καταστήματα καθώς επεκτείνεται στη Γερμανία.

Ενίσχυση των online πωλήσεων 

Η ύπαρξη ενός φυσικού καταστήματος μπορεί να αυξήσει τις online πωλήσεις κατά 10-20% σε κοντινές περιοχές, σύμφωνα με τον Cochrane, ο οποίος είπε ότι το κλείσιμο ενός καταστήματος συχνά μειώνει τις online πωλήσεις και σε τοπικό επίπεδο. Ο Stefan Reiner της Oberalp, ένας λιανοπωλητής ορεινών σπορ, είπε ότι όσα περισσότερα είναι τα φυσικά καταστήματα, τόσο ενισχύεται το ενδιαφέρον για το online brand τους.

Για να προσελκύσει πελάτες, το Decathlon προσφέρει επισκευή εξοπλισμού, ενοικιάσεις και χώρους άθλησης. Σε ένα εμπορικό κέντρο της Ρώμης, η Decathlon τοποθέτησε τραπέζια πινγκ πονγκ έξω από το κατάστημα για δημόσια χρήση, ενισχύοντας την αγοραστική εμπειρία. 

Η ισπανική εταιρεία λιανικής Inditex, στην οποία ανήκει το Zara, διαθέτει πλέον δωμάτια όπου οι φίλοι μπορούν να δοκιμάσουν ρούχα μαζί, χρησιμοποιώντας οθόνες αφής για να ζητήσουν διαφορετικά μεγέθη ή στυλ. Η γερμανική εταιρεία λιανικής Zalando άνοιξε 15 φυσικά καταστήματα, με σχέδια για περισσότερα.

Ακόμη και η Shein δοκιμάζει καταστήματα στην Ευρώπη, με pop-up stores που μένουν ανοιχτά μόνο λίγες μέρες σε κάθε πόλη.

Shein: Πώς κατάφερε η κινεζική θύελλα να κυριαρχήσει στο παγκόσμιο eCommerce;
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την κυριαρχία του Shein στο παγκόσμιο eCommerce. Με ποιές τακτικές όμως το κατάφερε αυτό;

Οι ειδικοί λένε ότι οι πελάτες εκτιμούν την ευκολία των προσωπικών αγορών. Οι αναλυτές του RBC εξήγησαν ότι καθώς οι άνθρωποι επιστρέφουν στην εργασία τους, προτιμούν την ευκολία να παραλαμβάνουν αντικείμενα από τα καταστήματα παρά να περιμένουν τις παραδόσεις στο σπίτι. Ο Joekel από την Union Investment πρόσθεσε ότι μερικές φορές οι άνθρωποι θέλουν να παραλάβουν απλώς ένα t-shirt αμέσως, καθώς οι εβδομάδες αναμονής για παράδοση είναι πολύ μεγάλη.

Φυσικά καταστήματα και online αγορές, ντουέτο στο eCommerce 

Αυτή η τάση επιστροφής προς τις φυσικές τοποθεσίες υπογραμμίζει τη σημασία μιας πολυκαναλικής προσέγγισης, με τους εμπόρους λιανικής να δίνουν βήμα σε φυσικούς χώρους για να ενισχύσουν τις πωλήσεις τόσο online όσο και offline, ακολουθώντας τις διαφορετικές ανάγκες των πελατών. 

Αυτή η προσέγγιση υπογραμμίζει τη σημασία της προσωπικής επαφής και της εύκολης πρόσβασης στα προϊόντα που ακόμη και με την άνοδο του online shopping παραμένουν σημαντικές. Ενθαρρύνει τις επιχειρήσεις να συνδυάσουν την ευκολία της αγοράς με ένα κλικ με τα οφέλη της άμεσης επαφής με τα προϊόντα. Η ανάγκη των πελατών για επαφή και ευκολία, ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στο eCommerce.