Ένα brand που συνεχώς καινοτομεί! Ένα brand που έχει αποκτήσει γιγανταία αξία και κάνει το κοινό της να συνωστίζεται για να αποκτήσει τα νέα της προϊόντα. Ο λόγος φυσικά για την Apple Inc., ένα όνομα πρωτοπόρος στον τομέα της τεχνολογίας! Πώς όμως έχει καταφέρει να πετύχει αυτήν την επιτυχία; Συνηδειτοποιώντας πόση δύναμη έχει το marketing και το branding ως κομμάτι σύνδεσης με το κοινό.
Εδώ λοιπόν θα δούμε τι είναι αυτό που έχει κάνει την αμερικανική εταιρεία να ξεχωρίζει και φυσικά να επιτυγχάνει.
Apple, χάρηκα!: Μια σύντομη εισαγωγή
Η εταιρεία που ιδρύθηκε υπό την ονομασία Apple Computers, Inc. το 1976 από τους Steve Jobs και Steve Wozniak άρχισε να πουλάει και να αναπτύσσει προϊόντα τεχνολογίας, με το προϊόν της να είναι ένας μικροϋπολογιστής. Κατόπιν ακολούθησαν όλα τα υπόλοιπα γνωστά προϊόντα όπως υπολογιστές Mac, τα iPhone, τα iPod και άλλα.
Σύμφωνα με το Forbes, το τεχνολογικό brand στέφθηκε Νο1 εταιρεία στον κόσμο, με βάση το κεφάλαιο στην αγορά, ενώ έχει λάβει το βραβείο CMO Survey Award for Marketing Excellence για δέκα συνεχή έτη, αποδεικνύοντας την υψηλή ποιότητα και αποτελεσματικότητα των προσπαθειών marketing που καταβάλλει.

Ποιες είναι οι βασικές στρατηγικές που χρησιμοποιεί;
#1 Χρησιμοποιεί μια multichannel marketing στρατηγική
Πλέον η χρήση πολλαπλών καναλιών για διαφήμιση και πωλήσεις έχει γίνει ένα απαραίτητο στοιχείο στο marketing mix των επιχειρήσεων. Το multichannel marketing είναι μια δίοδος που χρησιμοποιεί διάφορες διαδρομές για να στοχεύσει τους πελάτες και να τραβήξει την προσοχή τους σε ένα προϊόν ή μια υπηρεσία. Για την προώθηση της λοιπόν, η Apple χρησιμοποιεί τηλεοπτική και έντυπη διαφήμιση, online ads, social media ads, προσφορές και άλλα για να προσελκύσει πελάτες από πολλά διαφορετικά κοινωνικά στρώματα ενώ για την πώληση των προϊόντων, χρησιμοποιεί τόσο online όσο και offline κανάλια. Οι πελάτες μπορούν να αγοράσουν απευθείας από τα καταστήματα λιανικής της, από τα localized website της, από καταστήματα τηλεπικοινωνιών όπως Γερμανός ή από από δημοφιλή marketplaces όπως Amazon ή Skroutz.
Σύμφωνα με μια έκθεση του 2022 από την CIRP, μόνο το 24% περίπου των iPhone που αγοράστηκαν στις ΗΠΑ πωλήθηκαν απευθείας από τα flagship stores. Συνεπώς, εάν δεν προσφερόταν πολλαπλοί τρόποι αγοράς δεν θα είχε τόσο μεγάλη εισπρακτική επιτυχία.

#2 Έχει μια "less is more" προσέγγιση
Μία από τις κύριες διαφημιστικές στρατηγικές της Apple είναι να διατηρεί το marketing και τα προϊόντα της απλά. Αυτή η απλοϊκή προσέγγιση ξεκίνησε από τον συνιδρυτή Steve Jobs, ο οποίος δήλωσε: «Ο τρόπος που διοικούμε την εταιρεία, ο σχεδιασμός των προϊόντων, η διαφήμιση, όλα καταλήγουν σε αυτό: Ας το κάνουμε απλό». Στο marketing, o αμερικανικός κολοσσός αποφεύγει την προβολή τιμών, συνθημάτων, εκτενών κειμένων ή χρήση τεχνικής γλώσσας, επειδή μπορούν να μπερδέψουν ή να απωθήσουν τους πελάτες. Ακόμη και το σλόγκαν της που είναι «Think Different» (Σκέψου Διαφορετικά) συχνά δεν χρησιμοποιείται και αρκεί μόνο το διάσημο δαγκωμένο λογότυπο μήλου για να καταλάνει το κοινό ποιανού τη διαφήμιση βλέπουν.
Η ίδια φιλοσοφία διέπει και τα προϊόντα της τα οποία έχουν μινιμαλιστικό σχεδιασμό με ουδέτερα χρώματα και το σήμα καταταθέν της εταιρείας Ταυτόχρονα είναι φιλικά προς το χρήστη και όχι υπερβολικά τεχνικά, εστιάζοντας στη λειτουργικότητα των προϊόντων της και όχι στην πολυπλοκότητα. Αυτή λοιπόν η απλή στρατηγική branding είναι που έχει αποβεί επωφελής για την Apple εδώ και δεκαετίες.
#3 Έχει ορίσει και στοχεύεισε συγκεκριμένο κοινό-στόχο
Από τις απαρχές της, η εταιρεία έχει ορίσει σε μεγάλο εύρος το κοινό-στόχο της, παρόλου που διαφέρει ελαφρώς για κάθε προϊόν ώστε να έρχονται οι πωλήσεις. Αποτελείται γενικά από άτομα της μεσαίας και ανώτερης τάξης που είναι διατεθειμένα να πληρώσουν περισσότερα για ένα καινοτόμο προϊόν και μια ποιοτική εμπειρία χρήσης. Συχνά είναι νεότερης έως μέσης ηλικίας και βρίσκονται στην Αμερική, την Ευρώπη ή την Κίνα. Υπογραμμίζοντας τις μοναδικές δυνατότητες κάθε νεότερου προϊόντος στις διαφημίσεις, στόχος είναι να δημιουργήσει αξία για το κοινό-στόχο της, οδηγώντας σε επιθυμία για αυτά.
Επιπλέον, το συνολικό marketing της Apple επικεντρώνεται κυρίως στους ανθρώπους που χρησιμοποιούν τα προϊόντα και όχι στα ίδια τα προϊόντα, μια τακτική που μπορεί να δημιουργήσει μια σύνδεση με τους πελάτες και να τους ενθαρρύνει να αγοράσουν το προϊόν της διαφήμισης. Αυτό συμβάλλει στην καλλιέργεια μιας πιστής πελατειακής βάσης που θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί τα προϊόντα της.

#4 Εστιάζει στη δημιουργία ενός αρτιμελούς οικοσυστήματος
Η εταιρεία εστιάζει σταθερά στην καινοτομία νέων προϊόντων και χαρακτηριστικών το οποίο δημιουργεί ένα πλήρες δίκτυο προϊόντων και υπηρεσιών. Περιλαμβάνει προϊόντα όπως υπολογιστές Mac, iPhones, iPads και τα Watches, υπηρεσίες όπως το iTunes και το Apple TV+, καθώς και όλες τις εφαρμογές που τρέχουν σε αυτά. Πρόκειται για ένα οικοσύστημα με ένα ευρύ φάσμα δυνατοτήτων, όπως:
👉 Ψηφιακές πληρωμές μέσω iPhone ή Watch με τη μέθοδο ApplePay
👉 Παρακολούθηση της υγείας, του ύπνου και των βημάτων μέσα από ένα Watch
👉 Έλεγχος οικιακών ηλεκτρονικών συσκευών και συστημάτων συναγερμού μέσα από τις συσκευές
👉 Επικοινωνία με άλλα προϊόντα του brand με τη λειτουργία AirDrop
👉 Εύρεση αποσκευών, κλειδιών και άλλων αντικειμένων με τις ετικέτες AirTags
👉 Έλεγχος μουσικής, αναζητήσεων και άλλων με το έξυπνο ηχείο HomePod
👉 Αγορά εφαρμογών για οποιαδήποτε ανάγκη μέσω του App Store
👉 Αποθήκευση εισιτηρίων αεροπλάνου, πιστωτικών καρτών, καρτών κλειδιών ξενοδοχείων και εισιτηρίων συναυλιών στο Wallet
Έτσι, ένα μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς σας είναι αλληλένδετο με την εταιρεία και τα προϊόντα της και σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποιο χωρίς κάποιο άλλο και αυτό είναι που ενθαρύννει το χρήστη να αγοράζει κι τα υπόλοιπα.
#5 Δίνει έμφαση στην εμπειρία του πελάτη
Σημαντικό επίσης ρόλο στις στρατηγικές marketing κατέχει και η παροχή μιας ικανοποιητικής εμπειρίας πελάτη, η οποία ξεκινάει από την περιήγηση και τις αγορές προϊόντων στο κατάστημα μέχρι την αγορά του προϊόντος και τη ρύθμιση του. Ο τεχνολογικός κολοσσός θέλει να τις κάνει όσο το δυνατόν πιο εύκολες και μερικοί τρόποι με το οποίο το πετυχαίνει αυτό είναι:
👉 Χρήση ουδέτερων χρωμάτων και μινιμαλιστικών σχεδίων in-store
👉 Διαθέσιμοι φιλόξενοι υπαλλήλοι μόλις εισέλθετε στο κατάστημα
👉 Σχεδιασμός προϊόντων που να φαίνονται κομψά, εύκολα στη ρύθμιση και φιλικά προς τον χρήστη
👉 Εύκολη πλοήγηση στο website της Apple με εύπεπτες περιγραφές προϊόντων
👉 Παροχή υψηλής ποιότητας εξυπηρέτησης πελατών μέσω text/chat

Ένας άλλος τρόπος με τον οποίο βελτιώνει την εμπειρία του πελάτη είναι η χρήση metrics που σχετίζεται με τον πελάτη και ονομάζεται Net Promoter Score (NPS), η οποία μετρά πόσο πρόθυμοι είναι οι πελάτες να συστήσουν τα προϊόντα μιας εταιρείας σε άλλους. Αυτή η βαθμολογία επιτρέπει στην εταιρεία να γνωρίζει τι λειτουργεί και τι πρέπει να αλλάξει. Όλες αυτές οι τακτικές λοιπόν οδηγούν σε αυξημένη αφοσίωση και πιστού πελάτες που επιστρέφουν.
#6 Ελέγχει στενά τις στρατηγικές τιμολόγησης
Μια άλλη τακτική στο ρεπερτόριο είναι η ελεγχόμενη στρατηγική τιμολόγησης. Τα προϊόντα της Apple σπάνια, αν όχι ποτέ, βγαίνουν σε μεγάλες εκπτώσεις και χρησιμοποιούν premium τιμολόγηση. Η εταιρεία χρησιμοποιεί μια ελάχιστη διαφημιζόμενη τιμή, κάτι που εμποδίζει τους άλλους πωλητές να τιμολογούν τα προϊόντα της κάτω από αυτήν. Διατηρεί σκόπιμα τις τιμές των προϊόντων της υψηλότερες για να "τονίζει" την ποιότητα, την πολυτέλεια και την καινοτομία τους. Αντί να προσπαθεί να προσελκύσει νέους πελάτες με χαμηλότερες τιμές, εστιάζει στους πιστούς πελάτες που ήδη έχει και οι οποίοι πιθανότατα θα επαναγοράσουν τα προϊόντα αυτά.
Ταυτόχρονα όμως δεν θέλει να χάσει και τους πελάτες της μεσαίας τάξης που μπορεί να βρίσκονται στα πρόθυρα να αποκτήσουν ένα προϊόν. Για το λόγο αυτό, προσφέρει την Apple Card, η οποία είναι μια πιστωτική κάρτα που παρέχει επιστροφή μετρητών και δυνατότητα μηνιαίας δόσης.

#7 Αγκαλιάζει τη βιωσιμότητα
Ως παγκόσμια εταιρεία, αισθάνεται πιο πρόθυμη να εξετάσει το θέμα της βιωσιμότητας, καθώς περισσότερα μάτια παρακολουθούν τις προσπάθειές της και δηλώνουν πίστη στο brand. Οι πρωτοβουλίες αυτές περιλαμβάνουν τη δέσμευση της για ουδετερότητα ως προς τις εταιρικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τον στόχο της να είναι 100% ουδέτερη ως προς τον άνθρακα για τα προϊόντα και την αλυσίδα εφοδιασμού της μέχρι το 2030. Διαθέτει επίσης μια σειρά Apple Watch με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα και χρησιμοποιεί φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές στη συσκευασία της.
Με την εστίαση στη βιωσιμότητα, διασφαλίζει ότι οι αξίες του brand της μπορούν να φανούν, τοποθετώντας την ως εταιρεία με οικολογική νοοτροπία. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε βελτιωμένη εικόνα και μεγαλύτερη ικανοποίηση των πελατών, δίνοντάς ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι άλλων γνωστών ονομάτων που δεν είναι τόσο sustainable.
Η Apple έχει καθιερωθεί ως μία από τις μεγαλύτερες και πιο αναγνωρισμένες εταιρείες στον κόσμο και όχι αδίκως. Όλα τα παραπάνω μας δείχνουν γιατί έχει καταφέρει να επιτύχει και ελπίζουμε να εμπνεύσουν και εσάς ώστε να απογειώσετε το branding και τις στρατηγικές σας.