Συναισθηματική οικονομία, το νέο trend από την Κίνα
Κατά τη διάρκεια του φετινού φεστιβάλ αγορών «Double 11», η «συναισθηματική οικονομία», ένα νέο trend, ιδιαίτερα διαδεδομένο στις νεότερες γενιές, σημείωσε σημαντική αύξηση και αποκάλυψε μια αλλαγή στην κινεζική καταναλωτική αγορά.
Σύμφωνα με μια πρόσφατη αναφορά από την social πλατφόρμα Soul App, περισσότερο από το 40% των νεαρών καταναλωτών θεωρούν πλέον τη «συναισθηματική αξία» ως προτεραιότητα όταν κάνουν αγορές. Όπως διαβάζουμε στους New York Times, προϊόντα που μπορεί να μην έχουν αυστηρά λειτουργικό σκοπό, αλλά προσφέρουν συναισθηματική ικανοποίηση -όπως οι κούκλες συντροφιάς και τα blind boxes- έχουν γίνει τοπ στις προτιμήσεις αγορών της Gen Z.
Ξεκινώντας από τα μέσα Οκτωβρίου, μεγάλες eCommerce πλατφόρμες όπως το Tmall και το JD.com ξεκίνησαν τις ετήσιες προωθητικές καμπάνιες τους, οι οποίες έχουν εξελιχθεί σε βασικές ευκαιρίες για την παρατήρηση αλλαγών στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Τώρα, πάνω από μια δεκαετία, αυτό το sales event έχει γίνει μια κρίσιμη περίοδος για την παρακολούθηση των αγοραστικών τάσεων των νεότερων καταναλωτών, που όλο αλλάζουν και που αναδιαμορφώνουν τον τομέα λιανικής, όπως για παράδειγμα η συναισθηματική οικονομία.
Η επιδίωξη της συναισθηματικής αξίας και των εμπειριών έχει γίνει μια σημαντική τάση τα τελευταία χρόνια, δήλωσε ο Dong Jizhou, αναλυτής της κινεζικής έρευνας καταναλωτών και ακινήτων στη Nomura.
Προϊόντα όπως τα παιχνίδια από τη βρετανική μάρκα Jellycat και άλλα δημιουργικά cultural events κερδίζουν την πλειοψηφία των νεότερων καταναλωτών.
Οι δαπάνες για «joyful consumption» (χαρούμενη κατανάλωση) κατά τη διάρκεια της φετινής εκδήλωσης «Double 11» περιελάμβαναν σημαντικά ποσά που απευθύνονταν σε ταξίδια, παιχνίδια και πολιτιστικές δραστηριότητες, όπως μουσικά φεστιβάλ, κωμικές εκπομπές και δημοφιλή συλλεκτικά αντικείμενα όπως τα blind boxes, σύμφωνα με την αναφορά Soul App.
Ο Dong δήλωσε ότι οι καταναλωτές ξοδεύουν όχι μόνο από ανάγκη, αλλά για να εκπληρώσουν ανάγκες που έχουν να κάνουν με τα συναισθήματα. Αυτές οι ανάγκες ποικίλλουν, μερικές φορές ως προς την ικανοποίηση του εαυτού τους ή για να δοκιμάσουν κάτι νέο, όπως ο πολιτιστικός τουρισμός ή η εξειδικευμένη μόδα.
Ορισμένα είδη υψηλής ζήτησης μπορεί να φαίνονται ασυνήθιστα σε πιο παραδοσιακούς αγοραστές, όπως οι πράσινες μπανάνες με την ένδειξη «no anxiety» (καθώς οι λέξεις «anxiety» και «green banana» μοιράζονται την ίδια προφορά, «jiao lv» στα κινέζικα), βελούδινα παιχνίδια σε σχήμα τριχωτών καβουριών (μια δημοφιλής λιχουδιά στην Κίνα), ακόμα και το «Brain of Einstein», ένα χιουμοριστικό εικονικό προϊόν που πωλείται σε χαμηλή τιμή, με τον πωλητή του να ισχυρίζεται ότι παρέχει στους αγοραστές εξαιρετική σοφία.
Αν και ορισμένοι επικριτές συνδέουν τις δαπάνες που προκύπτουν από τη συναισθηματική οικονομία με την οικονομική επιβράδυνση ή την αναγκαστική υποβάθμιση της κατανάλωσης, οι ειδικοί προσφέρουν μια διαφορετική άποψη.
Μια αναφορά από την Premia Partners, έναν εκδότη ETF με έδρα το Χονγκ Κονγκ, σημείωσε ότι τα φαινομενικά αντισυμβατικά προϊόντα είναι δημοφιλή για τη συναισθηματική οικονομία, επειδή έχουν απήχηση στις συναισθηματικές ανάγκες των νέων.
Οι Gloria Liu και Simon Say Boon Lim, συν-συγγραφείς της έκθεσης, σημείωσαν ότι οι Κινέζοι καταναλωτές αναζητούν τώρα έναν καλύτερο τρόπο ζωής. Ανέφεραν επίσης ότι καθώς τα εισοδήματα αυξάνονται, οι άνθρωποι εστιάζουν περισσότερο στην ικανοποίηση συναισθηματικών και προσωπικών αναγκών.
Ο Dong Jizhou πρόσθεσε ότι οι νεότεροι Κινέζοι καταναλωτές αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Είπε ότι δεν αισθάνονται πλέον την ανάγκη να χρησιμοποιούν πολυτελή brands για να επιδεικνύουν την κοινωνική τους θέση.
Ο Wang Yuanliang, ερευνητής στην Ακαδημία Κοινωνικών Επιστημών της Χενάν, είπε ότι οι συναισθηματικές δαπάνες θα μπορούσαν να γίνουν βασικός μοχλός της οικονομικής ανάπτυξης. Εξήγησε ότι η κινεζική κυβέρνηση εστιάζει στην τόνωση της τοπικής ζήτησης ενθαρρύνοντας νέους τύπους κατανάλωσης και δημιουργώντας καλύτερες εμπειρίες αγορών. Για παράδειγμα, υπάρχουν πρωτοβουλίες για την αντικατάσταση παλαιών προϊόντων με νέα και την ανάπτυξη δημιουργικών χώρων αγορών.
Ο Wang συμβούλεψε επίσης τις επιχειρήσεις να επικεντρωθούν στη συναισθηματική έλξη των προϊόντων τους. Πρότεινε την προσθήκη μοναδικών χαρακτηριστικών ή πολιτισμικών στοιχείων για τη δημιουργία εμπειριών που συνδέονται με τους καταναλωτές. Δημοφιλείς κατηγορίες όπως προϊόντα που σχετίζονται με κατοικίδια, εξοπλισμός κατασκήνωσης, blind boxes και αντικείμενα εμπνευσμένα από τη νοσταλγία αναμένεται να ωθήσουν τη μελλοντική ανάπτυξη.
Η συναισθηματική οικονομία προσφέρει νέες ευκαιρίες για τοπικά και διεθνή brand. Ο Dong Jizhou δήλωσε ότι η επιτυχία ενός brand εξαρτάται από το πόσο καλά κατανοεί τις τοπικές ανάγκες, προσφέρει κατάλληλα προϊόντα και συνδέεται συναισθηματικά με τους πελάτες.
Για τις eCommerce επιχειρήσεις, η συναισθηματική οικονομία είναι τάση και παρουσιάζει μια ευκαιρία για τις επιχειρήσεις, ώστε να προσαρμοστούν και να σημειώσουν ανάπτυξη. Προσφέροντας προϊόντα που ανταποκρίνονται στις συναισθηματικές ανάγκες, οι εταιρείες μπορούν να δημιουργήσουν ισχυρότερες συνδέσεις με τους πελάτες και να ξεχωρίσουν σε μια ανταγωνιστική αγορά. Καθώς οι νεότεροι καταναλωτές είναι οι παράγοντες που διαμορφώνουν τις τάσεις της αγοράς, η καινοτομία στη δημιουργία των ουσιαστικών εμπειριών που αναζητούν θα είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη κάθε επιχείρησης.