Τι μπορεί να αντικαταστήσει την παραδοσιακή αναζήτηση σε μια νέα γενιά AI χρηστών;
Τα παραδοσιακά search engines δεν είναι πλέον η κύρια επιλογή των νεότερων αγοραστών και οι μεταβαλλόμενες συνήθειές τους μας δείχνουν γιατί τα Google, Amazon, ChatGPT και Perplexity μέσω του AI και των search agents θα παίξουν βασικό ρόλο στην αναζήτηση και την ανακάλυψη, αναφέρει το DigitalCommerce360.
Ήδη, τα μέλη της Gen Z, όσοι δηλαδή γεννήθηκαν μεταξύ 1997 - 2006, έχουν απομακρυνθεί από την αναζήτηση προς τα social media. Σύμφωνα με έρευνα του Forbes, ένα 46% ξεκίνησε από εκεί τις αναζητήσεις αντί για το Google ενώ σε ξεχωριστή έρευνα φάνηκε ότι ένα 47% της ίδιας γενιάς χρησιμοποιεί το GenAI σε εβδομαδιαία βάση. Οι αλλαγές αυτές λοιπόν θα επηρεάσουν το μέλλον του eCommerce.
Ποιος είναι ο ρόλος του ΑΙ στο μέλλον της αναζήτησης;
Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, στο συνέδριο προγραμματιστών I/O, η Google μοιράστηκε το δικό της όραμα για τις αγορές με τεχνητή νοημοσύνη μαζί με το AI Mode, ένα εργαλείο τύπου chatbot που θα φέρει την εμπειρία αναζήτησης της ίδιας της εταιρείας πιο κοντά σε εκείνη του ChatGPT της OpenAI και της μηχανής αναζήτησης Perplexity. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Google δεν έδειξε απλώς πώς πρόσθετα συμφραζόμενα, όπως η τιμή, οι περιπτώσεις χρήσης και άλλοι παράγοντες θα ενημερώνουν τα αποτελέσματα αναζήτησης. Παρουσίασε επίσης μια λύση agentic checkout που έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί ως αυτόνομος βοηθός ενός αγοραστή με τη δυνατότητα να εκτελεί αγορές με βάση τις άδειες που του έχουν παραχωρηθεί από τους χρήστες του.
Λίγες ημέρες νωρίτερα, οι φιλοδοξίες της Perplexity για το agentic commerce επεκτάθηκαν με την ανακοίνωση ότι θα ενσωματώσει τις λύσεις εμπορίου της PayPal για τους χρήστες του Perplexity Pro. Η είδηση ακολούθησε μια άλλη ανακοίνωση της Perplexity, με την προσθήκη της εγγενούς τεχνολογίας checkout της Firmly. Με αυτόν τον τρόπο, η μηχανή αναζήτησης άνοιξε έναν άμεσο δρόμο για την αγορά μέσα από τα αποτελέσματά της.
Αλλού, η OpenAI έχει συνάψει προηγούμενες σχέσεις με το eBay και το Etsy για τη χρήση του Operator, που είναι η λύση τεχνητής νοημοσύνης του ιδιοκτήτη της ChatGPT. Και για να μην μείνει εκτός, η Amazon έδειξε επίσης τις φιλοδοξίες της για το agentic commerce, ενσωματώνοντας την τεχνολογία agentic AI στο εργαλείο αγορών Buy for Me.
Πώς θα διαφέρουν οι εμπειρίες αναζήτησης τεχνητής νοημοσύνης από τις παραδοσιακές;
Αρχικά, οι χρήστες των μεγάλων γλωσσικών μοντέλων (LLM) όπως το ChatGPT, που έχει προσθέσει λειτουργίες αγορών στην αναζήτηση, το Claude της Anthropic και το Gemini της Google έχουν συνηθίσει να εμπλέκονται με interfaces συνομιλίας, γεμάτων με περισσότερες έννοιες από τις σύντομες λέξεις και φράσεις που έχουν καθορίσει εδώ και καιρό τη στρατηγική SEO με βάση τις λέξεις-κλειδιά για τις εταιρείες eCommerce και άλλους ιδιοκτήτες ιστοσελίδων.
Φυσικά, η αναζήτηση με τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι νέα ιδέα. Οι εταιρείες χρησιμοποιούν εδώ και χρόνια την τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσουν πιο εξατομικευμένα αποτελέσματα αναζήτησης. Από την άλλη, παρά την ιστορική κυριαρχία της στην αναζήτηση, η Google πρέπει τώρα να υπερασπιστεί τη σημασία της. Ακόμα και μέσα στην κληρονομική της συνομοταξία μηχανών αναζήτησης, το μερίδιο της εταιρείας που ανήκει στην Alphabet μειώθηκε στο 89,7% τον Απρίλιο του 2025, σύμφωνα με τα στοιχεία της Statcounter.