Οι δασμοί που εφαρμόστηκαν στις 16 Απριλίου 2025 ώθησαν πολλούς καταναλωτές στις Ηνωμένες Πολιτείες στο κινεζικό eCommerce και στο να προχωρήσουν σε μαζικές παραγγελίες πριν τις αυξήσεις τιμών. Σε καταστήματα με παιδικά είδη, ιδιοκτήτες ξεπακετάρουν αποθέματα που περιλαμβάνουν προϊόντα από την Κίνα, τα οποία είχαν ζητηθεί από πελάτες τις προηγούμενες ημέρες, αναφέρει το Global Times.
Την ίδια στιγμή, Αμερικανοί καταναλωτές εκφράζουν την υποστήριξή τους προς τους Κινέζους προμηθευτές και κατασκευαστές, χρησιμοποιώντας δημοφιλείς πλατφόρμες όπως το RedNote, ένα κινεζικό κοινωνικό δίκτυο με έμφαση στο lifestyle και το TikTok. Η Courtney Ferguson, πελάτισσα από τη Νέα Υόρκη, ανέφερε σε ανάρτησή της στα social media ότι οι Κινέζοι προμηθευτές συνεχίζουν να προσφέρουν μεγάλη ποικιλία και καλές τιμές, και κάλεσε τους πωλητές να μοιραστούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους για προϊόντα όπως ρούχα, έπιπλα και περούκες.

Η ανάρτησή της συγκέντρωσε χιλιάδες αντιδράσεις, ενώ στα σχόλια δημιουργήθηκε ενεργός διάλογος. Κινέζοι πωλητές παρουσίασαν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, τονίζοντας ότι είναι έτοιμοι να καλύψουν τη ζήτηση. Παράλληλα, Αμερικανοί χρήστες αντάλλασσαν πληροφορίες και προσωπικές εμπειρίες από αγορές που έκαναν από κινεζικά καταστήματα.
Οι πλατφόρμες eCommerce της Κίνας, όπως οι DHgate, Taobao, Alibaba International και Shein, κατέχουν ηγετική θέση στους πίνακες λήψης στο αμερικανικό App Store, σύμφωνα με την Qimai Data, μια πλατφόρμα ανάλυσης δεδομένων για κινητές εφαρμογές.
Η Ferguson δήλωσε στο Global Times, εκφράζοντας τις ανησυχίες της ότι ο εμπορικός πόλεμος που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ επηρεάζει τις επιχειρήσεις, την αγορά μετοχών και τις ζωές όλων. Οι δασμοί έχουν επηρεάσει σημαντικά τις συνήθειες αγορών, γιατί τα πάντα έχουν γίνει πολύ πιο ακριβά,» .
Στην άλλη πλευρά του νομίσματος, ο Liu Zichang, ένας πάροχος υπηρεσιών εξαγωγής με έδρα το Yiwu της Κίνας, δήλωσε ότι οι Αμερικανοί καταναλωτές και επιχειρήσεις επιλέγουν ολοένα και περισσότερο τα κινέζικα προϊόντα λόγω του σταθερού και ανθεκτικού συστήματος εφοδιαστικής αλυσίδας της Κίνας, που επιτρέπει στις εταιρείες διεθνούς εμπορίου και τα εργοστάσια να είναι προετοιμασμένα για προκλήσεις.
Όχι πια μεσάζοντες
Η Ferguson, η οποία παλαιότερα εξαρτιόταν από παραδοσιακά κανάλια όπως το Amazon για να αγοράζει κινέζικα προϊόντα, τώρα νιώθει ότι οι αυξανόμενοι δασμοί στις ΗΠΑ ωθούν τις τιμές των καθημερινών προϊόντων, όπως σαπούνι, οδοντόκρεμα, χαρτί υγείας, σαμπουάν, σε ιστορικά υψηλά, διαβάζουμε.
Η λύση που προτείνει ως καταναλωτής που πλήττεται, είναι να μειωθούν οι μεσάζοντες, όπως το Amazon ή κ.α., που απλά αγοράζουν από τα ίδια κινέζικα εργοστάσια και ανεβάζουν τις τιμές.
Η τάση συνεχίζει να αυξάνεται καθώς οι Αμερικανοί καταναλωτές ανακαλύπτουν Κινέζους πωλητές σε πλατφόρμες social media, προσφέροντας μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων.
Οδηγοί με τίτλους όπως «Πώς να ψωνίσετε στο Taobao» έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλείς στα social media. Πολλοί influencers δημοσιεύουν πλέον τις εμπειρίες τους από τις αγορές στην Κίνα, παρουσιάζοντάς τες στα Αγγλικά. Τα σχόλια κάτω από τα βίντεο είναι γεμάτα ερωτήσεις για τη διαδικασία παραγγελίας και την επιλογή εταιρείας αποστολής.
Πώς επηρεάζουν οι δασμοί το κινεζικό eCommerce - Ο παγκόσμιος απόηχος
Ο Liu, δημιουργός προωθητικών βίντεο για Κινέζους κατασκευαστές, διαπίστωσε ότι τα βίντεο του έγιναν δημοφιλή σε Αμερικανούς καταναλωτές, οι οποίοι ζητούν να αγοράσουν απευθείας από κινεζικές πλατφόρμες όπως το Taobao.
Όπως αναφέρεται στο Global Times, παρότι στόχος ήταν οι χονδρέμποροι, η απήχηση σε λιανικό κοινό δείχνει ενδιαφέρον για εργοστασιακές τιμές, που συχνά είναι πολύ χαμηλότερες από τις τιμές στην αμερικανική αγορά λόγω δασμών. Πολλοί χρήστες βλέπουν πλέον τις κινεζικές εφαρμογές ως εναλλακτική απέναντι στις αυξήσεις τιμών, γεγονός που επιβεβαιώνει τη συνεχή οικονομική διασύνδεση Κίνας–ΗΠΑ.
Η αυξημένη παγκόσμια ζήτηση για κινεζικό eCommerce οφείλεται στο ότι η Κίνα μπορεί να φτιάχνει προϊόντα καλής ποιότητας με χαμηλό κόστος. Τα εργοστάσια στην Κίνα είναι καλά οργανωμένα και μπορούν να παράγουν γρήγορα και σε μεγάλες ποσότητες. Επίσης, έχουν καλό σύστημα αποστολών, που σημαίνει ότι μπορούν να στέλνουν προϊόντα εύκολα και γρήγορα. Αυτό τους δίνει μεγάλο πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες χώρες. Η κινεζική κυβέρνηση στηρίζει αυτό το είδος εμπορίου με ειδικά μέτρα και πιλοτικά προγράμματα, γιατί το θεωρεί σημαντικό για την οικονομία της.
Η μεγάλη επιτυχία αυτών των πλατφορμών δείχνει ότι οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο αλλάζουν τον τρόπο που ψωνίζουν. Πολλοί αποφεύγουν τα φυσικά καταστήματα ή τους μεσάζοντες και θέλουν να αγοράζουν κατευθείαν από τον κατασκευαστή. Αυτό δεν συμβαίνει μόνο στις ΗΠΑ, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Πλατφόρμες όπως το Taobao, το Shein και το Alibaba βοηθούν τους αγοραστές σε όλο τον κόσμο να βρίσκουν προϊόντα πιο φτηνά, λόγω του πληθωρισμού. Είναι πολύ χρήσιμο και για μικρές επιχειρήσεις ή νέους επιχειρηματίες, γιατί μπορούν να αγοράζουν απευθείας από εργοστάσια και να πουλάνε τα προϊόντα τους online χωρίς να χρειάζονται μεγάλες εταιρείες.
Από την άλλη, πάντα καιροφυλακτεί ο κίνδυνος των scam shops που μπορούν να εκμεταλλευτούν την ανάγκη του καταναλωτικού κοινού για οικονομικότερες επιλογές και να απομυζήσουν χρήματα με δόλιες πρακτικές.
Καθώς το eCommerce συνεχίζει να μεγαλώνει, όλο και περισσότεροι βλέπουν τα οφέλη του να αγοράζουν και να πουλάνε από οποιοδήποτε μέρος στον κόσμο, κάτι που μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν ακόμα περισσότερο.