Οι Visa και Mastercard χρεώνουν στους λιανοπωλητές υπερβολικά υψηλά τέλη, τα οποία οι εταιρείες πιστωτικών καρτών αυξάνουν μονομερώς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παρεμποδίζεται ο ανταγωνισμός και η καινοτομία στην ευρωπαϊκή αγορά πληρωμών, έτσι ισχυρίζονται αρκετές εμπορικές ενώσεις σε επιστολή τους προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι δύο αυτοί πάροχοι επεξεργάζονται περίπου τα 2/3 των πληρωμών με κάρτες στην ευρωζώνη. Τώρα οι έμποροι λιανικής διαμαρτύρονται για έλλειψη διαφάνειας και γύρω από τις ετήσιες αυξήσεις τελών, μιας και δεν υπάρχει σαφή εξήγηση για το τι καλύπτουν τα έξοδα αυτά. Επικαλούνται μια μελέτη που δείχνει ότι τα τέλη αυξήθηκαν κατά 34% σε τέσσερα χρόνια, εκτός του πληθωρισμού με κατά μέσο όρο 7,6% ετησίως.
Οι μεγάλοι online πωλητές ανησυχούν
Η επιστολή, που υπέγραψαν τα Ecommerce Europe, EuroCommerce, Independent Retail Europe, Ευρωπαϊκή Ένωση Εταιρικών Οικονομικών και Ευρωπαϊκή Συμμαχία Βιομηχανίας Ψηφιακών Πληρωμών, εκπροσωπεί σχεδόν όλους τους μεγάλους διαδικτυακούς λιανοπωλητές που δραστηριοποιούνται σε ολόκληρη την ήπειρο. Μέσω αυτής καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει μέτρα κατά των Visa και Mastercard βάσει των υφιστάμενων κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ καθώς και την εκτελεστική εξουσία να επιβάλει ελέγχους τιμών και υποχρεώσεις διαφάνειας στα διεθνή συστήματα καρτών.
Ιδίως εν όψει και των αλλαγών που έρχονται σε δασμούς λόγω των ΗΠΑ, η επιστολή προσθέτει: «Τα διεθνή συστήματα καρτών έχουν επίσης καταστήσει το σύστημα τελών και κανόνων τους τόσο πολύπλοκο και αδιαφανές, ώστε οι παίκτες δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν, πόσο μάλλον να αμφισβητήσουν, τι πληρώνουν και γιατί».
Η ασφάλεια βγαίνει μπροστά
Η Visa δήλωσε στο Reuters ότι τα τέλη της αντικατοπτρίζουν την αξία των υπηρεσιών της προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, τους εμπόρους και τους καταναλωτές στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων «εξαιρετικά υψηλών επιπέδων ασφάλειας και πρόληψης της απάτης, σχεδόν τέλειας λειτουργικής ανθεκτικότητας και αξιοπιστίας, καθώς και ενός ευρέος φάσματος προστασίας των καταναλωτών και υψηλής ποιότητας, καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών». Η Mastercard από την άλλη, που έχει θέσει στόχο να ξεφορτωθεί τους αριθμούς στις κάρτες, δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα σχολιασμού.
Μέσω του digital euro, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδιώκει να αντισταθμίσει την κυριαρχία των αμερικανικών παρόχων πληρωμών Visa και Mastercard. Ωστόσο, η νομοθετική διαδικασία πίσω από αυτό προχωρά πολύ αργά για πολλούς λιανοπωλητές και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής.