Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) έχει γίνει το επίκεντρο των συζητήσεων για την καινοτομία στο ηλεκτρονικό εμπόριο, υποσχόμενη να μεταμορφώσει την εμπειρία των πελατών, να εξορθολογήσει τις λειτουργίες και να αυξήσει τα έσοδα. Ωστόσο, παρά τους εκτεταμένους πειραματισμούς, ένας αυξανόμενος αριθμός eCommerce επιχειρηματιών, αντιμετωπίζει «κόπωση από την τεχνητή νοημοσύνη» (AI fatigue), δηλαδή μια αίσθηση απογοήτευσης καθώς πολλές AI πρωτοβουλίες αποτυγχάνουν να κλιμακωθούν ή να αποδώσουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

AI και social commerce αναδιαμορφώνουν τις online αγορές
Το μέλλον του eCommerce προβλέπεται πολύ ενδιαφέρον μέσα από τις επερχόμενες τάσεις που εντοπίζονται στην νέα έρευνα του DHL eCommerce.

Η αυξανόμενη πραγματικότητα του AI fatigue

Στο Big Show της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικού Εμπορίου του 2025, το AI ήταν το κυρίαρχο θέμα, με συζητήσεις που κυμαίνονταν από την generative τεχνητή νοημοσύνη έως τις εφαρμογές agentic AI. Ωστόσο, όπως υπογράμμισε το Fortune, πολλές εταιρείες αποσύρονται από AI projects. Τα στοιχεία της S&P Global Market Intelligence δείχνουν ότι το ποσοστό των εταιρειών που εγκαταλείπουν τις περισσότερες από τις πρωτοβουλίες τους για την τεχνητή νοημοσύνη αυξήθηκε από 17% το 2024 σε 42% στις αρχές του 2025, με σχεδόν το ήμισυ (46%) των AI proof of concept να απορρίπτονται αντί να κλιμακώνονται.

Επιτείνοντας την πολυπλοκότητα, μια μελέτη της Quantum Workplace αποκάλυψε ότι οι εργαζόμενοι που χρησιμοποιούν συχνά εργαλεία AI (frequent users) αναφέρουν υψηλότερα ποσοστά επαγγελματικής εξουθένωσης (45%) σε σύγκριση με τους "μη συχνούς" (infrequent users) (38%) ή αυτούς που δεν χρησιμοποιούν (non-users) (35%), γεγονός που υποδηλώνει ότι το AI μπορεί μερικές φορές να προσθέσει άγχος αντί να το μετριάσει.

Γιατί οι eCommerce επιχειρήσεις δυσκολεύονται με το AI;

Σύμφωνα με το retail roundtable της Valtech με την Google Cloud, ενώ σχεδόν το 85% των επιχειρήσεων λιανικής πειραματίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη, μόνο το 15-20% την έχουν κλιμακώσει σημαντικά. Τα κυριότερα εμπόδια περιλαμβάνουν:

  • Έλλειψη ομάδων: Τα AI project συχνά ξεκινούν από τις ομάδες tech ή data αλλά δεν διαθέτουν αφοσιωμένες ομάδες που θα ασχοληθούν με την ενσωμάτωση και εν τέλει, την αξία και το κόστος.
  • Κακή επεκτασιμότητα: Πολλές πιλοτικές εφαρμογές δείχνουν πρώιμες υποσχέσεις αλλά αποτυγχάνουν να κλιμακωθούν λόγω ανεπαρκούς σχεδιασμού για επαναληψιμότητα.
  • Ασαφείς μετρήσεις: Χωρίς σαφή KPIs και feedback loops, οι επιχειρήσεις δυσκολεύονται να δικαιολογήσουν τη συνέχιση της επένδυσης.

Ο Matt Hildon, retail portfolio director της Valtech, τόνισε ότι ενώ η τεχνολογία είναι έτοιμη, πολλές επιχειρήσεις δεν είναι προετοιμασμένες να εκτελέσουν αποτελεσματικά τις στρατηγικές AI.

Παρά τις προκλήσεις αυτές, οι δυνατότητες του AI παραμένουν σημαντικές. Τα στατιστικά στοιχεία του κλάδου δείχνουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη αναδιαμορφώνει ήδη το eCommerce (πηγές μετρήσεων 1 και 2) :

Οι AI-powered συστάσεις προϊόντων μπορούν να αυξήσουν τα έσοδα έως και 300%, τα ποσοστά conversion κατά 150% και τη μέση αξία παραγγελίας κατά 50%.
Η μηχανή συστάσεων AI της Amazon (AI recommendation engine) οδηγεί το 35% των ετήσιων πωλήσεών της.
Το AI μειώνει το κόστος των logistics κατά 15%, βελτιώνει τη διαχείριση των αποθεμάτων κατά 35% και ενισχύει τα επίπεδα εξυπηρέτησης κατά 65%.
Τα chatbots λιανικής αυξάνουν τις πωλήσεις κατά 67% και βελτιώνουν την ικανοποίηση των πελατών, με το 74% των καταναλωτών να προτιμούν τα chatbots από τους ανθρώπους για απλά ερωτήματα.
Μέχρι το 2025, η τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να τροφοδοτεί το 95% όλων των αλληλεπιδράσεων με τους πελάτες του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ωστόσο, το αίσθημα των καταναλωτών παραμένει ανάμεικτο. Ενώ το 71% των καταναλωτών υποστηρίζει την ενσωμάτωση του ΑΙ στο λιανικό εμπόριο, το 34% πιστεύει ότι επηρεάζει αρνητικά την εξυπηρέτηση των πελατών και ο ενθουσιασμός έχει μειωθεί ελαφρώς τα τελευταία χρόνια. Αυτό υπογραμμίζει τη σημασία της προσεκτικής ανάπτυξης για την ενίσχυση και όχι την υποβάθμιση της εμπειρίας των πελατών.

Μπορεί το AI να αντικαταστήσει την παραδοσιακή αναζήτηση;
H προσέγγιση των Google, Perplexity και OpenAI για το agentic commerce δείχνουν πώς θα μπορούσαν να εξελιχθούν τα ερωτήματα AI αναζήτησης.

Το AI fatigue σηματοδοτεί ένα κρίσιμο σημείο καμπής για το eCommerce. Η υπόσχεση της τεχνολογίας είναι αδιαμφισβήτητη, αλλά η επιτυχία εξαρτάται από την πειθαρχημένη εκτέλεση, τις ρεαλιστικές προσδοκίες και την ευθυγράμμιση με τις ανάγκες των πελατών. Οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου που θα ξεπεράσουν αυτήν την κόπωση, εστιάζοντας σε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης με γνώμονα την αξία και την κλιμάκωση, θα αποκτήσουν σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε μια αγορά με ολοένα και μεγαλύτερη δύναμη τεχνητής νοημοσύνης.

Καθώς το AI στο eCommerce συνεχίζει να εξελίσσεται, οι επαγγελματίες του κλάδου πρέπει να παραμένουν ενημερωμένοι και στρατηγικοί - μετατρέποντας την αρχική απογοήτευση σε βιώσιμη καινοτομία που οδηγεί στην ανάπτυξη και βελτιώνει το ταξίδι του καταναλωτή.