Μεταρρύθμιση ΦΠΑ στην Ευρωπαϊκή Ένωση στοχεύει σε καλύτερη συμμόρφωση στο eCommerce

Αναθεωρούνται οι κανόνες ΦΠΑ στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μας λέει το Ecommerce News και αυτό σημαίνει ότι οι eCommerce πλατφόρμες θα φέρουν στο εξής την ευθύνη καταβολής του ΦΠΑ εφόσον οι συνεργάτες τους στις πωλήσεις δεν εκπληρώνουν αυτή την υποχρέωση. Μέσα από αυτήν τη μεταρρύθμιση το Ευρωπαϊκο Κοινοβούλιο αποσκοπεί στην πρόληψη του αθέμιτου ανταγωνισμού και στην καταπολέμηση της απάτης στον τομέα του ΦΠΑ, οδηγώντας τις επιχειρήσεις να εξοικονομήσουν δισεκατομμύρια σε δαπάνες.

Έτσι λοιπόν, έως το 2030, οι online πλατφόρμες στην Ευρώπη θα υποχρεούνται να καταβάλλουν ΦΠΑ για τις υπηρεσίες που παρέχονται μέσω αυτών στις περισσότερες από τις περιπτώσεις. «Αυτό θα βάλει τέλος σε μια στρέβλωση της αγοράς, επειδή παρόμοιες υπηρεσίες που παρέχονται στην παραδοσιακή οικονομία υπόκεινται ήδη σε ΦΠΑ», δήλωσε το ίδιο το κοιβοδούλιο. Τα κράτη μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να εξαιρέσουν τα ΜΜΕ από αυτόν τον κανόνα.

Στα μέτρα της digital εποχής

H ανανέωση αυτή του νόμου για τους κανόνες ΦΠΑ του 2006 έρχεται στην κατάλληλη εποχή, όπου έχει γίνει στροφή στο digital. Οι υποχρεώσεις αναφοράς ΦΠΑ στις διασυνοριακές συναλλαγές θα είναι πλήρως ψηφιοποιημένες και από το 2030, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να εκδίδουν ηλεκτρονικά τιμολόγια και να υποβάλλουν αυτόματα στοιχεία στις φορολογικές αρχές. Με το eCommerce να αναμένεται να εκτιναχθεί κατά 45% έως το 2029, μια τέτοια αλλαγή ίσως καταφέρει να στηρίξει ακόμη περισσότερο το εμπόριο στην Ευρωπαϊκή Ένωση και θα φέρει άνθηση σε περισσότερες και μικρότερες αγορές που ακομη ψάχνουν πάτημα να εξελιχθούν.

Το ευρωπαϊκό eCommerce θα αυξηθεί κατά 45% έως το 2029
Νέο eCommerce «άλμα»: Πρόσφατη έρευνα προβλέπει πώς το ευρωπαϊκό eCommerce θα αυξηθεί κατά 45% έως το 2029

«Με αυτό, οι φορολογικές αρχές θα πρέπει να είναι σε καλύτερη θέση να αντιμετωπίσουν την απάτη στον τομέα του ΦΠΑ». Το επιτυχημένο διαδικτυακό σύστημα OSS που εισήχθη το 2012 για να απλοποιήσει τις εγγραφές ΦΠΑ θα επεκταθεί επίσης, επιτρέποντας σε περισσότερες επιχειρήσεις να εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους μέσω μιας ενιαίας πύλης και σε μια γλώσσα. Αυτό γίνεται στο πλαίσιο για περισσότερη συμμόρφωση και διευκόλυνση του διασυνοριακού eCommerce εντός ΕΕ. Αυτό ίσως βοηθήσει και στο γεωγραφικό αποκλεισμό που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές στην περιοχή, ωθώντας τους έτσι να αναζητούν λύσεις σε διεθνείς πωλητές κάτι που επηρεάζει τα έσοδα και την επόδοση.

Ανάκτηση "χαμένων" εσόδων

Η ενημέρωση αυτή του νόμου αποτελεί κομμάτι ενός συνόλου μέτρων που υπάγονται στο «Ο ΦΠΑ στην ψηφιακή εποχή» (ViDA), το οποίο εισήχθη τον Δεκέμβριο του 2022. Η Επιτροπή εκτιμά ότι τα κράτη μέλη στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσαν να ανακτήσουν έως και €11 δισ. ευρώ ετησίως από διαφυγόντα έσοδα ΦΠΑ. Οι επιχειρήσεις αναμένεται να εξοικονομήσουν €4,1 δισ. ετησίως από το κόστος συμμόρφωσης και €8,7 δισ. από το κόστος καταχώρισης και το διοικητικό κόστος σε διάστημα δέκα ετών.