Ο τρόπος με τον οποίο οι καταναλωτές ανακαλύπτουν και αποφασίζουν να αγοράσουν προϊόντα εξελίσσεται ραγδαία, ιδιαίτερα με την Gen Z να ηγείται. Σύμφωνα με τον δείκτη καταναλωτικής συμπεριφοράς 2025 της SOCi, οι νεότεροι αγοραστές επαναγράφουν τους κανόνες της ανακάλυψης του τοπικού λιανεμπορίου, περιηγούμενοι σε πολλαπλές πλατφόρμες, βασιζόμενοι σε μεγάλο βαθμό στην επικύρωση από τους συνομηλίκους και διεξάγοντας έρευνα σε πραγματικό χρόνο πριν προβούν σε αγορά.

Το νέο ταξίδι αγορών: Ένα μωσαϊκό από μικρο-αποφάσεις

Σε αντίθεση με τις προηγούμενες γενιές που μπορεί να ξεκινούσαν το ταξίδι των αγορών τους με μια μηχανή αναζήτησης ή μια εφαρμογή χαρτογράφησης, η πορεία της Gen Z προς την αγορά είναι πολύ πιο σύνθετη και δυναμική. Η διαδικασία ανακάλυψής τους ξεκινά συχνά σε social media πλατφόρμες όπως το TikTok, συνεχίζεται μέσω community based ιστοσελίδων, όπως τα Reddit ή Yelp, και ολοκληρώνεται με μια αναζήτηση στο Google maps για να βρουν το πλησιέστερο κατάστημα ή να ελέγξουν τη διαθεσιμότητα.

Η social media αναζήτηση ξεπερνά τα search engine
Τα social media ετοιμάζονται να εκθρονίσουν τα search engine καθώς η αναζήτηση προϊόντων και αγορών κερδίζει έδαφος, ιδίως σε νεότερες γενιές.

Για τις eCommerce επιχειρήσεις, αυτό σημαίνει ότι η παραδοσιακή "μπροστινή πόρτα" ενός eshop ή ένα μοναδικό αποτέλεσμα μηχανής αναζήτησης δεν αποτυπώνει πλέον το πλήρες ταξίδι του πελάτη. Αντ' αυτού, υπάρχουν πολλαπλά ψηφιακά σημεία εισόδου και το καθένα επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο γίνεται αντιληπτό το brand σας και το αν ο αγοραστής αποφασίσει να αγοράσει.

Η Monica Ho, CMO της SOCi, εξηγεί: "Τα παλαιά μοντέλα marketing λιανικής πώλησης δεν ήταν φτιαγμένα για τον σημερινό αγοραστή. Η Gen Z επαναπροσδιορίζει το πώς μοιάζει η ανακάλυψη, δεν ακολουθούν ένα μονοπάτι, αλλά το δημιουργούν". Για τους διαδικτυακούς εμπόρους λιανικής πώλησης, αυτό σημαίνει ότι δεν αρκεί απλώς η παρουσία στο Google. Πρέπει να εμπλακείτε αυθεντικά σε μια ποικιλία πλατφορμών και να παρέχετε πραγματικές αποδείξεις, όπως γνήσιες κριτικές πελατών και σχετικό περιεχόμενο, για να κερδίσετε την εμπιστοσύνη.

Η εμπιστοσύνη είναι κατακερματισμένη και καθοδηγείται από τους ομότιμους

Ενώ οι μηχανές αναζήτησης και οι εφαρμογές πλοήγησης εξακολουθούν να έχουν αξία, η νεότερη αυτή γενιά είναι πιο πρόθυμη να εξερευνήσει νέα εργαλεία, συμπεριλαμβανομένων των πλατφορμών που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη. Ωστόσο, παραμένουν επιφυλακτικοί ως προς την πλήρη εμπιστοσύνη στο AI. Αντ' αυτού, το περιεχόμενο που δημιουργείται από τους χρήστες στο Instagram, το TikTok και το Reddit παίζει πολύ μεγαλύτερο ρόλο στη διαμόρφωση των αποφάσεών τους.

Η Gen Z διαμορφώνει το μέλλον του social commerce
Πώς η Gen Z οδηγεί την ανάπτυξη του social commerce σε πλατφόρμες όπως το TikTok, το Instagram και το Snapchat.

Αυτή η μετατόπιση υπογραμμίζει τη σημασία της ενθάρρυνσης και της προβολής αυθεντικών αξιολογήσεων πελατών, συνεργασιών με influencers και διαδραστικού περιεχομένου που βρίσκει απήχηση στο νεανικό κοινό. Η δημιουργία μιας κοινότητας γύρω από τo brand σας και η ενεργοποίηση των συστάσεων από ομοτίμους μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την αξιοπιστία σας.

To brand loyalty μειώνεται: Επικεντρωθείτε στην αξία και την εμπειρία

Ο Δείκτης Συμπεριφοράς Καταναλωτή αποκαλύπτει μια ανησυχητική τάση για τα brand: σχεδόν το ένα τρίτο των καταναλωτών ηλικίας 18-24 ετών και πάνω από το ένα τρίτο των καταναλωτών ηλικίας 25-34 ετών δηλώνουν ότι είναι λιγότερο πιστοί στα brand λιανικής από ό,τι ήταν πριν από ένα χρόνο. Για τη Gen Z, η παραδοσιακή φήμη κατατάσσεται χαμηλά - στην ένατη θέση σε σημασία - όταν αποφασίζουν τι θα αγοράσουν. Αντ' αυτού, παράγοντες όπως η τιμή, η ποιότητα του προϊόντος, η ευκολία, οι κριτικές πελατών και το ελκυστικό οπτικό περιεχόμενο έχουν προτεραιότητα.

Αυτό σημαίνει ότι οι eCommerce επιχειρήσεις πρέπει να αποδεικνύουν συνεχώς την αξία τους και να παρέχουν εξαιρετικές εμπειρίες αγορών για να διατηρήσουν τους πελάτες. Τα προγράμματα πιστότητας από μόνα τους δεν αρκούν- πρέπει να ικανοποιείτε ή να ξεπερνάτε τις προσδοκίες σας με συνέπεια σε όλα τα σημεία επαφής.