Το ένα τρίτο των αγοραστών έχει πέσει θύμα απάτης σε αγορές από second-hand site, τα τελευταία δύο χρόνια, με την Depop να είναι η top πλατφόρμα στη λίστα με τα app και site που αφορούν το φαινόμενο, όπως μας πληροφορεί σχετικό άρθρο του Which?.

Οι αγοραστές αναζητούν βιώσιμες και οικονομικές λύσεις, λόγω του πληθωρισμού και οι δημιουργοί και πωλητές «σκαρφίζονται» συνεχώς νέους τρόπους ώστε να δώσουν στο κοινό αυτό που αναζητά.

Νέα φοιτιτική πρωτοβουλία με δημιουργία βιώσιμου e-shop
Ο Noah Mowery εντυπωσιάζει με τη νέα second-hand βιώσιμη e-shop πρωτοβουλία του και είναι ακόμη φοιτητής!

Οι αγοραστές ανέφεραν ότι έλαβαν λανθασμένα προϊόντα (15%) ή καθόλου αγαθά (15%), σύμφωνα με έρευνα της Which?. Άλλοι ανέφεραν ότι είχαν λάβει ένα άδειο δέμα (11%) ή πλαστά προϊόντα (10%).

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του UK Finance, η απάτη μέσω second-hand site, ήταν η πιο κοινή μορφή εξουσιοδοτημένης απάτης μέσω push payment, αντιπροσωπεύοντας το 66% όλων των περιπτώσεων που αναφέρθηκαν στις τράπεζες – με 76.946 υποθέσεις και 40,9 εκατομμύρια λίρες να χάνονται από αυτές τις απάτες το πρώτο εξάμηνο του 2023.

Οι αγοραστές του Depop ήταν πιο πιθανό να αντιμετωπίσουν μια απάτη – με σχεδόν 6 στους 10 ερωτηθέντες (57%) να λένε στο Which? πως είχαν αντιμετωπίσει μια απάτη στο site. Αυτό συγκρίνεται με περίπου τους μισούς αγοραστές του Shpock (53%), του Preloved (51%) και του Nextdoor (51%) που ερωτήθηκαν, περίπου το ένα τρίτο των αγοραστών του Amazon Marketplace (35%), του Gumtree (29%) και του eBay (29%) στην έρευνα, το ένα τέταρτο (24%) των αγοραστών του Facebook που συμμετείχαν στην έρευνα και το ένα πέμπτο των αγοραστών Vinted (22%) που ερωτήθηκαν, οι οποίοι είχαν πέσει θύμα απάτης από second-hand site τα δύο χρόνια έως τον Ιανουάριο του 2024.

Όταν πουλούσαν ένα αντικείμενο, οι πωλητές του Nextdoor ήταν πολύ πιθανό να πουν ότι είχαν συναντήσει πιθανούς απατεώνες – με τέσσερις στους 10 (39%) από αυτούς που ερωτήθηκαν να λένε ότι είχαν βιώσει απάτη τα δύο προηγούμενα χρόνια.

Περίπου το ένα τέταρτο αυτών που πωλούν σε Preloved (26%), Shpock (26%) και Depop (23%), το ένα πέμπτο αυτών που πωλούν στο Amazon Marketplace (21%), στο Facebook (20%) και στο eBay (20%), ένας στους έξι (16%) των πωλητών Gumtree και ένας στους 10 (11%) των πωλητών Vinted που ερωτήθηκαν επίσης δήλωσαν ότι είχαν βιώσει απάτη τα δύο χρόνια έως τον Ιανουάριο του 2024.

Ο Rocio Concha, Διευθυντής Πολιτικής και Συνηγορίας στο Which? δήλωσε: «Οι αγορές από second-hand site μπορούν να είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να εξοικονομήσετε χρήματα και να κάνετε αγορές με πιο βιώσιμο τρόπο, επομένως είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι το ένα τρίτο των αγοραστών έχουν βιώσει απάτη τα τελευταία δύο χρόνια. Όταν αγοράζετε και πουλάτε μεταχειρισμένα αγαθά online, είναι σημαντικό να ελέγχετε σωστά τις κριτικές και το προφίλ του πωλητή – ειδικά αν αναζητούν ακριβά αγαθά. Ωστόσο, η ευθύνη δεν πρέπει να βαρύνει εξ ολοκλήρου τους καταναλωτές να προστατευτούν από απατεώνες. Οι αγορές μεταχειρισμένων πρέπει να διασφαλίσουν ότι υπάρχουν κατάλληλοι έλεγχοι για να αποτρέψουν τους απατεώνες να διαφημιστούν εξαρχής και ότι τυχόν προφίλ απάτης αφαιρούνται γρήγορα».

Ένας σημαντικός αριθμός αγοραστών και πωλητών είπαν επίσης πως είχαν διατυπώσει παράπονα για τις συναλλαγές τους σε second-hand site.

Ως εκ τούτου, προκύπτει η ανάγκη για μεγαλύτερη ασφάλεια και προσοχή στο eCommerce. Τα second-hand site πρέπει να κάνουν περισσότερα για να σταματήσουν τις απάτες και να βοηθήσουν τους χρήστες να παραμείνουν ασφαλείς. Οι χρήστες, από την πλευρά τους, θα πρέπει να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί όταν πρόκειται για αγορές, δίνοντας βάση στο social proof, δηλαδή σε φωτογραφίες και κριτικές χρηστών.