Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε επίσημη έρευνα στο κινεζικό eCommerce site, AliExpress, λόγω ανησυχιών για παράνομο και πορνογραφικό περιεχόμενο στην πλατφόρμα του, την ώρα που βρίσκεται σε τροχιά ανάκαμψης και ετοιμάζεται να ξαναμπεί δυναμικά στο παιχνίδι.

Σε δήλωση την Πέμπτη, ο executive arm της Ευρωπαϊκής Ένωσης είπε ότι θα διερευνήσει τον κολοσσό του eCommerce βάσει του νόμου DSA για τις digital υπηρεσίες (Digital Services Act), έναν νόμο που απαιτεί από τις εταιρείες να κάνουν περισσότερα για να αντιμετωπίσουν τα παράνομα και επιβλαβή προϊόντα στις πλατφόρμες τους.

″Επιστρέψαμε” λέει το Alibaba, ύστερα από το αβέβαιο μέλλον
Σε τροχιά ανάκαμψης βρίσκεται το Alibaba και ετοιμάζεται να ξαναμπει δυναμικά στο παιχνίδι του eCommerce.

Η έρευνα για το AliExpress

Όπως ανέφερε σχετικά η επιτροπή, η έρευνα θα καθορίσει εάν το AliExpress παραβίασε το DSA σε «τομείς που συνδέονται με τη διαχείριση και τον μετριασμό των κινδύνων, με τον έλεγχο περιεχομένου και τον εσωτερικό μηχανισμό διαχείρισης παραπόνων, τη διαφάνεια των συστημάτων διαφημίσεων και συστάσεων, (και) με την ανιχνευσιμότητα των εμπόρων και των δεδομένων πρόσβαση για ερευνητές».

Οι πωλήσεις πλαστών φαρμάκων, τροφίμων και συμπληρωμάτων διατροφής – καθώς και πορνογραφικό υλικό στο οποίο η Επιτροπή είπε ότι οι ανήλικοι εξακολουθούν να έχουν πρόσβαση στο site– είναι σημαντικά ζητήματα, αναφέρει η δήλωση.

Η έρευνα εξετάζει δύο βασικά πράγματα: πρώτον, πώς η AliExpress προτείνει προϊόντα στους πελάτες της και δεύτερον, εάν το site επιτρέπει στους χρήστες να πραγματοποιούν αναζήτηση μέσω διαφημίσεων, όπως υποτίθεται ότι κάνουν από τη νομοθεσία.

Αυτή η έρευνα ξεκίνησε επειδή η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ζήτησε από τον όμιλο Alibaba, στον οποίο ανήκει το AliExpress, κάποιες πληροφορίες τον περασμένο Νοέμβριο. Ήταν η αρχή της έρευνάς τους.

Οι πιέσεις της ΕΕ

Τον τελευταίο καιρό, η ΕΕ ασκεί μεγάλη πίεση, όχι μόνο στο AliExpress αλλά και στις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας με δύο νέους νόμους: τον Νόμο για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA), που ξεκίνησε τον περασμένο Αύγουστο και έναν άλλο νόμο που ονομάζεται Digital Markets Act (νόμος για τις ψηφιακές αγορές).

Αυτοί οι νόμοι έχουν θεσπίσει αυστηρούς κανόνες και υποχρεώσεις για αυτές τις μεγάλες εταιρείες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων τους. Μέχρι στιγμής, αυτοί οι νόμοι επικεντρώνονται σε πολύ μεγάλες online πλατφόρμες που έχουν περισσότερους από 45 εκατομμύρια χρήστες στην Ευρώπη κάθε μήνα.

Οι πλατφόρμες αντιμετωπίζουν πρόστιμα που μπορεί να φτάσουν έως και το 6% του παγκόσμιου τζίρου τους για παραβιάσεις.

«Ο νόμος για τις digital υπηρεσίες δεν αφορά μόνο τη ρητορική μίσους, την παραπληροφόρηση και το cyberbullying», δήλωσε την Πέμπτη ο Thierry Breton, επικεφαλής εσωτερικών αγορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Οι έλεγχοι δεν αφορούν μόνο το AliExpress, καθώς την Πέμπτη, η επιτροπή έστειλε επίσης αιτήματα για πληροφορίες στη Microsoft, την Alphabet, τη Meta, το TikTok, το Snapchat, το X –πρώην Twitter– και άλλους σχετικά με τη χρήση της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης (AI).

Αξιωματούχοι δήλωσαν ότι θα εξετάσουν εάν οι εταιρείες διενεργούν risk assessments και έχουν risk mitigation measures για την αντιμετώπιση δυνητικά επιβλαβούς περιεχομένου παραγωγής τεχνητής νοημοσύνης.

Το LinkedIn της Microsoft θα ελέγχεται χωριστά για το εάν επιτρέπει τη δημιουργία προφίλ στη διαφημιστική του υπηρεσία μετά από καταγγελία από οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών.

«Στο μικροσκόπιο» TikTok, Meta και X

Νωρίτερα τον Φεβρουάριο, η επιτροπή άνοιξε επίσημες έρευνες στο TikTok σχετικά με ανησυχίες ότι το site παραβίαζε τη διαφάνεια, την προστασία ήσσονος σημασίας και τους εθιστικούς κανόνες σχεδιασμού, ενώ την ίδια ώρα «μεσουρανεί» στο eCommerce τοπίο - στην Ταϊλάνδη, για παράδειγμα, κατέχει ηγετική θέση.

Το TikTok είναι η πρώτη επιλογή για αγορές στη Ταϊλάνδη
Το TikTok δεν σταματάει να βρίσκεται στην επικαιρότητα και κυρίως για το eCommerce, με νέα πρωτιά ως επιλογή αγορών.

Έρευνες σε Meta και X ανακοινώθηκαν επίσης τον Δεκέμβριο σχετικά με τη ρύθμιση της παραπληροφόρησης σχετικά με τον συνεχιζόμενο πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα.

Την Τετάρτη, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έδωσε το πράσινο φως για τον νόμο περί τεχνητής νοημοσύνης, το πρώτο σύνολο κανόνων στον κόσμο για τη ρύθμιση του AI. Η πράξη αναμένεται να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τον Μάιο.

Τι σημαίνουν οι νόμοι για το eCommerce;

Η έρευνα της ΕΕ για το AliExpress στο πλαίσιο του Νόμου για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες υπογραμμίζει την ανάγκη για αυστηρότερη ρύθμιση του eCommerce, με επίκεντρο την αφαίρεση επιβλαβούς περιεχομένου και τη διασφάλιση της διαφάνειας. Αυτό πιθανότατα θα απαιτήσει αλλαγές στην κοινοποίηση του περιεχομένου και στις πρακτικές προτάσεων των προϊόντων, επηρεάζοντας τον τρόπο λειτουργίας των eCommerce πλατφορμών στην Ευρώπη.