Μέχρι τώρα αποτελούσε μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη, πλέον γίνεται γεγονός! Σχεδόν οι μισοί συνδεδεμένοι καταναλωτές άρχισαν να στρέφονται πρώτα στα social media για την αναζήτηση προϊόντων (το περίφημο product discovery), υπηρεσιών και συστάσεων μέσα στο 2024, μαθαίνουμε μέσα από το retail Asia.
Social αναζήτηση for the win!
Σύμφωνα με έκθεση της Euromonitor International, πλατφόρμες όπως το TikTok και το Douyin αναπτύσσονται ραγδαία και μέσα από τα βίντεο μικρής διάρκειας και το οπτικό περιεχόμενο παρέχουν γρήγορα και πιο ελκυστικά αποτελέσματα σε σύγκριση με αναζητήσεις που βασίζονται σε κείμενο, αλλάζοντας εντελώς το τοπίο του online shopping. Έτσι, περίπου το 48% της Gen Z και το 51% των millennials χρησιμοποιούν πλέον τα social media για να βρουν προτάσεις εστιατορίων, συνταγές και πληροφορίες για προϊόντα.

Τι σημαίνει αυτό για τις online επιχειρήσεις; Ότι αν θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές, θα πρέπει να βελτιστοποιήσουν το περιεχόμενό τους για τους αλγόριθμους αναζήτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όχι μόνο στις μηχανές αναζήτησης, προσθέτοντας στρατηγικά λέξεις-κλειδιά, hashtags και συμμετέχοντας σε θέματα που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Τα social media έχουν πλέον μετουσιωθεί σε κάτι περισσότερο από πλατφόρμες επικοινωνίας και έχουν εξελιχθεί σε κόμβους αγορών, με νέες λειτουργίες και πλατφόρμες όπως τα Instagram Checkout, TikTok Shop και Facebook Marketplace να ενσωματώνουν το eCommerce στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις με το κοινό. Μάλιστα κατά τη διάρκεια του 2024, 1 στους 4 καταναλωτές έκανε αγορές μέσω τέτοιων πλατφορμών, οδηγώντας σε πωλήσεις ύψους $335 δισ. ή αλλιώς το 3% του παγκόσμιου ηλεκτρονικού εμπορίου. Αναμένεται ότι μέχρι το 2029, το social commerce θα αποτελεί τουλάχιστον το 5% της συνολικής αγοράς.
Αλλαγές επίσης παρατηρούνται και στο influencer marketing, καθώς οι καταναλωτές γίνονται επιφυλακτικοί απέναντι στις πληρωμένες προωθητικές ενέργειες, με την εμπιστοσύνη στους influencers να μειώνεται κατά 10-12 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2020 και 2024. Στον αντίποδα όμως βρίσκονται οι micro-influencers, με μικρότερα, πιο αφοσιωμένα κοινά που θεωρούνται ως πιο αυθεντικοί. Τα brand λοιπόν τείνουν να τους επιλέγουν περισσότερο για το πιο αποδοτικό και γνήσιο engagement που αποφέρουν. Εταιρείες όπως τα Lidl, Target και Walmart αξιοποιούν ήδη τους micro-influencers για να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη και τη σύνδεση με τους πελάτες.
Απαραίτητο επίσης στην social media στρατηγική και στόχευση καταναλωτών γίνεται και το AI. Σχεδόν οι μισοί από τους ειδικούς πιστεύουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα οδηγήσει σε καλύτερες γνώσεις για τους καταναλωτές και σε καμπάνιες με βάση τα δεδομένα. Αυτό όμως εγείρει ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, καθώς το 44% των καταναλωτών παγκοσμίως θεωρεί τις στοχευμένες διαφημίσεις που βασίζονται στο ιστορικό αναζήτησης και αγορών τους ως εισβολή στην ιδιωτική ζωή.

Για να καταφέρουν λοιπόν τα eshop και οι eCommerce επιχειρήσεις να εξισορροπήσουν την καινοτομία του AI με την ιδιωτικότητα των καταναλωτών, θα πρέπει να προσφέρουν εξατομικευμένο περιεχόμενο χωρίς να ξεπερνούν τα όρια. Ταυτόχρονα, πολύ πιο σημαντικό ρόλο θα διαδραματίζει συνολικά το SEO καθώς το social search θα δώσει βήμα σε εκείνους που έχουν δουλέψει επαρκώς με τις προθέσεις και τον τρόπο αναζήτησης των χρηστών που σίγουρα στα social media θα διέπεται από πιο απλούς και άμεσους όρους. Θα πρέπει επίσης να εξετάζονται ενδελεχώς οι πληροφορίες προϊόντος που προωθούνται καθώς ο χρόνος κατανάλωσης πληροφοριών και περιεχομένου σε τέτοιες πλατφόρμες είναι πολύ πιο αστραπιαίος από ότι σε μια μέση αναζήτηση σε search engine.