Οι Κινέζοι eCommerce πωλητές δυσκολεύονται καθώς η αύξηση των πωλήσεων επιβραδύνεται και ο ανταγωνισμός εντείνεται. Οι πλατφόρμες αγορών υιοθετούν επιθετικές πολιτικές για να προσελκύσουν πελάτες που διατηρούν συνείδηση του προϋπολογισμού, ασκώντας πίεση στους πωλητές.
Ο άλλοτε ακμάζων τομέας του eCommerce, χαρακτηρίζεται τώρα από μια αδύναμη οικονομία, όπως διαβάζουμε στο Reuters. Οι καταναλωτές ξοδεύουν λιγότερα και οι ακραίες εκπτώσεις, οι καμπάνιες influencers και οι γενναιόδωρες πολιτικές επιστροφής βλάπτουν πλέον τους πωλητές.
«Οι καλές εποχές για το ηλ. εμπόριο έχουν τελειώσει», δήλωσε ο Lu Zhenwang, ένας eCommerce operator με έδρα τη Σαγκάη. «Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός φέτος και πολλοί πωλητές πιστεύω πως ίσως να μην επιβιώσουν άλλα τρία χρόνια».
Τα περιθώρια κέρδους συρρικνώνονται για μεγάλες πλατφόρμες όπως η Alibaba και το JD.com, καθώς και για τις μικρές επιχειρήσεις που εντάχθηκαν στην έκρηξη του ηλ. εμπορίου γύρω στο 2013.
Το ηλ. εμπόριο αποτελεί πλέον το 27% του λιανικού εμπορίου στην Κίνα, με αγαθά αξίας 12 τρισεκατομμυρίων γιουάν (1,65 τρισεκατομμύρια δολάρια) πωλούνται ετησίως. Ωστόσο, καθώς η οικονομία επιβραδύνεται, η ανάπτυξη του ηλ. εμπορίου αναμένεται να μειωθεί από διψήφια σε μονοψήφια, σύμφωνα με στοιχεία της Euromonitor.
Θέματα προστασίας αγοραστών
Με την επιβράδυνση, οι πωλητές εκφράζουν ανησυχίες για τις πρακτικές πωλήσεων. Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης εκδήλωσης αγορών «618» (που πήρε το όνομά της από την ίδρυση του JD.com στις 18 Ιουνίου), ο ιδιοκτήτης του brand γυναικείων ενδυμάτων Inman επέκρινε τις πολιτικές «προστασίας επιστροφής αγορών» των πλατφορμών. Αυτές οι πολιτικές, που ξεκίνησαν με το Pinduoduo το 2021, αναγκάζουν τους πωλητές να καλύψουν το κόστος επιστροφής και έχουν γίνει δημοφιλείς αλλά δαπανηρές.
«Το ποσοστό επιστροφής στις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου είναι 60%,» δήλωσε ο ιδρυτής της Inman Fang Jianhua στα social media. Πριν από αυτές τις πολιτικές, το ποσοστό επιστροφής ήταν περίπου 30%.
Οι μεγάλες πλατφόρμες δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούν τέτοιου είδους πολιτικές, καθώς επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις, ειδικότερα εκείνες που πωλούν κάτω από το κόστος για να διατηρήσουν την προβολή στα αποτελέσματα αναζήτησης κατά τη διάρκεια των flash sales.
Ο Lu πρόσθεσε ότι οι πολιτικές προστασίας των επιστροφών έχουν προκαλέσει στα ύψη τα ποσοστά επιστροφών, ειδικά στον τομέα της ένδυσης. «Για κάθε τρία κομμάτια ρούχων που πωλούνται, τουλάχιστον δύο επιστρέφονται και οι πωλητές πληρώνουν για την αποστολή επιστροφής», είπε.
Πώλησεις και ζημία
Ο Davy Huang, από την εταιρεία συμβούλων eCommerce, Azoya, είπε ότι τα αυξημένα ποσοστά απόδοσης από παρορμητικές αγορές είναι μόνο μια πρόκληση. Οι πωλητές αντιμετωπίζουν επίσης υψηλό κόστος για να προσελκύσουν επισκεψιμότητα και να εργαστούν με influencers.
Τα εργοστάσια που πωλούν απευθείας στους καταναλωτές σε εργοστασιακές τιμές επηρεάζουν επίσης τους λιανοπωλητές. Ορισμένοι πωλητές στο Pinduoduo λειτουργούν με ζημία εδώ και δύο χρόνια, σύμφωνα με τον He-Ling Shi, καθηγητή οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Monash στη Μελβούρνη. Συνεχίζουν να πωλούν μέσω Pinduoduo για να αποφύγουν το κλείσιμο των εργοστασίων τους, συμπλήρωσε ο Shi.
Στη γλώσσα του eCommerce
Το άρθρο τονίζει ότι οι Κινέζοι πωλητές δυσκολεύονται λόγω της αργής αύξησης των πωλήσεων και του έντονου ανταγωνισμού. Οι επιθετικές πολιτικές εκπτώσεων και επιστροφών βλάπτουν τα κέρδη, ενώ οι καταναλωτικές δαπάνες μειώνονται. Πολλοί πωλητές μπορεί να μην επιβιώσουν μακροπρόθεσμα, καθώς αντιμετωπίζουν υψηλό κόστος και ανταγωνισμό, οδηγώντας σε ένα σκληρό περιβάλλον για την eCommerce βιομηχανία στην Κίνα.