Έρευνα ΗΠΑ: Οι καταναλωτές ανησυχούν για τα δεδομένα τους στο social commerce
Τα τελευταία χρόνια, το social commerce (κοινωνικό εμπόριο) έχει αναδειχθεί ως βασική τάση στο λιανικό εμπόριο, ενώ αναπτύσσεται τρεις φορές ταχύτερα από το παραδοσιακό eCommerce.
Όπως μας πληροφορεί το WWD, μέχρι τα μέσα του 2025, το social commerce αναμένεται να φτάσει τα 1,2 τρισεκατομμύρια δολάρια, με πλατφόρμες όπως το TikTok Shop και το Instagram Shop να καθοδηγούν αυτήν την ανάπτυξη. Αυτές οι πλατφόρμες αναδιαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι πελάτες ανακαλύπτουν και αγοράζουν προϊόντα, προσφέροντας στα brands νέες ευκαιρίες να συνδεθούν με τους καταναλωτές. Ωστόσο, οι ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των δεδομένων και την εμπιστοσύνη συνεχίζουν να αμφισβητούν το πλήρες δυναμικό του κοινωνικού εμπορίου.
Μια αναφορά από τo SOTI, «The Rise of Social Commerce: Turning Tech-Driven Browsing In Influenced Buyers», υπογραμμίζει τις ανησυχίες των καταναλωτών και προσδιορίζει λύσεις για τα brands να ευδοκιμήσουν σε αυτόν τον χώρο. Βασισμένη σε έρευνα με 12.000 παγκόσμιους καταναλωτές, η έκθεση προσδιορίζει τρία βασικά θέματα: ανάπτυξη του κοινωνικού εμπορίου, τη σημασία της ασφάλειας και τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση των εξατομικευμένων εμπειριών αγορών.
Σύμφωνα με το SOTI, το 76% των καταναλωτών στις ΗΠΑ ανησυχούν για παραβιάσεις δεδομένων όταν πραγματοποιούν online αγορές. Αυτή η ανησυχία αυξάνεται στο 70% όταν εμπλέκονται πλατφόρμες social media, με το 61% των αγοραστών να εγκαταλείπουν τις αγορές τους λόγω φόβων για την ασφάλεια των δεδομένων. Οι μικρότεροι έμποροι λιανικής αντιμετωπίζουν πρόσθετο έλεγχο, καθώς το 63% των καταναλωτών πιστεύει ότι αυτές οι επιχειρήσεις ενδέχεται να δυσκολεύονται να προστατεύσουν προσωπικά δεδομένα και δεδομένα πληρωμών.
«Η εμπιστοσύνη είναι απαραίτητη στη βιομηχανία λιανικής, ειδικά καθώς επεκτείνεται το social commerce», εξήγησε ο Shash Anand, ανώτερος αντιπρόεδρος στρατηγικής προϊόντων στη SOTI. «Οι έμποροι λιανικής πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στα διαφανή μέτρα ασφαλείας για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, ενώ προσφέρουν εξατομικευμένες εμπειρίες».
Η σημασία για το eCommerce είναι ξεκάθαρη: τα brands που αποτυγχάνουν να αντιμετωπίσουν τους κινδύνους ασφάλειας δεδομένων όχι μόνο χάνουν την εμπιστοσύνη των πελατών αλλά και χάνουν πιθανές πωλήσεις.
Παράγοντες που υπονομεύουν την ανάπτυξη του κοινωνικού εμπορίου
Η έρευνα της SOTI υπογραμμίζει επίσης τις λειτουργικές προκλήσεις που επηρεάζουν το social commerce. Οι καθυστερήσεις παράδοσης, η κακή επικοινωνία και οι ανακριβείς περιγραφές προϊόντων παραμένουν κοινά ζητήματα. Τους τελευταίους έξι μήνες:
- Το 34% των αγοραστών στις ΗΠΑ αντιμετώπισαν καθυστερήσεις στην παράδοση.
- Το 29% έλαβε προϊόντα που δεν ανταποκρίνονταν στις προσδοκίες τους.
- Το 22% ανέφερε ανεπαρκείς ενημερώσεις σχετικά με τη διαθεσιμότητα των προϊόντων.
Αυτές οι προκλήσεις υπογραμμίζουν την ανάγκη για τα eCommerce brands να διασφαλίζουν απρόσκοπτη εφοδιαστική και διαφανή επικοινωνία.
Το personalization
Παρά τις ανησυχίες για την ασφάλεια, η εξατομίκευση παραμένει προτεραιότητα για τους καταναλωτές. Το SOTI διαπίστωσε ότι το 64% των αγοραστών στις ΗΠΑ προτιμούν brands που προσφέρουν προσαρμοσμένες εμπειρίες αγορών και το 68% έλκεται από προγράμματα επιβράβευσης με προσαρμοσμένες προσφορές. Επιπλέον, το 57% των καταναλωτών είναι πιο πιθανό να επιλέξει εμπόρους λιανικής που χρησιμοποιούν τεχνολογία για να εξατομικεύουν τις εμπειρίες στο κατάστημα, ενώ το 48% πιστεύει ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι απαραίτητη για καλύτερες προτάσεις προϊόντων.
Ωστόσο, οι προσπάθειες εξατομίκευσης πρέπει να εξισορροπούνται με ισχυρή ασφάλεια δεδομένων για να αποφευχθεί η διάβρωση της εμπιστοσύνης.
Πώς μπορούν να δράσουν οι λιανοπωλητές
Για να αξιοποιήσουν πλήρως το social commerce, οι έμποροι λιανικής θα πρέπει να επικεντρωθούν στα εξής:
- Ασφαλείς πλατφόρμες: Επενδύστε σε λύσεις για κινητά με προηγμένη προστασία δεδομένων.
- Εύκολες πληρωμές: Προσφέρετε αξιόπιστες και ασφαλείς επιλογές πληρωμής.
- Αποτελεσματικά Logistics: Εξασφαλίστε γρήγορη παράδοση και διαφανή επικοινωνία.
- Personalization βάσει τεχνητής νοημοσύνης: Χρησιμοποιήστε την τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσετε προσαρμοσμένες εμπειρίες αγορών, ενώ παράλληλα προστατεύετε τα δεδομένα των πελατών.
Όπως σημείωσε ο Anand, «η προστασία δεδομένων και η προηγμένη τεχνολογία είναι σημαντική για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και τη διασφάλιση μακροπρόθεσμης επιτυχίας στο social commerce».
Το social commerce και το μέλλον της ανάπτυξης
Το social commerce προσφέρει απαράμιλλες ευκαιρίες για την ανάπτυξη του eCommerce, αλλά η ασφάλεια των δεδομένων και η εμπιστοσύνη είναι σημαντικά για την επιτυχία. Αντιμετωπίζοντας αυτές τις ανησυχίες και αξιοποιώντας την εξατομίκευση, οι έμποροι λιανικής μπορούν να βελτιώσουν την εμπειρία των πελατών και να δημιουργήσουν διαρκή πίστη στο ανταγωνιστικό τοπίο του.