Οι online απειλές «καραδωκούν», οι Ευρωπαίοι δείχνουν εμπιστοσύνη στις online αγορές

Οι online αγορές γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς στην Ευρώπη, με τους καταναλωτές να δείχνουν αυξανόμενη εμπιστοσύνη στο eCommerce, παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, σύμφωνα με το sepe.gr (μέσω WWN).

Σύμφωνα με τα νέα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2025, το 68% των καταναλωτών δηλώνει ότι αισθάνεται ασφάλεια για τα προϊόντα που αγοράζει, ενώ το 70% θεωρεί ότι τα δικαιώματά του προστατεύονται από τους εμπόρους.

Η ενίσχυση της εμπιστοσύνης αποδίδεται στις αυστηρότερες ρυθμίσεις και στον αυξημένο έλεγχο της αγοράς, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να εντείνει τις πιέσεις προς μεγάλες eCommerce πλατφόρμες, όπως Temu και Shein, για τη συμμόρφωση με τα πρότυπα ασφαλείας.

Η Ε.Ε κάνει αυστηρούς ελέγχους σε Temu και Shein
Οι έλεγχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις online αγορές γίνονται όλο και πιο αυστηροί - Temu & Shein ξανά στο μικροσκόπιο, με αυστηρό έλεγχο ασφαλείας.

Το 61% των καταναλωτών θεωρεί ότι οι δημόσιες Αρχές κάνουν καλή δουλειά στην προστασία των δικαιωμάτων τους, γεγονός που δείχνει πως η επιβολή των κανόνων έχει θετικά αποτελέσματα.

Παρόλα αυτά, η μελέτη επισημαίνει ότι υπάρχουν ακόμα σοβαρές online απειλές. Το 45% των καταναλωτών έχει βρεθεί αντιμέτωπο με ηλεκτρονικές απάτες, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό έχει εκτεθεί σε ψευδείς κριτικές και παραπλανητικές διαφημίσεις.

Ψηφιακή ασφάλεια και διασυνοριακές αγορές

Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως οι καταναλωτές ανησυχούν ιδιαίτερα για τη στοχευμένη διαφήμιση και τη συλλογή προσωπικών δεδομένων, με το 93% να εκφράζει προβληματισμούς για τον τρόπο που χρησιμοποιούνται οι πληροφορίες τους, online. 

Παρά τις ανησυχίες, οι online αγορές συνεχίζουν να αυξάνονται. Το 35% των Ευρωπαίων καταναλωτών επιλέγει να αγοράζει από άλλες χώρες της ΕΕ, ενώ το 27% πραγματοποιεί αγορές από τρίτες χώρες. Ωστόσο, όσοι ψωνίζουν διαδικτυακά έχουν 60% περισσότερες πιθανότητες να αντιμετωπίσουν προβλήματα σε σύγκριση με όσους αγοράζουν από φυσικά καταστήματα.

Νέα μέτρα της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λαμβάνει νέα μέτρα για την προστασία των καταναλωτών, ενισχύοντας τους ελέγχους στην αγορά και θεσπίζοντας αυστηρότερες ρυθμίσεις. Η Οδηγία για τη Γενική Ασφάλεια των Προϊόντων διασφαλίζει ότι οι καταναλωτές προστατεύονται από μη ασφαλή προϊόντα, ανεξάρτητα από το αν οι αγορές γίνονται online ή σε φυσικά καταστήματα. Παράλληλα, εξετάζεται νέο πλαίσιο για τη «Ψηφιακή Δικαιοσύνη», το οποίο θα αντιμετωπίσει καταχρηστικές πρακτικές στο eCommerce.

Από το 2026, οι καταναλωτές θα επωφεληθούν και από νέες πρωτοβουλίες, όπως η Οδηγία για το Δικαίωμα στην Επισκευή και η Οδηγία για την Πράσινη Μετάβαση των Καταναλωτών. Αυτά τα μέτρα στοχεύουν στη διευκόλυνση των επισκευών προϊόντων, την προώθηση της επαναχρησιμοποίησης και τη διασφάλιση μεγαλύτερης διαφάνειας σχετικά με τη διάρκεια ζωής των προϊόντων.

Οι Ευρωπαίοι συνεχίζουν να επιλέγουν το eCommerce

Παρόλο που οι online απειλές παραμένουν, το eCommerce συνεχίζει να κερδίζει την εμπιστοσύνη των Ευρωπαίων, χάρη στις αυστηρότερες ρυθμίσεις και τις συνεχείς πρωτοβουλίες για την προστασία των καταναλωτών.

Οι νέες εξελίξεις στο eCommerce δείχνουν ότι, παρά τις online απειλές, οι καταναλωτές συνεχίζουν να εμπιστεύονται το online shopping. Αυτό επιβεβαιώνει ότι η αγορά παραμένει ισχυρή, εν μέσω σκληρού πληθωρισμού, οικονομικών πιέσεων και απειλών. 

Η δυνατότητα σύγκρισης τιμών, οι καλύτερες προσφορές, η άμεση διαθεσιμότητα προϊόντων και η άνεση που προσφέρουν οι online αγορές το καθιστούν βασικό κομμάτι της καταναλωτικής συμπεριφοράς, ενισχύοντας τη συνεχή ανάπτυξη της αγοράς.

Οι επιχειρήσεις οφείλουν να δώσουν έμφαση στην ασφάλεια, την αξιοπιστία και τη διαφάνεια για να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των πελατών. Παράλληλα, οι αυστηρότερες νομοθετικές ρυθμίσεις της ΕΕ δημιουργούν νέες υποχρεώσεις για τα eshop, όπως η καλύτερη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων και η συμμόρφωση με νέους κανονισμούς για τα καταναλωτικά δικαιώματα.

Η αυξανόμενη τάση των διασυνοριακών αγορών επιβεβαιώνει ότι οι επιχειρήσεις έχουν περισσότερες ευκαιρίες, αλλά και μεγαλύτερη ευθύνη να προστατεύουν τους πελάτες από ηλεκτρονικές απάτες και παραπλανητικές πρακτικές.