Έρευνα: Οι πλουσιότεροι Αμερικάνοι κατέχουν το 50% των καταναλωτικών δαπάνων
Οικονομική αβεβαιότητα, πληθωρισμός, μειωμένες και αναγκαστικές καταναλωτικές δαπάνες. Αυτές είναι ορισμένες απ'τις λέξεις που μπορούν να χαρακτηρίσουν την παγκόσμια οικονομία.
Τι γίνεται όμως στις ΗΠΑ; Όπως μας πληροφορεί το FOX Business, το 10% των πιο πλούσιων νοικοκυριών στην Αμερική ευθύνεται σχεδόν για το 50% των δαπανών. Αυτό, όπως διαβάζουμε, είναι το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί από το 1989.
Έκθεση της Moody’s Analytics διαπίστωσε ότι τα νοικοκυριά με εισόδημα 250.000 δολάρια και άνω συνεισέφεραν το 49,7% στις καταναλωτικές δαπάνες. Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί από τότε που η Moody’s άρχισε να παρακολουθεί αυτά τα δεδομένα. Η καταναλωτική δαπάνη αποτελεί περίπου το 70% της αμερικανικής οικονομίας, καθιστώντας αυτήν τη μετατόπιση ιδιαίτερα σημαντική.
Μεταξύ Σεπτεμβρίου 2023 και Σεπτεμβρίου 2024, οι δαπάνες των πλουσιότερων Αμερικανών αυξήθηκαν κατά 12%. Αντίθετα, τα νοικοκυριά μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος ξόδεψαν λιγότερα την ίδια περίοδο, μας πληροφορεί η πηγή.
Οικονομολόγος της έκθεσης εξηγεί πως τα πλουσιότερα νοικοκυριά νιώθουν οικονομικά ασφαλή, γι’ αυτό είναι πιο πιθανό να ξοδέψουν. Πρόσθεσε πως τα δεδομένα μας δείχνουν ότι οι υψηλόμισθες ομάδες οδηγούν την πρόσφατη αύξηση στις καταναλωτικές δαπάνες.
Σύμφωνα πληροφορίες της Wall Street Journal, τριάντα χρόνια πριν, το πλουσιότερο 10% αντιπροσώπευε περίπου το 36% στις καταναλωτικές δαπάνες. Η μεγαλύτερη επιρροή τους στην οικονομία έρχεται από τις επενδύσεις τους σε μετοχές και ακίνητα, που συνεχώς αυξάνονται. Αυτό έχει κάνει το χάσμα πλούτου ακόμα μεγαλύτερο, σύμφωνα με το Salon.
Είδη πολυτελείας και ταξίδια: Οι καταναλωτικές δαπάνες των Αμερικανών
Σύμφωνα με αναφορές από την Wall Street Journal, το Marketplace και το Salon,τα πλούσια νοικοκυριά ξοδεύουν μεγάλα ποσά σε πολυτελή προϊόντα και ταξίδια.
Δεδομένα από την Bank of America δείχνουν ότι το 5% των πιο πλούσιων καταναλωτών ξόδεψε 10% περισσότερα σε ακριβά προϊόντα φέτος σε σχέση με πέρυσι.
Σύμφωνα με το Marketplace, παρατηρείται μια αυξανόμενη τάση όπου οι πλούσιοι ταξιδεύουν σε πολυτελή μέρη, μια συνήθεια που έχει ενταθεί από το 2023.
Ο οικονομολόγος της Visa, Michael Brown, επιβεβαίωσε ότι οι δαπάνες των υψηλόμισθων αυξάνονται, ιδιαίτερα το καλοκαίρι και τον χειμώνα, διαβάζουμε στην πηγή. Ο David Tinsley από την Bank of America ανέφερε πως οι εύποροι ταξιδεύουν στο Παρίσι και αγοράζουν επώνυμα προϊόντα.
Η Wall Street Journal παρουσίασε παραδείγματα πλουσίων οικογενειών που δαπανούν μεγάλα ποσά: μία ξόδεψε 3.000 δολάρια για ένα ποδήλατο και αποθήκευσε 15.000 δολάρια για ταξίδι στην Ινδία, ενώ άλλη οικογένεια αγόρασε αεροπλάνο και σχεδίαζε να αγοράσει σπίτι 1 εκατ. δολαρίων. Μια άλλη πλήρωσε 35.000 δολάρια για σαφάρι το καλοκαίρι.
Εταιρείες όπως η Delta Air Lines και η Royal Caribbean επωφελούνται από τις αυξημένες δαπάνες των πλουσίων, ενώ εταιρείες χαμηλού κόστους αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Ο αναλυτής της JPMorgan Chase, Matthew Boss, σημείωσε την μεγάλη διαφορά μεταξύ αυτών των δύο κατηγοριών, αναφέροντας πως οι πολυτελείς μάρκες ανθούν, ενώ οι φθηνές αλυσίδες struggle με περιορισμένα έσοδα.
Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι απόλυτα μονόπλευρη. Παρότι οι δαπάνες των εύπορων καταναλωτών αυξάνονται σε ταξίδια και εμπειρίες, οι Financial Times, με σχετικό άρθρο, ανέφεραν το καλοκαίρι του 2024 ότι οι πλούσιοι επανεξετάζουν τις αγορές τους από luxury brands, όπως τσάντες υψηλής ποιότητας και ακριβά σπορ αυτοκίνητα.
Η μοίρα της αμερικανικής οικονομίας βρίσκεται στα χέρια πλουσίων
Οι πλούσιοι Αμερικανοί ξοδεύουν με ρυθμό πολύ υψηλότερο από τον πληθωρισμό, διαβάζουμε, ενώ τα περισσότερα νοικοκυριά όχι. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, το χαμηλότερο 80% των εισοδημάτων αύξησε τις δαπάνες του κατά 25%, μόλις προλαβαίνοντας την άνοδο των τιμών κατά 21%. Αντίθετα, το ανώτερο 10% αύξησε τις δαπάνες του κατά 58%.
Αυτή η ανισορροπία καθιστά την αμερικανική οικονομία υπερβολικά εξαρτημένη από τους πλουσιότερους καταναλωτές, αναφέρεται στην έκθεση. Αν οι καταναλωτικές δαπάνες τους μειωθούν για τον οποιονδήποτε λόγο, η συνολική οικονομία θα μπορούσε να δεχθεί σοβαρό πλήγμα.
Η εξάρτηση της αγοράς επηρεάζει το eCommerce
Η αγοραστική δύναμη των πλουσιότερων νοικοκυριών, όλο και αυξάνεται, συμπαρασύροντας σημαντικές επιπτώσεις για το eCommerce. Οι καταναλωτές υψηλού εισοδήματος είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για premium προϊόντα, εξατομικευμένες υπηρεσίες και αποκλειστικές εμπειρίες. Τα luxury brands και οι επιχειρήσεις που σχετίζονται με τα ταξίδια πιθανότατα θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται online, ενώ οι λιανοπωλητές που στοχεύουν σε χαμηλό εισόδημα ενδέχεται να αντιμετωπίσουν προκλήσεις στην προσέλκυση πελατών.
Αυτή η δυναμική επηρεάζει παγκοσμίως τις στρατηγικές του eCommerce. Οι πλατφόρμες πρέπει να επενδύσουν σε προσωποποιημένες αγορές, premium επιλογές και εμπειρίες υψηλού επιπέδου για να προσελκύσουν το κοινό που έχει τη μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη. Παράλληλα, όσοι στοχεύουν σε χαμηλότερα εισοδήματα πρέπει να βρουν τρόπους να προσφέρουν προσιτές λύσεις χωρίς να μειώσουν δραστικά την ποιότητα ή τα περιθώρια κέρδους.
Προκύπτουν ερωτήματα: Γίνεται η αγορά ένα exclusive πεδίο; Απορρίπτει το σύστημα τα μεσαία και μικρά εισοδήματα; Μεταμορφώνεται το eCommerce σε προνόμιο των λίγων; Αν ναι, ποιες θα είναι οι συνέπειες για τη διάρκεια ζωής των επιχειρήσεων και την ισορροπία της αγοράς;