Η πανδημία COVID-19 έχει αφήσει ανεξίτηλα «σημάδια» στη μνήμη και την ψυχοσύνθεση των ανθρώπων. Καθόρισε όμως και το τοπίο του eCommerce grocery.
Καθώς οι συνήθειες των καταναλωτών άλλαξαν για να προσαρμοστούν σε μέχρι τότε πρωτοφανή δεδομένα, άλλαξαν και οι προτιμήσεις τους για το πώς ψωνίζουν τα τρόφιμα online. Όπως αναφέρει πηγή, τα τελευταία πέντε χρόνια, σύμφωνα με έρευνες από τις Brick Meets Click και Mercatus, το eCommerce grocery συνεχίζει να αυξάνεται, αλλά με σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που οι καταναλωτές παραγγέλνουν και παραλαμβάνουν τα τρόφιμά τους.
Η πανδημία άλλαξε τις συνήθειες
Πριν την πανδημία, η παράδοση στο σπίτι κυριαρχούσε, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 40% των online πωλήσεων τροφίμων. Σήμερα, αυτό το ποσοστό έχει μειωθεί στο 18%. Αντίθετα, οι υπηρεσίες delivery, οι οποίες αποτελούσαν περίπου το 25% των πωλήσεων online το 2019, τώρα αντιπροσωπεύουν το 43% των συνολικών πωλήσεων. Τον Μάρτιο του 2025, οι πωλήσεις τροφίμων online σημείωσαν αύξηση 21% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, φτάνοντας συνολικά τα 9,7 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτό αποτελεί τον όγδοο συνεχόμενο μήνα κατά τον οποίο οι πωλήσεις eCommerce grocery παρέμειναν πάνω από τα 9,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η ταχεία ανάπτυξη της online αγοράς τροφίμων κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήταν αποτέλεσμα του εγκλεισμού, των περιορισμών και των κοινωνικών αλλαγών που έφερε ο Μάρτιος του 2020. Τότε, οι online πωλήσεις τροφίμων αυξήθηκαν πάνω από 200%, φτάνοντας τα 6,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτή η τάση συνεχίστηκε το 2021 και σταθεροποιήθηκε το 2024, με μια πρόσφατη αύξηση 20% στις πωλήσεις, που οφειλόταν στην αύξηση των συνδρομών και των προσφορών.
Η παράδοση συνεχίζει να είναι η πιο δημοφιλής μέθοδος για την παραλαβή των online παραγγελιών τροφίμων. Τον Μάρτιο του 2025, οι υπηρεσίες παράδοσης σημείωσαν αύξηση 20% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τα 4,2 δισεκατομμύρια δολάρια, κυρίως λόγω της αύξησης των ενεργών χρηστών. Αν και η ανάπτυξη των υπηρεσιών παράδοσης επιβραδύνθηκε στις αρχές του 2024 εξαιτίας του πληθωρισμού, ανακάμπτει τον Μάιο, ενισχυμένη από στρατηγικές προώθησης που αύξησαν τη ζήτηση. Οι υπηρεσίες pickup ανέφεραν έσοδα 3,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, και οι πωλήσεις αποστολών στο σπίτι έφτασαν τα 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια τον ίδιο μήνα.
Σύμφωνα με τον David Bishop από την Brick Meets Click, η ανάκαμψη της παράδοσης επισημαίνει την αποτελεσματικότητα των στρατηγικών προώθησης που έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν τους πελάτες να εξοικονομήσουν χρήματα. Επιπλέον, οι συνδρομές και τα μέλη γίνονται ολοένα και πιο σημαντικά για τη διατήρηση των πελατών, αυξάνοντας τη συχνότητα των παραγγελιών και τις μέσες αξίες παραγγελιών.
Η αλλαγή στις προτιμήσεις των καταναλωτών
Πέρα από την αύξηση των πωλήσεων, έχει υπάρξει και μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές προτιμούν να παραλαμβάνουν τα τρόφιμά τους. Πριν από την πανδημία, η μεγάλη πλειοψηφία (85%) των καταναλωτών χρησιμοποιούσε μόνο μία μέθοδο, είτε παράδοση, είτε παραλαβή, είτε αποστολή στο σπίτι. Ωστόσο, πέντε χρόνια αργότερα, πολλοί καταναλωτές έχουν υιοθετήσει έναν συνδυασμό αυτών των μεθόδων.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι αλλαγές αυτές στο eCommerce grocery υπογραμμίζουν τη σημαντικότητα της ευελιξίας και της ευκολίας στις online αγορές. Καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν να αναζητούν επιλογές παράδοσης, παραλαβής και αποστολής στο σπίτι, οι επιχειρήσεις online grocery πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτές τις απαιτήσεις.
Η προσφορά πολλών μεθόδων παράδοσης, η βελτίωση των στρατηγικών προώθησης και η παροχή συνδρομών για την ενίσχυση της αφοσίωσης των πελατών προκύπτουν ως βασικά στοιχεία για την επιτυχία. Καθώς αυτός ο τομέας συνεχίζει να εξελίσσεται, είναι εξαιρετικά σημαντικό να δίνεται τεράστια προσοχή στα «θέλω» και τις επιλογές του αγοραστικού κοινού.