Πώς κινήθηκαν οι εορταστικές πωλήσεις 2024 στην ελληνική αγορά;

Τι έγινε με την εορταστική περίοδο στην Ελλάδα; Ακόμη κι εμείς αναρωτηθήκαμε και την απάντηση μας έδωσε το Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ μέσα από την έρευνά του. Η κίνηση στην ελληνική αγορά παρουσίασε σημάδια βελτίωσης μολονότι με αργούς ρυθμούς από τους προσδοκόμενους, ενώ και η συνολική εικόνα του έτους καταγράφει μια ήπια βελτίωση, μετά από μια μακρά περίοδο παρατεταμένων κρίσεων και αναταράξεων.

Πώς κινήθηκε η αγορά;

Το μερίδιο των επιχειρήσεων με υψηλότερες πωλήσεις τη φετινή εορταστική περίοδο υπερβαίνει το αντίστοιχο περσινό αλλά φαίνεται ότι από την εξίσωση λείπουν οι αυθόρμητες αγορές καθώς οι καταναλωτές έκαναν στοχευμένες αγορές χωρίς να παρασυρθούν. Εν μέσω λοιπόν προκλήσεων και αβεβαιότητας στην αγορά, οι επιχειρήσεις προχώρησαν σε προσφορές ακόμη και κατά τη διάρκεια των γιορτών. Ως κυρίαρχες προκλήσεις αναδεικνύονται κατά σειρά σημαντικότητας οι οικονομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης, το λειτουργικό της κόστος καθώς και τα φορολογικά της βάρη.

Klarna: Οι Έλληνες θα ξοδευτούν για εορταστικές αγορές
Σύμφωνα με σχετική έρευνα της Klarna, οι Έλληνες θα ξοδέψουν έως και 500 ευρώ για τις εορταστικές τους αγορές.

Ας δούμε λοιπόν μερικά από τα πιο βασικά αποτελέσματα της έρευνας αυτής για την ελληνική αγορά.

Αρχικά, κατά τη φετινή εορταστική περίοδο σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις στο 45% κατέγραψαν υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι, ενώ επίσης υψηλό ήταν το ποσοστό 39% επιχειρήσεων που παρέμεινε στα περυσινά επίπεδα.

Πηγή: Ινστιτούτο ΕΣΕΕ

Για 4 στις 10 επιχειρήσεις που είδαν βελτιωμένες πωλήσεις, η αύξηση αυτή κινήθηκε στο 11% με 20% ενώ αντιστρόφως, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, το 52% αυτών εμφανίζει υποχώρηση χαμηλότερη του 10%. Η ικανοποίηση με την επισκεψιμότητα στα καταστήματα κινήθηκε επίσης σε θεμιτά ποσοστά με 4 στις 10 επιχειρήσεις (43%) να εμφανίζονται από πολύ/έως και πάρα πολύ ικανοποιημένες, ενώ περίπου οι μισές (46%) ήταν μέτρια ικανοποιημένες.

Συγκριτικά με παλαιότερα φαίνεται επίσης ότι άλλαξαν οι προτιμήσεις του κοινού στην ελληνική αγορά γύρω από την προτιμώμενη περίοδο, η οποία ήταν στο χρονικό διάστημα που προηγείτο των Χριστουγέννων, όμως φέτος για 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%), η βασική κίνηση κορυφώθηκε μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Παρά την κίνηση όμως, η μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, σε συνδυασμό με το αυξημένο λειτουργικό κόστος, ανάγκασε σχεδόν τις μισές επιχειρήσεις (49%) να πραγματοποιήσουν προσφορές/εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο με 51% των επιχειρήσεων να μειώνουν τις τιμές των προϊόντων τους από 11% έως 20%. Σε ένα 34% των επιχειρήσεων εξάλλου φαίνεται ότι τα πιο φθηνά εμπορεύματα είναι αυτά που προτιμήθηκαν.

Έτσι, για το 2024 συνολικά, η ελληνική αγορά παρουσιάζει μια συγκρατημένα ευνοϊκή εικόνα, αφού οι θετικές αποκρίσεις υπερβαίνουν τις αρνητικές. Αυτές λοιπόν οι εξελίξεις ενισχύουν ελαφρά τις προσδοκίες των πωλητών για τις πωλήσεις της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου 2025 με 1 στις 3 επιχειρήσεις (32%) να θεωρεί πως οι συγκεκριμένες πωλήσεις θα διαμορφωθούν σε μέτρια επίπεδα, το 28% να αναμένει βελτίωση, ενώ το 26% δεν θα συμμετέχει στις εκπτώσεις, με κύριο τομέα εδώ τα τρόφιμα, με τα ψιλικατζίδικα συνολικά να παρουσιάζουν σημάδια ανάπτυξης.

Πηγή: Ινστιτούτο ΕΣΕΕ

Όμως, ένας μεγάλος προβληματισμός που εξακολουθεί να παραμένει είναι η κατάσταση με το ποσοστό των επιχειρήσεων με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων να παραμένει στα περυσινά επίπεδα (52%), δείχνοντας πως η ψηφιακή μετάβαση βρίσκεται σε στασιμότητα, αντανακλώντας, σε έναν βαθμό, την αβεβαιότητα αλλά και το κόστος της ψηφιακής αναβάθμισης. Ανάμεσα στις κυριότερες παραμέτρους αυτής της αβεβαιότητας συγκαταλέγονται κατά σειρά σημαντικότητας, για ακόμα ένα έτος, οι οικονομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης, το υψηλό λειτουργικό της κόστος και τα φορολογικά της βάρη.