Τα τελευταία χρόνια, τα ψιλικατζίδικα έχουν αναδειχθεί σε κυρίαρχη δύναμη στην αγορά λιανικής, προσφέροντας διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, εύκολη πρόσβαση και άνεση. Αυτή η αυξανόμενη δημοτικότητα έχει τροφοδοτηθεί από τις μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες και την αυξανόμενη ζήτηση για γρήγορες, αποτελεσματικές εμπειρίες αγορών. Σύμφωνα με τo Marketing Week, τα καταστήματα λιανικής πώλησης μικρής κλίμακας κατέγραψαν πωλήσεις ύψους €5,15 δισ. το 2023, με το μερίδιο αγοράς τους να αυξάνεται σταθερά.

H κατάσταση της αγοράς και παράγοντες ανάπτυξης

Σε σύγκριση με μεγαλύτερα καταστήματα λιανικής, τα μίνι μάρκετ και τα καταστήματα λιγότερο των 400 τετραγωνικών μέτρων παρουσίασαν ταχύτερη ανάπτυξη. Τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, δείχνουν αύξηση 6% στις πωλήσεις των μικρών καταστημάτων, σχεδόν διπλάσια από εκείνη των την μεγαλύτερων καταστημάτων που εκτείνονται σε 1.000-2.500 τετραγωνικά μέτρα με ποσοσστό 3,1%.

Η Μαρία Αρτίκη, Διευθύντρια Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας της OK Anytime Market AE, επισημαίνει τους κύριους λόγους πίσω από αυτή την αύξηση των convenience stores: «Οι σύγχρονοι καταναλωτές αναζητούν γρήγορες και εύκολες λύσεις για την κάλυψη των καθημερινών τους αναγκών, καθώς ο χρόνος τους είναι περιορισμένος. Τα καταστήματα ψιλικών εξυπηρετούν άριστα αυτή την ανάγκη. Επιπλέον, η αυξανόμενη αστικοποίηση ενισχύει τη ζήτηση για μικρά, συνοικιακά καταστήματα. Η ικανότητά τους να προσαρμόζουν τη γκάμα των προϊόντων στις τοπικές προτιμήσεις τα καθιστά πιο ελκυστικά από τα μεγάλα σούπερ μάρκετ».
Υπογραμμίζει επίσης τον σημαντικό ρόλο του τουρισμού σε αυτή την ανάπτυξη, καθώς οι ταξιδιώτες συχνά αναζητούν προσιτά και γρήγορα τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης σε δημοφιλείς προορισμούς ή κοντά στα καταλύματά τους.

Η πανδημία άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες

Η πανδημία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην αναδιαμόρφωση των αγοραστικών συμπεριφορών για τον τομέα λιανικής που παρουσιάζει τρομερή άνοδο σε παγκόσμιο έυρος. Ο Ευάγγελος Σκλιοπίδης, Διευθυντής Μάρκετινγκ της Pitsias AE, σημειώνει ότι ο Covid-19 επιτάχυνε τη ζήτηση για τοπικά και μικρότερα καταστήματα: «Η πανδημία αύξησε σημαντικά την ανάγκη για ψώνια στη γειτονιά. Παράλληλα με αυτή την τάση, παρατηρούμε την άνοδο των online convenience stores, όπου οι παραγγελίες και οι γρήγορες παραδόσεις έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των καταναλωτών». Παράγοντες όπως η αστική ζωή, τα μικρότερα νοικοκυριά και ο γρήγορος ρυθμός ζωής αναμένεται να συνεχίσουν να συμβάλλουν στη δημοτικότητα των καταστημάτων ψιλικών.

Το 41% των buyers στρέφονται στο online λιανικό εμπόριο
Online λιανικό εμπόριο: Μελέτη διαπιστώνει ότι το 41% ​​των αγοραστών αύξησαν τη χρήση retail eCommerce sites το 2024.

Ο ρόλος της προσβασιμότητας και της τεχνολογίας

Η εύκολη πρόσβαση συνεχίζει να παραμένει ένα κρίσιμος παράγοντας τονίζει η Ελένη Κεφερλή, Διευθύντρια Στρατηγικής & Μάρκετινγκ της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός. «Οι καταναλωτές αναζητούν όλο και περισσότερο γρήγορη και εύκολη πρόσβαση σε βασικά αγαθά χωρίς μεγάλες μετακινήσεις ή χρόνους αναμονής. Τα μίνι μάρκετ προσφέρουν μεγάλη γκάμα προϊόντων, ανταγωνιστική ποιότητα και τιμές, καλύπτοντας αποτελεσματικά αυτήν τη ζήτηση».

Η τεχνολογία ενισχύει περαιτέρω την ελκυστικότητα των convenience stores. Χαρακτηριστικά όπως τα self-checkout, οι ανέπαφες πληρωμές και οι παραγγελίες μέσω mobile βελτιστοποιούν την εμπειρία των αγορών ενώ ψηφιακές λύσεις, όπως οι εξατομικευμένες ειδοποιήσεις μέσω κινητού και τα εκπτωτικά κουπόνια ενισχύουν τις πωλήσεις. Οι καταναλωτές ψωνίζουν πλέον λιγότερα προϊόντα, αλλά επισκέπτονται τα καταστήματα πιο συχνά, αξιοποιώντας την τεχνολογία για αποδοτικότητα.

Αναγνωρίζοντας τη μεταβαλλόμενη δυναμική της αγοράς, ακόμη και μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως τα ΑΒ Βασιλόπουλος, Διαμαντής Μασούτης ΑΕ, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός και άλλες επενδύουν σημαντικά σε μορφές μικρών καταστημάτων προσαρμοσμένες στον σύγχρονο τρόπο ζωής με διευρυμένα ωράρια. Μέχρι και ο γίγαντας της διανομής τροφίμων Efood έχει εισέλθει στο χώρο του φυσικού λιανικού εμπορίου με το Efood Local, το οποίο ξεκίνησε σε κύριες γειτονιές της Αθήνας με διευρυμένο ωράριο και 2.000+ προϊόντα.

Βασικές τάσεις: Καταναλωτικές συνήθειες που οδηγούν στην ανάπτυξη

Σύμφωνα με έρευνα του κλάδου, τα convenience stores ευδοκιμούν επειδή ευθυγραμμίζονται με τέσσερις πρωταρχικές ανάγκες των καταναλωτών:

Αποδοτικός τρόπος ζωής: Οι καταναλωτές, ιδίως οι νεότερες γενιές, δίνουν προτεραιότητα στις γρήγορες αγορές έναντι των μεγάλων, χρονοβόρων επισκέψεων στα σούπερ μάρκετ. Συχνά ψωνίζουν τρόφιμα για μία ή δύο ημέρες, δίνοντας έμφαση στην αμεσότητα και την απλότητα.

Go online λένε οι Gen Z και Millennials στα μικρά store
Go online λένε οι Gen Z και Millennials στις μικρές επιχειρήσεις εάν θέλουν να δουν πωλήσεις και μέλλον.

Ενσωμάτωση της τεχνολογίας: Ψηφιακά εργαλεία, όπως τα self-checkout, οι πληρωμές μέσω κινητού και τα στοχευμένα ads, ενισχύουν την ευκολία, καθιστώντας τις αγορές ταχύτερες και πιο εξατομικευμένες.

Προνομιακές τοποθεσίες: Η εγγύτητα αυτών των convenience stores σε κατοικημένες και αστικές περιοχές αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα. Η εύκολη στάθμευση και η προσβασιμότητα ενθαρρύνουν τις γρήγορες επισκέψεις, εξυπηρετώντας τον τρόπο ζωής «εν κινήσει».

Προγράμματα πιστότητας πελατών: Εξατομικευμένες προσφορές και ανταμοιβές ενισχύουν τη σχέση μεταξύ των καταστημάτων και των καταναλωτών, οδηγώντας σε επαναλαμβανόμενες επισκέψεις.

Στο επίκεντρο οι σχέσεις με τους πελάτες

Η ισχυρή σύνδεση με τους πελάτες αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της επιτυχίας για τα convenience stores. Η Μαρία Αρτίκη εξηγεί την προσέγγιση του OK Anytime Market που επικεντρώνεται «στη δημιουργία γρήγορων, ευχάριστων και απρόσκοπτων εμπειριών αγορών. Το προσωπικό μας είναι εκπαιδευμένο να προσφέρει φιλική, αποτελεσματική εξυπηρέτηση, ενώ διατηρούμε καθαρούς, φιλόξενους χώρους. Αυτή η προσοχή στη λεπτομέρεια ενισχύει την αφοσίωση και την εμπιστοσύνη των πελατών».

Η Ελένη Κεφερλή της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από την άλλη υπογραμμίζει τη σημασία της βιωσιμότητας και της κοινωνικής ευθύνης, σημειώνοντας ότι οι καταναλωτές αναμένουν όλο και περισσότερο από τα brand να υιοθετούν πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον και παράλληλα να στηρίζουν τους τοπικούς παραγωγούς «παρέχοντας προϊόντα και υπηρεσίες ευθυγραμμισμένες με τον σύγχρονο τρόπο ζωής».

H εξατομίκευση γίνεται το μέλλον

Το μέλλον των καταστημάτων ψιλικών βρίσκεται στις στρατηγικές omnichannel που ενσωματώνουν το φυσικό και το ψηφιακό λιανικό εμπόριο. Οι έμποροι λιανικής αξιοποιούν τις εξατομικευμένες προσφορές και τις προσαρμοσμένες υπηρεσίες για να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες προσδοκίες των τεχνολογικά ενημερωμένων καταναλωτών που απαιτούν έλεγχο της εμπειρίας των αγορών τους. Είτε μέσω στρατηγικών επενδύσεων σε μικρές, ευέλικτες μορφές είτε μέσω της ενσωμάτωσης τεχνολογίας αιχμής, ο τομέας αυτός είναι έτοιμος να αναπτυχθεί περαιτέρω.