Nέες γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις θα αντιμετωπίσει η Ευρώπη το 2025 οι οποίες θα επηρεάσουν την επιχειρηματικότητα και θα φτάσουν φυσικά και στη χώρα μας με τις συνέπειες να είναι ακόμη άγνωστες. Οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν σε ένα τοπίο που φαντάζει σαν ασχημάτιστος πηλός, με εξελίξεις που αιφνιδιάζουν όπως επίσημες απειλές για «προσαρτήσεις» ανεξάρτητων κρατών καθώς και μέτωπα όπως η ανταγωνιστικότητα των ΗΠΑ και της Κίνας που υπερέχουν σημαντικά στην ψηφιακή καινοτομία και το πρόβλημα της δημογραφικής γήρανσης.

Ποιοι οι εξωγενείς παράγοντες που θα επηρεάσουν το εμπόριο;

Με βάση τα παρόντα δεδομένα οι εξωγενείς παράγοντες που αναμένεται ότι το 2025 θα επηρεάσουν τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι κυρίως τρεις:

Πρώτον, η επιβολή υψηλών δασμών από τη νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ σε προϊόντα που εισάγονται στο έδαφος της από την ΕΕ και την Κίνα. Δεύτερον, η αύξηση στο κόστος της ενέργειας που αναμένεται να έρθει με τη διακοπή παροχής του ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη και οι αρνητικές συνέπειες που θα επιφέρει στα οικογενειακά εισοδήματα και στα λειτουργικά κόστη των επιχειρήσεων. Τρίτον, οι πολιτικές και οικονομικές δυσκολίες που εμφανίζονται σε ισχυρές οικονομίες της ΕΕ όπως η γερμανική και η γαλλική, που πιθανά θα οδηγήσει σε χαμηλότερες δαπάνες στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της φετινής τουριστικής σεζόν.

Το θετικό μέσα σε αυτό το αβέβαιο περιβάλλον είναι η ένδειξη που θέλει το ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας να πλησιάζει το 2,5% και αναμένεται να είναι ο μέσος όρος της ευρωζώνης.

Πως μπορεί η ελληνική οικονομία να πορευθεί ασφαλώς μέσα σε αυτό το περιβάλλον;

Η νέα διοίκηση λοιπόν της ΕΣΕΕ μοιράζεται μια σειρά μέτρων που αναμένει να βοηθήσει τις ελληνικές επιχειρήσεις να καταστούν περισσότερο ανθεκτικές: Από τη μία είναι η επιβράβευση των συνεπών και διασυνδεδεμένων ψηφιακά επιχειρήσεων. Αυτό αναδεικνύει τη σημασία που διαδραματίζει το eCommerce για τις οικονομίες καθώς διευρύνει το πωλησιακό εύρος και πλέον είναι μια συνθήκη που επιζητούν και οι ίδιοι οι καταναλωτές με το 41% να στρέφεται στο online shopping το 2024.

Το 41% των buyers στρέφονται στο online λιανικό εμπόριο
Online λιανικό εμπόριο: Μελέτη διαπιστώνει ότι το 41% ​​των αγοραστών αύξησαν τη χρήση retail eCommerce sites το 2024.

Από την άλλη, είναι η στήριξη των μικρομεσαίων και πιο ευάλωτων επιχειρήσεων με καλύτερη και πιο εύκολη πρόσβαση σε χρηματοδότηση. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η περαιτέρω μείωση των φορολογικών και ασφαλιστικών επιβαρύνσεων, ώστε η μεγαλύτερη ρευστότητα στα χέρια των επιχειρηματιών να κατευθυνθεί σε επενδύσεις ενίσχυσης καινοτομίας και εξωστρέφειας. Αυτός μάλιστα είναι και ένας από τους μεγαλύτερους προβληματισμούς που ήρθε στην επιφάνεια με τις πωλήσεις των εορταστικών αγορών που προβληματίζει τους καταναλωτές και δυσκολεύει τους πωλητές.

Συνεπώς για να παραμείνει ανταγωνιστικό και κερδοφόρο το εμπόριο στη χώρα μας θα πρέπει οι ελληνικές επιχειρήσεις να αγκαλιάσουν βιώσιμες και digital καινοτομίες που θα συμβάλλουν σε περαιτέρω παραγωγικότητα και θα εμπνεύσουν εμπιστοσύνη στο καταναλωτικό κοινό.