Η φετινή περίοδος εορταστικών αγορών προβλέπεται να είναι δύσκολη για τους εμπόρους λιανικής πώλησης καθώς μέσα από έρευνα της Salesforce αναμένεται μόνο 2% παγκόσμια αύξηση σε ετήσια βάση για τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, που ανέρχεται σε ποσό $1,19 τρισ. σε παγκόσμιες πωλήσεις και $277 δισ. στις ΗΠΑ. Σε σχέση με το ποσοστό του 2023 που ήταν 3%, παρατηρείται μια μείωση. Και στο ασταθές τοπίο αυτό εισέρχεται η δύναμη του AI.

Το AI γίνεται στρατηγικός σύμμαχος

Παρά τις μέτριες προβλέψεις όμως, αν και άλλες πηγές αναμένουν καλυτερα αποτελέσματα, το AI θεωρείται όλο και περισσότερο ως ένα πολλά υποσχόμενο εργαλείο για τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών λιανικής και τη βελτίωση της εμπειρίας που φέρνει η περίοδος εορταστικών αγορών.

Ο Martin Ryan, αντιπρόεδρος λιανικής της EPAM Systems, τονίζει ότι οι παραδοσιακές προβλέψεις ζήτησης είναι αναξιόπιστες στο σημερινό τοπίο της λιανικής πώλησης. «Οι λιανοπωλητές πρέπει να προσαρμόσουν τις στρατηγικές για την πρόβλεψη της ζήτησης, ώστε να αποφύγουν την υπο- ή την υπερεπάρκεια αποθεμάτων», σημειώνει ο Ryan, υπογραμμίζοντας τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης να παρέχει ακριβείς, δυναμικές προβλέψεις αναλύοντας μια σειρά από πηγές δεδομένων. Επιπλέον, τα εργαλεία social listening που καθοδηγούνται από το AI βοηθούν στην παρακολούθηση των προτιμήσεων των καταναλωτών σε πραγματικό χρόνο, προσφέροντας πληροφορίες που μετατρέπονται γρήγορα σε πωλήσεις.

Εορταστικές δαπάνες: Τι μαθαίνουμε από έρευνες των ΗΠΑ;
Οι εορταστικές δαπάνες έρχονται. Τι μας δείχνουν οι προβλέψεις από έρευνες των ΗΠΑ για φέτος;

Πρώιμα trend αγορών και ο ρόλος του AI στο engagement

Οι αγορές των διακοπών ξεκινούν κάθε χρόνο νωρίτερα. Σύμφωνα με την έρευνα της Forrester, σχεδόν το ένα τέταρτο των ενήλικων Αμερικανών online καταναλωτών ξεκίνησε τις αγορές του 2023 για τις διακοπές τον Οκτώβριο. Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και το 2024, λόγω της συντόμευσης των διακοπών.

Η Keri McGhee, CMO της customer relations εταιρεία Attentive με παγκόσμια εμβέλεια, πιστεύει ότι τα brands που χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για να εμπλέξουν τους πρώιμους αγοραστές θα έχουν πλεονέκτημα. Τα εργαλεία που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να βοηθήσουν τους λιανοπωλητές να προσεγγίσουν τους πελάτες πριν από τη βιασύνη της Black Friday και Cyber Monday με στοχευμένες προσφορές μέσω SMS ή email. Αυτή η στρατηγική έγκαιρης σύνδεσης βοηθά στη διατήρηση της δυναμικής των πωλήσεων καθ' όλη τη διάρκεια των διακοπών, παρέχοντας έγκαιρες, αποκλειστικές προσφορές.

Προτάσεις δώρων μέσω AI

Οι λιανοπωλητές στρέφονται όλο και περισσότερο στην τεχνητή νοημοσύνη για να βελτιώσουν τη χορήγηση δώρων, έναν σημαντικό παράγοντα των πωλήσεων των εορτών. Εργαλεία όπως ο «Rufus» της Amazon, ένας εικονικός βοηθός αγορών με τεχνητή νοημοσύνη, βοηθούν τους καταναλωτές να επιλέξουν δώρα προσφέροντας προτάσεις με βάση τις προτιμήσεις του παραλήπτη, απλοποιώντας την αναζήτηση του τέλειου δώρου. Ο Gopi Polavarapu της Kore.ai υπογραμμίζει πώς αυτοί οι εικονικοί βοηθοί απλοποιούν τη διαδικασία, μειώνοντας το άγχος που συνδέεται με τις αγορές δώρων και αυξάνοντας την ικανοποίηση των πελατών.

Ο βοηθός αγορών της Amazon δείχνει το μέλλον του eCommerce
Φαίνεται ότι ο Rufus ήρθε για να μείνει και το νέο αυτό εργαλείο της Amazon θα αλλάξει τα δεδομένα στο τοπίο αναζητήσεων του eCommerce.

Επιπλέον, οι βοηθοί δώρων AI παρέχουν πιο ακριβείς συστάσεις, μειώνοντας τη σπατάλη σε δώρα που τελικά δεν εκτιμούνται. Η Tina Wung, αντιπρόεδρος marketing της Nisum, επισημαίνει ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αναλύσει τα δεδομένα των καταναλωτών για την εξατομίκευση των συστάσεων, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας, καθώς το 91% των καταναλωτών προτιμούν να ψωνίζουν από brands που προσφέρουν σχετικές προτάσεις. Αυτή η εξατομίκευση οδηγεί σε αυξημένη αφοσίωση και επαναλαμβανόμενες αγορές.

Απαραίτητη στην πρόβλεψη ζήτησης και στον έλεγχο αποθεμάτων

Ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης στην πρόβλεψη της ζήτησης και τη διαχείριση των αποθεμάτων έχει καταστεί ουσιαστικός, ιδίως για την περίοδο των διακοπών. Εργαλεία AI όπως το σύστημα SCOT (Supply Chain Optimization Technologies) της Amazon χρησιμοποιούν προηγμένους αλγορίθμους για να παρέχουν ακριβείς μακροπρόθεσμες προβλέψεις με βάση ιστορικά δεδομένα, τάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και άλλες μεταβλητές. Αυτή η ακρίβεια βοηθάει τους λιανοπωλητές να αποθηκεύουν κατάλληλα, αποφεύγοντας τα υπεραποθέματα και τα stockouts, τα οποία είναι δαπανηρά και επηρεάζουν την ικανοποίηση των πελατών.

Με την επεξεργασία δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, οι πωλητές θα μπορούν να ανταποκριθούν γρήγορα στις μεταβολές της καταναλωτικής ζήτησης λόγω προωθητικών ενεργειών ή τάσεων. Η Argota σημειώνει ότι αυτές οι γρήγορες προσαρμογές βοηθούν τα καταστήματα να ανταποκριθούν στις αιχμές της ζήτησης, διατηρώντας τους πελάτες ευχαριστημένους και τα αποθέματα βελτιστοποιημένα. Οι τεχνολογίες αυτές βοηθούν επίσης στον έγκαιρο εντοπισμό δημοφιλών τάσεων, επιτρέποντας στα καταστήματα να εφοδιάζονται με είδη με μεγάλη ζήτηση και να διατηρούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Οι προκλήσεις που συνοδεύουν τα πλεονεκτήματα

Παρά τα σημαντικά πλεονεκτήματα που προσφέρει όμως το AI, υπάρχουν κίνδυνοι, ιδίως όσον αφορά στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Καθώς τα συστήματα αναλύουν όλο και περισσότερο τα προσωπικά δεδομένα για να βελτιώσουν τις συστάσεις, οι πελάτες μπορεί να αισθάνονται ότι διακυβεύεται η ιδιωτικότητά τους.Οι λιανοπωλητές πρέπει να χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη με διαφάνεια και υπευθυνότητα, διασφαλίζοντας ότι οι πελάτες κατανοούν πώς χρησιμοποιούνται τα δεδομένα τους.

Κομβική η εμπιστοσύνη για επιτυχείς πωλήσεις λέει έρευνα
Η έκθεση αποκαλύπτει ότι οι λιανοπωλητές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις καθώς προσπαθούν να χτίσουν και να διατηρήσουν την εμπιστοσύνη.

Επιπλέον, η Kassi Socha από την Gartner προειδοποιεί ότι ορισμένα brand μπορεί να αποτύχουν εισάγοντας τέτοια εργαλεία που δεν βελτιώνουν ουσιαστικά την εμπειρία αγορών. Τα brand που βασίζονται σε χαρακτηριστικά AI χωρίς σαφή σκοπό κινδυνεύουν με χαμηλό engagement ή, ακόμη χειρότερα, να βλάψουν τη φήμη τους. Η αποτελεσματική εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης πρέπει να εστιάζει στην απλοποίηση και τον εμπλουτισμό της διαδικασίας αγορών και όχι απλώς στην προσθήκη καινοτομιών.

Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη συνεχίζει να εξελίσσεται, οι λιανοπωλητές που την υιοθετούν με στρατηγικό τρόπο θα αποκτήσουν πιθανότατα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ιδίως κατά την περίοδο των εορταστικών αγορών. Η περίοδος εορταστικών αγορών του 2024 αποτελεί μια ευκαιρία για τους λιανοπωλητές να αξιοποιήσουν αποτελεσματικά το AI, ευθυγραμμίζοντας την προηγμένη τεχνολογία με τις ανάγκες των πελατών.