Μεταξύ του αυξανόμενου πληθωρισμού, της αβέβαιης οικονομίας και της καλπάζουσας ψηφιακής εξέλιξης, οι καταναλωτές έχουν γίνει πολύ πιο απαιτητικοί. Δεν αρκούνται σε μια απλή συναλλαγή! Θέλουν αξία και αυθεντικόντητα. Μέσα από τα trend καταναλωτή 2025 μαθαίνουμε τι ακριβώς προσδοκά το αγοραστικό κοινό.

Η κατανόηση αυτών των νέων προσδοκιών τους είναι το κλειδί για τους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων που θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί και να οικοδομήσουν γνήσιες σχέσεις με το κοινό τους.

11 trend καταναλωτή που πρέπει να προσέξετε το 2025

#1 Οι αγοραστές που πλήττονται από τον πληθωρισμό αναζητούν προσφορές

Πλέον οι αγοραστές έχουν γίνει έμπειροι και στρατηγικοί μινιμαλιστές, περιορίζοντας τις σχέσεις τους με το λιανεμπόριο στα απολύτως απαραίτητα. Σύμφωνα με έρευνα, το 40% των καταναλωτών ανταλλάσσουν τα αγαπημένα τους brand με εναλλακτικές από store-brand ενώ 8 στους 10 αγοραστές έχουν επηρεαστεί από το πληθωρισμό, με το 78% να συμπυκνώνει τις αγορές του πιο στοχευμένα.

Τι μπορείτε να κάνετε: Η προσφορά εκπτώσεων ή άλλων οικονομικών κινήτρων για την προσέλκυση καταναλωτών που έχουν συνείδηση των τιμών, είναι μια πιθανή τακτική για το εν λόγω trend καταναλωτή, αλλά μπορεί να μην λειτουργεί για κάθε brand. Αυτό μπορεί να μειώσει τα ήδη στενότερα περιθώρια κέρδους για τις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν αυξανόμενο κόστος. Ορισμένοι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων μπορεί ακόμη και να αποφεύγουν τις προσφορές, καθώς αυτό πλήττει την εικόνα ενός brand. Η ομαδοποίηση προϊόντων, η προσθήκη μιας συνδρομής και η προσφορά δωροκαρτών με ελάχιστη αγορά μπορούν να βοηθήσουν στην αύξηση των conversion.

#2 Τα social ads εξακολουθούν να επηρεάζουν τις αποφάσεις αγορών

Gen Z και Millennials είναι γενιές που πραγματοποιούν αγορές μέσω των social media πλατφορμών και μάλιστα τέσσερις φορές συχνότερα από τις παλαιότερες γενιές, διαμορφώνοντας έτσι ένα σημαντικό trend καταναλωτή 2025. Στην πραγματικότητα, περισσότερο από το 1/3 της Gen Z και των Millennials επιβεβαίωσαν ότι έχουν πραγματοποιήσει μια αγορά μέσω social media τους τελευταίους τρεις μήνες.

Τι μπορείτε να κάνετε: Πριν επενδύσετε στα social media ads, κατανοήστε πού θα δαπανηθεί καλύτερα το budget σας. Το να επιλέξετε και να βρείτε πού συχνάζει η πλειοψηφία του κοινού-στόχου σας ή του καναλιού όπου έχετε ήδη σημειώσει επιτυχία με οργανικό marketing, είναι το καλύτερο πρώτο βήμα. Κάντε δοκιμές για να βρείτε τι λειτουργεί για εσάς.

#3 Η αφοσίωση στο branding αυξάνεται

Ο ανταγωνισμός διαρκώς αυξάνεται, ενώ η αγοραστική δύναμη προβλέπεται να μειωθεί, εμπνέοντας τους καταναλωτές να είναι πιο κριτικοί ως προς το πού δίνουν τα χρήματά τους. Δεν είναι όμως μόνο η τιμή που επηρεάζει την απόφαση. Οι τάσεις θέλουν πλέον τους καταναλωτές να δίνουν προτεραιότητα σε brand με βιώσιμες επιχειρηματικές πρακτικές και αναζητούν βολικές, ευέλικτες και εξατομικευμένες εμπειρίες αγορών. Περίπου οι μισοί καταναλωτές αλλάζουν προϊόντα ή brand όταν δεν μπορούν να βρουν ακριβώς αυτό που χρειάζονται ή αναζητούν καλύτερες τιμές και εκπτώσεις.

Τι μπορείτε να κάνετε: Η διατήρηση των υφιστάμενων πελατών εξακολουθεί να είναι λιγότερο δαπανηρή από την απόκτηση νέων, πράγμα που σημαίνει ότι η επένδυση στην αφοσίωση είναι το κλειδί για να ανταποκριθείτε στα trend καταναλωτή. Ανταμείψτε τους πιστούς πελάτες με αποκλειστικές εκπτώσεις και προνόμια. Επαναξιολογήστε τις στρατηγικές διαχείρισης των αποθεμάτων σας για να αποφύγετε την απώλεια πελατών λόγω προϊόντων που δεν υπάρχουν σε απόθεμα. Τέλος, προσελκύστε το κοινωνικό και συναισθηματικό ενδιαφέρον των νεότερων καταναλωτών εφαρμόζοντας μια στρατηγική sustainability και επικοινωνώντας τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο.

Οι στρατηγικές green marketing για sustainable eCommerce
Με αυτές τις στρατηγικές green marketing που σέβονται το περιβάλλον και προωθούν ένα πιο «πράσινο» eCommerce, θα πείσεις και τους πιο απαιτητικούς πελάτες.

#4 Τα brand collaboration μειώνουν το κόστος απόκτησης

Οι μεταβαλλόμενοι αλγόριθμοι των social media και οι αυστηρότεροι νόμοι περί απορρήτου, σημαίνουν ότι η επίτευξη καλύτερου reach είναι πιο δύσκολη. Έτσι, τα brand στρεφονται στις συνεργασίες. Οι influencers από παθητικές αναφορές έχουν γίνει ενεργές πηγές affiliate που προωθούν πωλήσεις. Σύμφωνα με την Statista, οι διαφημιστικές δαπάνες στον χώρο του influencer marketing θα φτάσουν τα $56,28 δισ. μέχρι το 2029. Με τη σωστή προσαρμογή, τα brand και οι influencers συνδημιουργούν καμπάνιες που μοιάζουν γνήσιες και ευθυγραμμίζονται με τις αξίες των καταναλωτών, δημιουργώντας μια απρόσκοπτη ροή από την ανακάλυψη στην αγορά, αναποκρινόμενοι έτσι στο trend καταναλωτή 2025.

Τι μπορείτε να κάνετε: Το ενδιαφέρον των πελατών για το brand μπορεί να βελτιωθεί με μια συνεργασία από μια αξιόπιστη εταιρεία ή μια online προσωπικότητα. Να είστε συνετοί στην εύρεση influencer και να συνεργάζεστε με εκείνους που μοιράζονται τις αξίες του brand. Ζητήστε το media kit οποιουδήποτε πιθανού συνεργάτη, ώστε να μπορείτε να επαληθεύσετε τα ποσοστά engagement τους και να ορίσετε μια δομή πληρωμής προμήθειας, διασφαλίζοντας ότι θα πληρώνετε μόνο όταν η δουλειά τους οδηγεί σε μετατροπές.

#5 Τα social media έχουν γίνει βασικό εργαλείο ανακάλυψης

Το social commerce μετατρέπει το σκλοράρισμα σε χρόνο αγορών. Ένα καθόλου ευκαταφρόνητο 82% των αγοραστών χρησιμοποιεί τα social media ως προσωπικό βοηθό αγορών, μετατρεποντάς το σε ένα απο τα πιο δυνατά trend καταναλωτή. Όσον αφορά τις προτιμήσεις των πλατφορμών, πρόκειται για μια ιστορία με χάσμα: Η Gen Z "ζει" για το TikTok και το 55% από αυτούς δεν μπορεί να χορτάσει, ενώ οι millennials είναι πιστοί στο Facebook με το 52% να δηλώνει "team Meta".

Πλέον τα social media έχουν μετατραπεί σε hubs και πέραν από την ανακάλυψη προϊόντων, γίνονται μια ολόκληρη αγοραστική εμπειρία καθώς πλατφόρμες όπως το Instagram και το TikTok ενσωματώνουν πιο απρόσκοπτες, εγγενείς λειτουργίες αγορών, επιτρέποντας στους χρήστες να κάνουν αγορές απευθείας από post και βίντεο, ακόμη και από live-feeds. Μάλιστα ένα 46% των καταναλωτών έχουν αγοράσει κάτι μέσω ενός livestream και θα το έκαναν ξανά.

Τι μπορείτε να κάνετε: Καθώς όλο και περισσότεροι νέοι κάνουν αγορές μέσω κινητών συσκευών, δεν θα υπήρχε πιο ισχυρό trend καταναλωτή στο οποίο αξίζει να επενδύσετε. Αναπτύξτε στρατηγικές περιεχομένου, ιδίως για βίντεο για το TikTok, τα Instagram Reels και τα YouTube Shorts.

9 τύποι για social media περιεχόμενο στο eCommerce
Το social media περιεχόμενο ”σερβίρεται” με πολλαπλούς τρόπους στο eCommerce. Σε αυτό το άρθρο συγκεντρώσαμε όλα τα είδη που αξίζει να χρησιμοποιείς.

#6 Οι πελάτες απαιτούν επιστροφές χαμηλού κόστους

Μπορεί οι δωρεάν επιστροφές να ήταν πιο διαδεδομένες μέχρι τώρα, όμως πλέον έχουν αρχίσει να συνοδεύονται από τέλη χρέωσης. Οι πελάτες όμως που έχουν συνηθίσει σε αυτην τη συνθήκη, συνεχίζουν να την επιζητούν. Οι έρευνες δείχνουν ότι το 55,76% των καταναλωτών επιθυμεί δωρεάν επιστροφές ώστε να κάνουν αγορές χωρίς άγχη και ενοχές, ενώ ένα 40,14% δήλωσε ότι δεν πιστεύει ότι πρέπει να τους κοστίζει τίποτα η επιστροφή αντικειμένων που δεν θέλουν να κρατήσουν.

Τι μπορείτε να κάνετε: Με τα περιθώρια κέρδους να στενεύουν, η προσφορά δωρεάν επιστροφών αν και έχει μετατραπεί σε ένα trend καταναλωτή μπορεί να μην είναι εφικτή για ορισμένες μικρές επιχειρήσεις. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να βρείτε δημιουργικούς τρόπους για να κάνετε τη διαδικασία επιστροφών λιγότερο επώδυνη. Καταπολεμήστε τις επιστροφές πριν συμβούν, βελτιώνοντας τους πίνακες μεγεθών, φωτογραφίζοντας τα ρούχα σε διάφορα μοντέλα, προσφέροντας μια προσωπική υπηρεσία βοηθού αγορών ή χρησιμοποιώντας μια εικονική εφαρμογή δοκιμής. Μια άλλη επιλογή είναι να δοκιμάσετε μια εφαρμογή πύλης επιστροφών που δημιουργεί μια ομαλή και αυτοκατευθυνόμενη εμπειρία επιστροφών.

#7 Τα brand αναζητούν omnichannel εμπειρίες για να προσεγγίσουν περισσότερους πελάτες

Με τα προβλήματα της αλυσίδας εφοδιασμού, τη φθίνουσα αφοσίωση και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό, τα eCommerce brand που απευθύνονται απευθείας σε καταναλωτές αναζητούν νέους τρόπους για να προσεγγίσουν πελάτες. Πλέον τα ταξίδια αναζήτησης δεν ξεκινούν μόνο από μηχανές αναζήτησης. Το νέο λοιπόν trend καταναλωτή είναι οι έμποροι να βρουν τρόπους για να προωθούν προϊόντα μεσα από πολλαπλά κανάλια. Εξάλλου σχεδόν το 1/4 όλων των αγορών λιανικής πώλησης αναμένετες ότι θα γίνει ψηφιακό μέχρι το 2027.

Τι μπορείτε να κάνετε: Αυτό δεν είναι μια απλή περίπτωση online έναντι offline. Εδώ όλα τα κανάλια πρέπει να συνεργάζονται αποτελεσματικά για να δημιουργήσουν μια αρμονική αγοραστική εμπειρία που εκτείνεται σε πολλαπλές πλατφόρμες. Η υιοθέτηση μιας omnichannel προσέγγισης (* omnichannel vs multichannel) μπορεί να σας βοηθήσει να προσεγγίσετε νέους πελάτες σε έναν ολοένα και πιο πολυσύχναστο χώρο. Εκτός από το eshop σας, διαθέστε τα προϊόντα σας σε marketplaces, social media πλατφόρμες και όπου είναι εφικτό σε φυσικά καταστήματα ή εκδηλώσεις εμπόρων.

#8 Η δόμηση σχέσεων ξεκινάει τοπικά

Σταδιακά οι καταναλωτές επιστρέφουν στο in-store shopping, μια τάση που αποτελεί καλό νέο για τις τοπικές επιχειρήσεις. Αλλά ακόμη και αυτές οι επιχειρήσεις πρέπει να εντείνουν το παιχνίδι τους, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στη δημιουργία αξίας για τους πελάτες τους μέσω μιας branded εμπειρίας.

Τι μπορείτε να κάνετε: Είτε το brand σας έχει τα μέσα να έχει παρουσία στο λιανεμπόριο είτε όχι, η branded εμπειρία γίνεται ένα trend καταναλωτή με προσδοκίες. Μην πουλάτε απλώς προϊόντα. Πουλήστε μια αληθινή ιστορία για εσάς και τα προϊόντα σας, προσφέρετε τους αξία πέρα από την αγορά τους και χτίστε μια επαφή μέσα από τα διάφορα κανάλια. Εναλλακτικές λύσεις περιλαμβάνουν την έναρξη προσωρινών pop-up shops σε διάφορες περιοχές, τη χονδρική πώληση σε άλλους λιανοπωλητές και τη συμμετοχή σε τοπικά markets.

#9 Τα προβλήματα της αλυσίδας εφοδιασμού παραμένουν, αλλά τα brand γίνονται δημιουργικά

Στην παγκόσμια έρευνα καταναλωτών είχε προκύψει ότι ένα 66% των εμπορικών brand ανέμενε ότι τα προβλήματα της αλυσίδας εφοδιασμού θα χειροτερεύσουν ακόμη περισσότερο. Οι επιχειρήσεις γίνονται δημιουργικές με τις στρατηγικές επιβίωσής τους για να ανταποκριθούν και στα trend καταναλωτή, με το 79% να στρέφεται σε πολλαπλούς προμηθευτές ενώ το 71% φέρνει την αλυσίδα εφοδιασμού του πιο κοντά στη βάση του.

Τι μπορείτε να κάνετε: Σε έρευνα Shopify Commerce Trends 2023 προσφέρει τις εξής συμβουλές στις επιχειρήσεις που επιθυμούν να διασφαλίσουν μελλοντικά τα logistics τους:

🔸Διατηρήστε περισσότερα αποθέματα για να αποφύγετε την εξάντληση αποθεμάτων.
🔸Βρείτε περισσότερους πωλητές και προμηθευτές για να διαφοροποιήσετε τις πηγές προϊόντων.
🔸Συρρικνώστε τα ποσοστά επιστροφών βοηθώντας τους πελάτες να κάνουν πιο ενημερωμένες αγορές.
🔸Ψηφιοποιήστε τις αλυσίδες εφοδιασμού χρησιμοποιώντας εφαρμογές και AI εργαλεία για αυτοματοποίηση και εξορθολογισμό των διαδικασιών.

#10 Η εξατομίκευση έχει ζήτηση, αλλά αλλάζει

Πλέον η εξατομίκευση είναι προσδοκία τόσο offline όσο και online, όμως συνδυάζεται και με ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής. Αναμένεται λοιπόν ότι η νέα τάση ενσωμάτωσης AI θα φέρει αλλαγές στο μέτωπο της εξατομίκευσης, με πάνω από το 70% των brand να στηρίζει ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο.

Για να μπορέσετε να ανταποκριθείτε στο εν λόγω trend καταναλωτή, προσεγγίστε ισορροπημένα τη χρήση προσωπικών δεδομένων για τη δημιουργία εμπειριών για τους πελάτες σας. Μειώστε την εξάρτηση από λύσεις δεδομένων τρίτων και προχωρήστε σε απευθείας συλλογή δεδομένων, να είστε διαφανείς σχετικά με τον τρόπο που θα χρησιμοποιήσετε αυτά τα δεδομένα για να διατηρήσετε την εμπιστοσύνη με τους πελάτες και να παραμείνετε συμβατοί με τους νόμους περί προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Τι μπορείτε να κάνετε: Μπορείτε να εξατομικεύσετε την εμπειρία πελάτη χρησιμοποιώντας AI για συστάσεις προϊόντων με βάση τη δραστηριότητα του πελάτη σας. Δοκιμάστε κουίζ ή προσωπικούς βοηθούς αγορών μέσω chatbot και στείλτε προσαρμοσμένα μηνύματα marketing ειδικά για τις αγοραστικές συνήθειες και προτιμήσεις τους.

#11 Οι επιλογές Buy Now Pay Later είναι δημοφιλείς στους νεότερους αγοραστές

Καταπολεμήστε τις πληθωριστικές ανησυχίες προσφέροντας στους πελάτες την επιλογή Buy Now Pay Later. Η δημοτικότητα αυτής της μεθόδου πληρωμής, ιδίως μεταξύ των νεότερων αγοραστών, συνεχίζει να αυξάνεται καθώς οι καταναλωτές προσέχουν τις δαπάνες τους. Σύμφωνα με έρευνα, το 50% των ενηλίκων θα έχει χρησιμοποιήσει τη μέθοδο αυτή μέσα στο 2024. Το σύστημα πληρωμών είναι ιδιαίτερα δημοφιλές μεταξύ των millennials και της Gen Z, με σχεδόν 7 στα 10 άτομα από αυτές τις ομάδες να έχουν χρησιμοποιήσει την υπηρεσία κάποια στιγμή.

Τι μπορείτε να κάνετε: Εξετάστε πώς μπορείτε να επωφεληθείτε από αυτό το trend καταναλωτή και θα προσφέρετε εύκολα μια επιλογή Buy Now Pay Later στους πελάτες σας. Αυτό τους δίνει την ευελιξία να πραγματοποιήσουν μια αγορά εντός του προϋπολογισμού τους μέσω άτοκων πληρωμών σε βάθος χρόνου - αφαιρώντας ένα πιθανό εμπόδιο για την πραγματοποίηση μιας πώλησης.

Καθώς οι καταναλωτικές τάσεις αλλάζουν και πάλι, οι μάρκες θα πρέπει να διατηρούν τον βρόχο ανατροφοδότησης ανοιχτό, να διαφοροποιούν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους και να εξερευνούν νέα κανάλια πωλήσεων για να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των πελατών τους, προστατεύοντας παράλληλα την κατώτατη γραμμή τους.