Έρευνα Visa - ΕΣΕΕ: Οι Έλληνες Gen Z δίνουν hype στις digital πληρωμές

Η Visa και το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ δημοσιοποίησαν τα αποτελέσματα πανελλαδικής έρευνας που καταγράφει τις προτιμήσεις και την καταναλωτική συμπεριφορά της Gen Z στην Ελλάδα όσον αφορά τις πληρωμές. 

Η έρευνα (μέσω WWN), η οποία πραγματοποιήθηκε από την Visa με τη συνεργασία του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, προσφέρει σημαντικά δεδομένα για την εξέλιξη του τοπίου των digital πληρωμών και τις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών ηλικίας 17-30 ετών.

Πάνω από το 50% των συμμετεχόντων συνδυάζει τις online αγορές και τις αγορές από τα φυσικά καταστήματα. Όσον αφορά τις προτιμήσεις πληρωμής, σχεδόν το 80% επιλέγει ψηφιακές πληρωμές, ενώ περίπου το 40% εξακολουθεί να χρησιμοποιεί μετρητά στα φυσικά καταστήματα.

Τα trends της Gen Z: Πώς ψωνίζουν οι νέοι καταναλωτές
Τα trends της Gen Z επικεντρώνονται στην ευκολία και την ταχύτητα - Ανεβαίνει το μοντέλο «buy online, pick up in store» αγορών.

Οι digital πληρωμές προτιμώνται για συναλλαγές άνω των 20 ευρώ

Η έρευνα αναδεικνύει τη σημαντική προτίμηση της Gen Z για ψηφιακές πληρωμές σε συναλλαγές άνω των 20 ευρώ. Συγκεκριμένα, το 75% προτιμά τις ψηφιακές πληρωμές για αγορές μεταξύ 21-50 ευρώ, το 82% για αγορές από 51-100 ευρώ και το 84% για αγορές άνω των 100 ευρώ. Αντίθετα, οι πληρωμές με μετρητά εξακολουθούν να προτιμώνται για μικρότερα ποσά, έως 20 ευρώ.

Η Gen Z συνεχώς στρέφεται προς τις online αγορές, με το 28% να ψωνίζει τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα και το 42% μία ή δύο φορές το μήνα, όπως αναφέρεται στην πηγή. Παρόλο που το 38% πραγματοποιεί αγορές μέσω social media, η τάση αυτή δεν είναι συστηματική.

Ποια είναι τα shopping trends των γενεών
Πώς οι γενιές ψωνίζουν online; Ποια είναι τα shopping trends των γενεών;

Οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν την αγοραστική συμπεριφορά είναι η προσωπική έρευνα σε eshop και πλατφόρμες αγορών (35%), ακολουθούμενη από διαφημίσεις στα social media (16%) και διαφημίσεις σε καταστήματα (16%). Αντίθετα, η παραδοσιακή διαφήμιση, όπως newsletters, τηλεοπτικές διαφημίσεις και push notifications, έχει μικρότερη επίδραση στην νέα γενιά, ενώ οι influencers ασκούν επίσης λιγότερη επιρροή.

Ανασφάλεια στις αγορές από άγνωστα eshop

Σχετικά με την ασφάλεια των online συναλλαγών, το 65% των συμμετεχόντων δηλώνει ανασφάλεια όταν ψωνίζει από άγνωστα eshop ή νέα website. Ακολουθούν οι αγορές από διεθνή marketplaces και social media, με 9% και 12% αντίστοιχα, να θεωρούνται τα λιγότερο αξιόπιστα κανάλια για αγορές.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ για λογαριασμό της Visa Greece, με σκοπό να αναδείξει τις καταναλωτικές συνήθειες και τις προτιμήσεις πληρωμών των Ελλήνων Gen Z (17-30 ετών). Με πανελλαδική κάλυψη και δείγμα 600 ατόμων, η συλλογή δεδομένων πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων από 3 έως 25 Φεβρουαρίου 2025.

Digital πληρωμές VS κάρτες και μετρητά

Τα ευρήματα της έρευνας μας αποκαλύπτουν ότι η νέα γενιά προτιμά να χρησιμοποιεί digital πληρωμές αντί για μετρητά ή κάρτες, κάτι που έχει μεγάλο αντίκτυπο στο eCommerce. Οι επιχειρήσεις που πουλάνε online πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτήν την τάση, προσφέροντας εύκολες και ασφαλείς μεθόδους πληρωμής για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των καταναλωτών που θέλουν ασφάλεια και ευκολία όταν αγοράζουν online.