Οι online αγορές έχουν γίνει ένα σημαντικό μέρος του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι ψωνίζουν σήμερα, με καταναλωτές από όλες τις γενιές να συμμετέχουν. Είτε Boomers, είτε Zoomers, τα shopping trends των γενεών δείχνουν πώς η ηλικία επηρεάζει τη συμπεριφορά αγορών, ειδικά όταν πρόκειται για προτιμήσεις στις μεθόδους πληρωμής και επιλεγόμενες πλατφόρμες. 

Οι νεότεροι καταναλωτές είναι πιο πιθανό να αγκαλιάσουν τις νέες τεχνολογίες, ενώ οι παλαιότερες γενιές πραγματοποιούν ολοένα και περισσότερες online αγορές, σύμφωνα με την έρευνα του PYMNTS που θα αναλύσουμε σήμερα. Η έρευνα εξετάζει τις τάσεις του eCommerce μεταξύ των γενεών και διερευνά τις προτιμήσεις αγορών και μεθόδων πληρωμής μεταξύ 2.722 καταναλωτών των ΗΠΑ. Όπως όλα τα ξενόφερτα trends, έτσι και τα ευρήματα της έρευνας αυτής μας αφορούν, καθώς υιοθετούνται ραγδαία από την Ευρώπη. 

Η κατανόηση αυτών των τάσεων των γενεών βοηθά τις επιχειρήσεις να καλύψουν ένα διαφορετικό κοινό και να προσαρμοστούν στον εξελισσόμενο κόσμο των digital αγορών. Καθώς οι online αγορές μεγαλώνουν, είναι σαφές ότι όλοι, ανεξαρτήτως ηλικίας, γίνονται μέρος του eCommerce κόσμου.

Hot ιδέες eCommerce content marketing Ιανουαρίου
Το 2025 έφτασε και μαζί του φέρνει eCommerce content marketing ιδέες για να ανανεώσεις το περιχόμενό σου τον Ιανουάριο!

Boomers, Gen X, Millennials, Gen Z και online αγορές

Τα shopping trends των γενεών δημιουργούν και καθορίζουν τάσεις. Ας δούμε πώς ψωνίζουν online οι καταναλωτές από όλες τις γενιές σήμερα. 

Κατηγορίες όπως είδη παντοπωλείου, εστιατόρια, είδη λιανικής και ταξίδια έχουν σταθερές τιμές στις online αγορές. Για παράδειγμα, το 26% των λιανικών συναλλαγών ήταν online, τόσο το 2023 όσο και το 2024.

Οι νεότεροι καταναλωτές, (Gen Z) που συχνά θεωρούνται ειδικοί στην ψηφιακή τεχνολογία, περνούν το μεγαλύτερο μέρος της καθημερινότητάς τους online, στα κινητά τους. Ωστόσο, οι και οι παλαιότερες γενιές (boomers) πλησιάζουν γρήγορα και ασχολούνται με κατηγορίες  όπως το λιανικό εμπόριο και τα ταξίδια. Αυτό δείχνει ότι οι online αγορές δεν είναι μόνο για τους νέους - είναι για όλους.

Περίπου το 27% των boomers και το 25% των Gen Xers πραγματοποίησαν την τελευταία τους online αγορά λιανικής, ακολουθεί το 26% των millennials και το 23% των Gen Zers. Ωστόσο, οι millennials και το Gen Z είναι πιο πιθανό να ψωνίσουν online για παντοπωλεία και φαγητό. Η Gen Z, για παράδειγμα, έχει 72% περισσότερες πιθανότητες από ό,τι οι boomers να κάνουν online αγορές φαγητού.

Online ή in-store: Πώς ψωνίζει η Gen Z & τι σημαίνει αυτό;
Η Gen Z φαίνεται να διαχωρίζει τις κατηγορίες στις οποίες ψωνίζει online ή in-store. Ποιες είναι όμως αυτές;
άνθρωπος με έντονο μακιγιάζ χαμογελάει

Οι μέθοδοι πληρωμής ανά γενιά

Τα shopping trends των γενεών, σε ό,τι αφορά τους τρόπους που επιλέγουν για τις πληρωμές τους, ορίζεται ως εξής: 

Generation Z – Οι Digital Natives

  • Πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου και ψηφιακά πορτοφόλια: Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν εφαρμογές πληρωμής Apple Pay, Google Pay και κωδικού QR. Το 45% της Generation Z προτιμά τα κινητά πορτοφόλια για online αγορές.
  • Buy Now, Pay Later (BNPL): Δημοφιλές στο 25% αυτής της γενιάς.
  • Κρυπτονομίσματα: Η πιο «ανοιχτή» γενιά στη χρήση κρυπτονομισμάτων.
  • Συνδρομητικές υπηρεσίες: Χρησιμοποιούν τακτικά υπηρεσίες όπως το Netflix και το Spotify με αυτόματες πληρωμές.
Buy Now Pay Later: Ποια τα οφέλη για το eCommerce;
Eνισχύει πωλήσεις, βελτιώνει εμπειρία πελάτη και φέρνει νέους πελάτες στους εμπόρους: Ανακάλυψε όλα τα οφέλη του Buy Now Pay Later!
  • Πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες: Χρησιμοποιούνται για την ταχύτητα, την απλότητα και την ευκολία αυτόματης συμπλήρωσης.
  • Ψηφιακά πορτοφόλια: Το 67% έχει χρησιμοποιήσει PayPal, Apple Pay ή Google Wallet για online αγορές.
  • Buy Now Pay Later: Το 39% των millennials δηλώνει ότι έχει χρησιμοποίησ την υπηρεσία BNPL τον περασμένο χρόνο
  • Εφαρμογές πληρωμής για κινητές συσκευές: Το 73% χρησιμοποιεί εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένων τραπεζικών και εξειδικευμένων εφαρμογών πληρωμής.

Generation X – «Γεφυρώνοντας» το αναλογικό με το digital

  • Πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες: Το 64% τις προτιμά για online συναλλαγές.
  • Mobile και online τραπεζικό σύστημα: Χρησιμοποιείται συνήθως για πληρωμές λογαριασμών και μεταφορές κεφαλαίων.
  • Ψηφιακά πορτοφόλια: Η υιοθέτηση αυξάνεται, με το 54% να έχει χρησιμοποιήσει ένα τουλάχιστον μία φορά.

Baby Boomers – Πιστοί και παραδοσιακοί

  • Πιστωτικές κάρτες: Η πιο συχνά χρησιμοποιούμενη και αξιόπιστη μέθοδος.
  • Internet banking: Χρησιμοποιείται τακτικά κατά 54%, εκτιμάται για ασφάλεια και εξοικείωση.
  • Αντικαταβολή: Εξακολουθεί να προτιμάται από ορισμένους για την πρόσθετη ασφάλειά τους.

Επιλογές πληρωμής: Διαφορές με βάση το κανάλι αγορών

Οι επιλογές πληρωμής διαφέρουν ανάλογα με το πού ψωνίζουν οι άνθρωποι. Οι πιστωτικές κάρτες και τα ψηφιακά πορτοφόλια κυριαρχούν στις online συναλλαγές, ενώ οι χρεωστικές κάρτες παραμένουν δημοφιλείς στα φυσικά καταστήματα. Η προτίμηση για χρεωστικές κάρτες θα μπορούσε να συνδέεται με τις συνήθειες προϋπολογισμού των αγοραστών και τις ανησυχίες τους για υπερβολικές σπατάλες.

Τα eCommerce shopping *trends των γενεών, σε ό,τι αφορά τις online/offline αγορές και τις προτιμόμενες πλατφόρμες, επικρατεί ως εξής: 

εικόνα Αθήνα Μοναστηράκι πλήθος αγορά

Προτίμηση χρεωστικών καρτών σε φυσικά καταστήματα

Οι αγοραστές προτιμούν σαφώς διαφορετικούς τρόπους πληρωμής ανάλογα με το πού ψωνίζουν. Στα καταστήματα, οι χρεωστικές κάρτες είναι η κορυφαία επιλογή, που χρησιμοποιούνται από το 42% των αγοραστών για την τελευταία τους λιανική αγορά, σε σύγκριση με το 28% που χρησιμοποίησαν πιστωτικές κάρτες.

Προτίμηση πιστωτικών καρτών στις online αγορές

Όσο για το online σκηνικό, η τάση αντιστρέφεται. Προτιμώνται οι πιστωτικές κάρτες, με το 38% των online αγοραστών να τις χρησιμοποιεί σε σύγκριση με το 30% για χρεωστικές. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε γενικές ανησυχίες για την ασφάλεια των δεδομένων των αγοραστών. Οι πιστωτικές κάρτες συχνά προσφέρουν μεγαλύτερη προστασία έναντι της απάτης, καθιστώντας τις μια ασφαλέστερη επιλογή για το eCommerce.

Marketplace και τρόποι πληρωμής 

Από τα shopping trends των γενεών δεγίνεται να λείπουν δεδομένα για τις πλατφόρμες. Εκεί, οι λιανοπωλητές βλέπουν επίσης ξεκάθαρα μοτίβα. Online, το Amazon πρωτοπορεί, ενώ το Walmart είναι η αγαπημένη επιλογή για αγορές στα φυσικά καταστήματα της καταστήματα.

Tο 53% των αγοραστών που χρησιμοποίησαν πιστωτικές κάρτες για την τελευταία τους online λιανική συναλλαγή πραγματοποίησαν την αγορά μέσω του Amazon. Επιπλέον, το 44% όσων χρησιμοποίησαν χρεωστικές κάρτες έκαναν το ίδιο.

Ωστόσο, τα ευρήματα αποκαλύπτουν αξιοσημείωτες διαφορές στο πού οι καταναλωτές ψωνίζουν online όταν δεν επιλέγουν το Amazon. Για παράδειγμα, οι χρήστες χρεωστικών καρτών είναι τέσσερις φορές πιο πιθανό να ψωνίσουν από το Walmart σε σύγκριση με εκείνους που χρησιμοποιούν πιστωτικές κάρτες. Το 17% των χρηστών χρεωστικών καρτών αγόρασαν από το Walmart, ενώ μόνο το 4% των χρηστών πιστωτικών καρτών το έκαναν. Από την άλλη, οι χρήστες πιστωτικών καρτών είναι διπλάσιοι σε ποσοστό από τους χρήστες χρεωστικών καρτών στο να ψωνίσουν από το Temu.

Ψηφιακά πορτοφόλια: Ένα αναδυόμενο trend για τις online αγορές

Τα ψηφιακά πορτοφόλια ανήκουν στα shopping trends των γενεών. Είναι πιο δημοφιλή online παρά στα καταστήματα. Διπλάσιοι καταναλωτές χρησιμοποιούν ψηφιακά πορτοφόλια για online αγορές (16%) σε σύγκριση με αγορές στο κατάστημα (8%). Αυτό δείχνει ότι οι αγοραστές εμπιστεύονται τα ψηφιακά πορτοφόλια ως πιο ασφαλή και βολικά για eCommerce συναλλαγές.

Το Social Commerce είναι πολύ δημοφιλές επειδή συνδυάζει τις αγορές με τα μsocial media, τα οποία οι περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν καθημερινά. Αρέσει στις νεότερες γενιές γιατί είναι γρήγορο, διασκεδαστικό και εύκολο για να ψωνίζει κάποιος απευθείας από τις αγαπημένες του πλατφόρμες. Οι παλαιότερες γενιές απολαμβάνουν την ευκολία και τις προτάσεις εμπιστοσύνης από φίλους ή influencers.

Ακολουθεί το ποσοστό κάθε γενιάς που ανακαλύπτει νέα προϊόντα ή brands στα social media, σύμφωνα με την έρευνα του Salsify:

  • 49% της Generation Z (Gen Zers)
  • 48% των millennials
  • 39% της Generation X (Gen Xers)
  • 16% των baby boomers
Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για το Social Commerce
Τα social media έχουν αλλάξει τον τρόπο που ψωνίζουν οι καταναλωτές. Αν έχεις eshop, το Social Commerce σίγουρα σε αφορά.

Πώς σχετίζονται οι μέθοδοι πληρωμής με την οικονομική προσιτότητα

Τα shopping trends των γενεών έχουν επηρεαστεί πολύ από τον πληθωρισμό. Ο πληθωρισμός επηρεάζει τους αγοραστές μειώνοντας την αγοραστική τους δύναμη, που σημαίνει ότι προχωρούν σε δαπάνες λιγότερο από πριν. Ακόμη τους μετατρέπει σε πιο «σκεπτικούς» και προσεκτικούς καταναλωτές, με όρια και στόχους στο budget τους.

Oι αγοραστές που χρησιμοποιούν χρεωστικές κάρτες συχνά επιλέγουν πιο οικονομικά και συνετά. Τείνουν να ψωνίζουν σε καταστήματα, τόσο online όσο και φυσικά, όπου οι τιμές είναι χαμηλότερες και προσφέρουν καλή αξία. Αυτό συμβαίνει επειδή οι χρήστες χρεωστικών καρτών αγοράζουν on-a-budget και διαχειρίζονται προσεκτικά τα έξοδά τους. Είναι πιο πιθανό να πάρουν αποφάσεις για αγορές με βάση την τιμή, αναζητώντας πάντα την καλύτερη προσφορά.

Είτε αγοράζουν κάτι σε φυσικό κατάστημα είτε πραγματοποιούν αγορές online, οι χρήστες χρεωστικών καρτών δίνουν προτεραιότητα στο να βρουν πιο προσιτές επιλογές, που ταιριάζουν στον προϋπολογισμό τους.

Παρά την αυξανόμενη τάση των online αγορών και σε όλη την Ευρώπη, η Ελλάδα έχει πιο αργή αφομοίωση του eCommerce σε σύγκριση με κορυφαίες χώρες, όπως η Ολλανδία και η Δανία. 

Πιο συγκεκριμένα, στην Ελλάδα, σε ό,τι αφορά στα shopping trends των γενεών, καμία περιοχή δεν ξεπέρασε τον μέσο όρο της ΕΕ για online αγορές. Η Αττική κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό online αγοραστών με 54,1%, ακολουθούμενη από τη Βόρεια Ελλάδα με 48,1%, την Κρήτη και τα νησιά του Αιγαίου με 45,7% και τη Στερεά Ελλάδα με 40,1%. Αυτό δείχνει ότι, παρόλο που οι online αγορές αυξάνονται, υπάρχουν ακόμη σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, καθώς η χώρα μας βρίσκεται ακόμα σε πιο πρώιμο στάδιο σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. 

Τα ελληνικά shopping trends των γενεών έχουν ως εξής:

  • Οι millennials (ηλικίες 30-49) είναι η μεγαλύτερη ομάδα online αγοραστών στην Ελλάδα, που ηγούνται των online αγορών και των shopping trends των γενεών. Η Gen X και η Gen Ζ ακολουθούν, με μικρές διαφορές στις αγοραστικές τους συνήθειες.
  • Οι Baby Boomers είναι επίσης εξοικειωμένοι με τις online αγορές, δείχνοντας έντονο ενδιαφέρον, αν και όχι τόσο όσο οι νεότερες ομάδες.
  • Ο πιο σημαντικός παράγοντας για τους Έλληνες online αγοραστές, ανεξαρτήτως ηλικίας, είναι η εύρεση της χαμηλότερης τιμής.
  • Άλλοι λόγοι για τους οποίους οι καταναλωτές επιλέγουν τις online αγορές περιλαμβάνουν εξοικονόμηση χρόνου, απλότητα, περισσότερες επιλογές προϊόντων, αγορές 24/7 και εύκολη σύγκριση τιμών.
  • Μόνο το 40% των Ελλήνων καταναλωτών ψωνίζει αποκλειστικά εντός Ελλάδας. Πολλοί αναζητούν ευκαιρίες από χώρες όπως η Κίνα και η Γερμανία.
  • Οι νεότεροι του καταναλωτικού κοινού, που ηγούνται των shopping trends των γενεών, προτιμούν digital και γρήγορες μεθόδους πληρωμής, ενώ οι παλαιότερες γενιές αισθάνονται πιο ασφαλείς χρησιμοποιώντας τις παραδοσιακές μεθόδους πληρωμής.
  • Περισσότερες επιλογές πληρωμής (όπως για παράδειγμα BNPL) κάνουν τους αγοραστές να αισθάνονται ασφαλείς και τους βοηθούν να ολοκληρώσουν τις αγορές τους εύκολα.

Οι πιο διάσημες κατηγορίες αγορών

Στην Ελλάδα, τα ευρήματα των shopping trends των γενεών, αποκαλύπτουν τις πιο διάσημες κατηγορίες αγορών:

Οι online αγορές στην κατηγορία Ένδυση «σκοράρουν» στο 25,85% όλων των καταστημάτων. Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία είναι το Home & Garden, με το 9,81% των καταστημάτων. Ακολουθούν τα ταξίδια, που αποτελούν το 9,53% του συνόλου. Άλλες κατηγορίες περιλαμβάνουν Ομορφιά & Γυμναστική (8,15%), Φαγητό & Ποτό (7,08%) και Τέχνες & Διασκέδαση (3,97%). Τα Αυτοκίνητα & Οχήματα συγκεντρώνουν το 3,79%, ενώ τα Αθλητικά το 3,53%. Οι Υπολογιστές και τα Consumer electronics έχουν το καθένα μικρό μερίδιο 3,49% και 3,04%, αντίστοιχα. Υπάρχει επίσης μια κατηγορία που ονομάζεται Άλλα, η οποία καλύπτει το 21,77% των καταστημάτων.

εικόνα οθόνη κινητού online shopping ανθρώπινο χέρι

Το τοπίο των online αγορών συνεχίζει να αλλάζει καθώς διαφορετικές γενιές αγκαλιάζουν τις digital πλατφόρμες. Η κατανόηση των επιλογών πληρωμής, μαζί με το πού και το πώς οι άνθρωποι ψωνίζουν, παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για τις επιχειρήσεις που στοχεύουν να ανταποκριθούν στις διαφορετικές ανάγκες των πελατών. 

Αναγνωρίζοντας τα shopping trends των γενεών, οι έμποροι λιανικής μπορούν να δημιουργήσουν πιο προσαρμοσμένες και προσωπικές εμπειρίες, ώστε να συνδέονται με τους καταναλωτές σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Το μέλλον του eCommerce θα διαμορφωθεί από αυτά τα εξελισσόμενα μοτίβα, με τα digital wallets, τις πιστωτικές κάρτες και τις χρεωστικές κάρτες να παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο.