Ενόψει του αυξανόμενου κόστους ζωής και του πληθωρισμού, οι άνθρωποι στο Ηνωμένο Βασίλειο προσαρμόζουν τα έξοδά τους, περιορίζοντας ορισμένες συνήθειες ενώ δίνουν προτεραιότητα σε άλλα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Barclays.

Η ετήσια έκθεση δαπανών υπογραμμίζει μια σημαντική αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών, ερμηνεύοντας τον τρόπο με τον οποίο τα νοικοκυριά περιηγούνται στο δύσκολο οικονομικό τοπίο.

Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι οι δαπάνες καταναλωτικών καρτών σημείωσαν μέτρια αύξηση 4,1% από έτος σε έτος το 2023, σύμφωνα με την Guardian.

Αυτή η αύξηση είναι σχεδόν κατά τα δύο τρίτα χαμηλότερη από τη σημαντική αύξηση 10,6% που παρατηρήθηκε το 2022, υπογραμμίζοντας τον αντίκτυπο της απότομης αύξησης του κόστους διαβίωσης με τα οικονομικά του νοικοκυριού.

Ποια είναι τα έξοδα που μείωσαν οι Βρετανοί

Μεταξύ των αξιοσημείωτων αλλαγών στα μοτίβα δαπανών, οι Βρετανοί μείωσαν τα έξοδα για φαγητό έξω κατά 6,7%, αντικατοπτρίζοντας μια συνειδητή προσπάθεια εξοικονόμησης πόρων στα γεύματα σε εστιατόρια.

Τα καταστήματα ένδυσης σημείωσαν επίσης μείωση 0,5% στις δαπάνες, ενώ τα καταστήματα επίπλων δέχθηκαν πτώση με πτώση 5,2%, καθώς τα νοικοκυριά στόχευαν να εξισορροπήσουν τους προϋπολογισμούς τους ενόψει της αύξησης των λογαριασμών των νοικοκυριών.

εξοδα φαγητο φιλοι

Οι Βρετανοί επενδύουν σε εμπειρίες και ψυχαγωγία μετά την πανδημία

Ωστόσο, καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο "αναρρώνει" από δύο χρόνια περιορισμών πανδημίας, οι καταναλωτές επέδειξαν ανανεωμένο ενδιαφέρον για την κατανομή κεφαλαίων για εμπειρίες και ειδικές περιστάσεις. 

Τα έξοδα στον τομέα της ψυχαγωγίας σημείωσαν αξιοσημείωτη αύξηση 7,5% σε ετήσια βάση. Σημαντικά γεγονότα όπως ο Διαγωνισμός Τραγουδιού της Eurovision στο Λίβερπουλ και δημοφιλείς περιοδείες όπως το Eras της Taylor Swift και το Renaissance της Beyoncé συνέβαλαν σε αυτό το κύμα.

Η επισκεψιμότητα στον κινηματογράφο σημείωσε επίσης άνοδο 6,3%, με τους λάτρεις του κινηματογράφου να ανυπομονούν να προλάβουν τις κυκλοφορίες με υπερπαραγωγές όπως Barbie, Oppenheimer και Avatar: The Way of Water.

Ενισχύθηκε επίσης η ψυχαγωγία στο σπίτι, με αύξηση 7,3% στα έξοδα για ψηφιακό περιεχόμενο και συνδρομές, συμπεριλαμβανομένων υπηρεσιών όπως το Netflix. Ενώ μέρος αυτής της αύξησης μπορεί να αποδοθεί σε αυξήσεις τιμών που εφαρμόζουν οι πάροχοι υπηρεσιών, αντανακλά μια ευρύτερη τάση των καταναλωτών που αναζητούν επιλογές ψυχαγωγίας εντός των ορίων των σπιτιών τους.

Η επιθυμία για αποδράσεις και εμπειρίες ήταν εμφανής στα μοτίβα δαπανών που σχετίζονται με ταξίδια και αναψυχή. Τα έξοδα για ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν μέσω ταξιδιωτικών πρακτόρων αυξήθηκαν κατά 10,4%, σηματοδοτώντας ένα ανανεωμένο ενδιαφέρον για ταξίδια.

Οι αεροπορικές εταιρείες παρουσίασαν σημαντική αύξηση της τάξης του 30,8%, υποδηλώνοντας μια περιορισμένη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια.

Οι παμπ και τα μπαρ σημείωσαν αύξηση 5,9% στα έξοδα λόγω παραγόντων όπως ο πληθωρισμός των τιμών, σημαντικά γεγονότα όπως η στέψη του Βασιλιά Καρόλου και το Παγκόσμιο Κύπελλο ράγκμπι. Οι παμπ πρόσφεραν μια πιο οικονομική επιλογή για συναναστροφή και φαγητό έξω σε σύγκριση με τα παραδοσιακά εστιατόρια, συμβάλλοντας στη διαρκή δημοτικότητά τους.

Πολλοί Βρετανοί έδωσαν προτεραιότητα στη δημιουργία αξέχαστων εμπειριών και μοιράστηκαν στιγμές με αγαπημένα πρόσωπα. Η επιθυμία να αναπληρώσουμε τις χαμένες ευκαιρίες κατά τη διάρκεια της πανδημίας οδήγησε σε αυξημένες δαπάνες για διακοπές, εισιτήρια συναυλιών και ξενύχτια με φίλους. - Esme Harwood, διευθύντρια της Barclays

Οι καταναλωτές αναζητούν - πλέον - πιο οικονομικές επιλογές για τα ψώνια του σπιτιού, καθώς στρέφονται στις μεγάλες προσφορές των σούπερ μάρκετ, δείχνοντας μια αυξανόμενη τάση να εξερευνήσουν οικονομικά αποδοτικές επιλογές για τις εβδομαδιαίες αγορές τους, σε μια περίοδο οικονομικής αβεβαιότητας.

Η έκθεση αποκάλυψε τομείς που αντιμετωπίζουν περικοπές, με τα έξοδα για βελτιώσεις στο σπίτι και DIY να πέφτουν κατά 4,7%. Αυτή η τάση αντικατοπτρίζει μια μετατόπιση της εστίασης του προϋπολογισμού στα έργα που σχετίζονται με το σπίτι για να δώσουν προτεραιότητα στα έξοδα που σχετίζονται με την εμπειρία

Από την άλλη πλευρά, αυξήθηκαν οι δαπάνες σε φαρμακεία και καταστήματα λιανικής υγείας και ομορφιάς, κατά 5,6%. 

Τα έξοδα για τα καύσιμα παρακολούθησαν αξιοσημείωτη μείωση κατά 10,7%, συνοδευόμενες από μείωση κατά 3,2% στον αριθμό των συναλλαγών. Αυτή η πτώση οφείλεται στις δύο προσπάθειες των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων μειώνοντας τα ταξίδια και τις περικοπές των τιμών στην αντλία.

Η Esme Harwood ολοκλήρωσε δηλώνοντας ότι, ενώ ορισμένοι τομείς υπέστησαν περικοπές, η εμπιστοσύνη των Βρετανών στην ικανότητά τους να δαπανούν στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους παρέμεινε ανθεκτική.

 Οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο επινοητικοί και έμπειροι στην εξεύρεση τρόπων εξισορρόπησης των προϋπολογισμών τους παρά τις οικονομικές προκλήσεις.

Τα εξελισσόμενα πρότυπα δαπανών προσφέρουν πληροφορίες για την προσαρμοστική φύση των καταναλωτών του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς περιηγούνται σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο οικονομικό τοπίο.