Τέρμα τα ψέματα! Η Google τεστάρει ένα νέο εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να εκτιμήσει την ηλικία των χρηστών. Η εταιρεία δηλώνει ότι αυτό θα βοηθήσει να διασφαλιστεί με περισσότερη ακρίβεια ότι το περιεχόμενο που βλέπουν οι χρήστες ταιριάζει με την ηλικία τους. Αυτή η αλλαγή κάνει την εμφάνισή της από τις ΗΠΑ, αλλά όπως αναφέρεται υπάρχουν σχέδια για μεταγενέστερη παγκόσμια επέκταση.
Πώς λειτουργεί;
Η AI τεχνολογία της εταιρείας θα εξετάζει παράγοντες όπως τα website που επισκέπτονται οι χρήστες, τα βίντεο του YouTube που παρακολουθούν και πόσο καιρό έχουν λογαριασμό στην Google. Εάν το σύστημα πιστεύει ότι κάποιος είναι κάτω από 18, η εταιρεία θα προσαρμόσει τις ρυθμίσεις του για να κρατήσει τα online αποτελέσματα πιο ασφαλή. Οι χρήστες θα λαμβάνουν μια ειδοποίηση που θα εξηγεί τι άλλαξε. Εάν έκανε λάθος, οι χρήστες μπορούν να επιβεβαιώσουν την ηλικία τους με μια selfie, πιστωτική κάρτα ή κρατικό έγγραφο, όπως ταυτότητα.
Η εταιρεία επιδιώκει μια ασφαλέστερη online εμπειρία για νέους χρήστες
Για τους νεότερους χρήστες, η Google θα ενεργοποιήσει χαρακτηριστικά ασφαλείας, όπως το SafeSearch, το οποίο μπλοκάρει το ακατάλληλο περιεχόμενο. Επίσης, θα περιορίσει τα βίντεο στο YouTube που δεν είναι κατάλληλα για χρήστες κάτω από την απαιτούμενη ηλικία.
Αυτή η ενημέρωση έρχεται τη στιγμή που οι ΗΠΑ πιέζουν για αυστηρότερους νόμους για την ασφάλεια των παιδιών, online. Νόμοι όπως ο Kids Online Safety Act (KOSA) και ο Kids Off Social Media Act (KOSMA) ζητούν από τις πλατφόρμες να κάνουν περισσότερα για να προστατεύσουν τα παιδιά. Αυτοί οι νόμοι προτείνουν ακόμη και οι πλατφόρμες να μαντεύουν την ηλικία των χρηστών, αλλά ένα τέτοιο σύστημα δεν είναι πάντα τέλειο.
Η εταιρεία απασχόλησε την κοινή γνώμη μέσα στο 2024, με τις AI καινοτομίες της, όπως το Gemini, που στοχεύουν στην απλοποίηση και βελτίωση της online εμπειρίας. Με την έλευση του 2025, ανακοίνωσε την κυκλοφορία των επόμενων μοντέλων chatbot 2.0 τα οποία είναι πλέον διαθέσιμα για δοκιμές από χρήστες.

Στον αντίποδα, η εταιρεία «έβαλε αυτογκόλ», με ένα μικρό λάθος σε διαφήμισή της στο Super Bowl, κάνοντας τους χρήστες να αμφισβητούν την εγκυρότητα του Gemini.
Σήμερα, η Google ακολουθεί το παράδειγμα άλλων μεγάλων εταιρειών περνά στο επόμενο επίπεδο. Όπως διαβάζουμε, δεν είναι η μόνη εταιρεία που χρησιμοποιεί το εργαλείο για να προβλέπει την ηλικία. Η Meta (Facebook & Instagram) χρησιμοποιεί επίσης τεχνητή νοημοσύνη για να μαντέψει αν οι χρήστες είναι κάτω από 18.
Το σύστημα γονικού ελέγχου μεγαλώνει - Νέα εργαλεία για εφήβους
Προς το τέλος του Φεβρουαρίου, η Google θα κυκλοφορήσει νέα εργαλεία για τους γονείς. Θα μπορούν να περιορίσουν τις κλήσεις και τις ειδοποιήσεις μηνυμάτων στο τηλέφωνο του παιδιού τους κατά τη διάρκεια του σχολείου. Από τον επόμενο μήνα, οι γονείς θα μπορούν επίσης να επιλέξουν ποιον μπορεί να καλέσει ή να στείλει μήνυμα το παιδί τους χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Family Link. Επίσης, σύντομα θα μπορούν να διαχειριστούν τις κάρτες πληρωμών στο Google Wallet του παιδιού τους.
Η Google θα δώσει επίσης στους εφήβους πρόσβαση σε εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, όπως το NotebookLM, το οποίο βοηθά στη λήψη σημειώσεων, και το Learn About, το οποίο παρέχει εκπαιδευτική υποστήριξη.
Η online εμπειρία βελτιώνεται ή περιορίζεται;
Στην εποχή που τα AI tools είναι αδιαμφισβήτητα «must-have», εγείρονται ερωτήματα. Έστω ότι η Google και άλλες μεγάλες πλατφόρμες χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για να ελέγχουν την ηλικία των χρηστών, προσφέροντας πιο ασφαλές περιεχόμενο. Αν, για παράδειγμα, κάποιος είναι 50 ετών και επιθυμεί να παρακολουθεί τάσεις που αφορούν νεότερους, γιατί να περιορίζεται από το σύστημα; Θα αποτελέσει η διαδικασία αυτή ένα είδος λογοκρισίας; Πόσο επιτρεπτό είναι να περιορίζεται η ροή πληροφοριών με βάση την ηλικία του χρήστη;
Οι έλεγχοι για άτομα νεότερης ηλικίας είναι απαραίτητοι για την ασφάλεια των χρηστών, όμως ενδέχεται να προκαλέσουν περιορισμούς στην πρόσβαση. Η απόφαση της Google να προσαρμόσει το περιεχόμενο με βάση την ηλικία μπορεί να θεωρηθεί ένας περιορισμός της ελευθερίας στην πρόσβαση σε πληροφορίες, κάτι που επηρεάζει τον τρόπο που οι χρήστες εκφράζουν τις προτιμήσεις τους.
Αν τα όρια ηλικίας γίνουν αυστηρότερα, οι επιχειρήσεις eCommerce θα χρειαστεί να αλλάξουν τις στρατηγικές τους. Καταστήματα που πουλάνε προϊόντα με ηλικιακούς περιορισμούς, όπως βιντεοπαιχνίδια και καλλυντικά ίσως χρειαστεί να ελέγχουν πιο συχνά την ηλικία των πελατών τους.