Οι eCommerce τάσεις αλλάζουν συνεχώς. Αυτό που ήταν must πέρυσι μπορεί να είναι ξεπερασμένο αύριο, καθώς ο digital κόσμος κινείται γρήγορα. Οι επιχειρήσεις που δεν ακολουθούν τις τάσεις κινδυνεύουν να μείνουν πίσω.
Τα στατιστικά δείχνουν τη δυναμική: 2,77 δισεκατομμύρια ψωνίζουν online, ενώ οι πωλήσεις θα ξεπεράσουν τα 6,8 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2025. Οι online αγορές προβλέπεται να αποτελέσουν το 21% της αγοράς φέτος και 22,6% έως το 2027.
Οι πελάτες αναζητούν ευκολία, ταχύτητα και εξατομίκευση και προτιμούν brands που κατανοούν τις ανάγκες τους. Το να ακολουθήσετε, λοιπόν, τις τάσεις δεν είναι απλώς σημαντικό, αλλά απαραίτητο για να αναπτυχθείτε σε αυτόν τον ανταγωνιστικό χώρο.
Ας ανακαλύψουμε τα trends που θα διαμορφώσουν το μέλλον:
Οι eCommerce τάσεις που επηρεάζουν το μέλλον
Ο τρόπος με τον οποίο οι καταναλωτές ψωνίζουν online εξελίσσεται γρήγορα. Οι νέες τεχνολογίες, οι αλλαγές στις συνήθειες των πελατών και οι πιο έξυπνες στρατηγικές marketing, διαμορφώνουν την επόμενη φάση του ηλ. εμπορίου.
Ακολουθούν οι πιο βασικές eCommerce τάσεις που θα διαμορφώσουν το μέλλον:
Το social media shopping αλλάζει την αγοραστική συμπεριφορά
Τα social media δεν είναι πλέον μόνο για scroll και χάζεμα – είναι ένας σημαντικός προορισμός αγορών. Οι καταναλωτές θέλουν να αγοράζουν χωρίς να βγαίνουν από τις αγαπημένες τους πλατφόρμες, και τα brands δίνουν αυτή τη δυνατότητα.
Το Facebook, το Instagram και το Pinterest έχουν πρωτοστατήσει μέσω των Shop, που είναι ιδιαίτερα δημοφιλή παγκοσμίως. Ωστόσο, στην Ελλάδα δεν είναι διαθέσιμα, και έτσι τα brands προωθούν πωλήσεις μέσω διαφημίσεων σε Stories και feed, με ενεργά links, καθώς και μέσω links στα bio των προφίλ τους.
Σήμερα, οι eCommerce τάσεις πήγαν ένα βήμα παραπέρα: Οι κορυφαίες πλατφόρμες της Gen Z, το YouTube και το TikTok, γίνονται το απόλυτο αγοραστικό hub. Η πλατφόρμα δεν είναι πλέον μόνο για ψυχαγωγία, αλλά ένας σημαντικός χώρος αγορών, όπου τα brands αξιοποιούν τις δυνατότητες του TikTok Shop για να προωθούν προϊόντα και να αυξάνουν τις πωλήσεις τους με άμεσο και διαδραστικό τρόπο.
Με 3,96 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες social media κάθε μήνα, το 26,26% χρησιμοποιεί το TikTok τουλάχιστον μία φορά τον μήνα. Η πλατφόρμα έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο ισχυρά social media κανάλια, προσελκύοντας εκατομμύρια χρήστες και brands που αξιοποιούν τη δυναμική του για πωλήσεις και προώθηση περιεχομένου.Τα στατιστικά δείχνουν ότι το 58% των χρηστών του TikTok πραγματοποιεί αγορές απευθείας μέσα στην πλατφόρμα. Αυτό σημαίνει ότι πάνω από 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι παγκοσμίως – και περίπου 70 εκατομμύρια στις ΗΠΑ – χρησιμοποιούν το TikTok shopping.
Παρόλα αυτά, οι επιχειρήσεις δεν πρέπει να βασίζονται σε μία μόνο πλατφόρμα. Οι eCommerce τάσεις μαρτυρούν το εξής: Το multichannel marketing, σε πολλά διαφορετικά social media κανάλια, βοηθά στην προσέγγιση διαφορετικών κοινών. Για παράδειγμα, οι διαφημίσεις στα social media είναι πιο επιτυχημένες μεταξύ των Gen Zers. Το 41% των Gen Zers τις βρίσκει διασκεδαστικές, σε σύγκριση με το 36% των millennials, το 28% των Gen Xers και το 9% των boomers, σύμφωνα με το Statista .

Μια ακόμη βασική από τις eCommerce τάσεις που συνδέεται με το social commerce είναι η εξατομίκευση.

Σύμφωνα με έρευνα, το 80% των πελατών είναι πιο πιθανό να κάνει μια αγορά όταν τα brands προσφέρουν πιο προσωπικές εμπειρίες. Οι πελάτες έχουν 110% περισσότερες πιθανότητες να προσθέσουν περισσότερα είδη στο καλάθι τους και 40% περισσότερες πιθανότητες να ξοδέψουν περισσότερα από ό,τι είχαν προγραμματιστεί εάν η εμπειρία τους είναι πιο personalized.
Τέλος, περίπου το 31% των πωλήσεων eCommerce προέρχεται από συστάσεις. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα brands επικεντρώνονται στο influencer marketing, στις στοχευμένες διαφημίσεις και στο περιεχόμενο που μιλάει απευθείας στο κοινό τους.

Το voice commerce αυξάνεται γρήγορα
Το voice commerce συγκατελέγεται στις eCommerce τάσεις. Περισσότεροι πελάτες χρησιμοποιούν βοηθούς φωνής όπως Alexa, Google Assistant και Siri για να ψωνίσουν. Στην πραγματικότητα, οι φωνητικές αγορές αποφέρουν πάνω από 2 δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις κάθε χρόνο. Τα brands που θέλουν να παραμείνουν μπροστά πρέπει να κάνουν τα eshop τους εύκολα στο navigation μέσω φωνητικής αναζήτησης.
Το μέγεθος της αγοράς του voice commerce έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Τα στατιστικά εκτιμούν πώς θα αυξηθεί από τα 116,83 δισεκατομμύρια δολάρια που σημείωσε το 2024 σε 151,39 δισεκατομμύρια δολάρια το 2025, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 29,6%.
Η ανάπτυξη αυτή μπορεί να αποδοθεί στην αυξημένη δημοτικότητα των online αγορών, στην αλλαγή στις συνήθειες αναζήτησης και αγορών των καταναλωτών, στην αυξημένη χρήση των social media και των smartphone, στην αυξημένη ζήτηση για αγορές χωρίς φυσική παρουσία.
Ένα εξαιρετικό παράδειγμα μιας πολυεθνικής που επένδυσε στις eCommerce τάσεις και το voice commerce είναι τα Starbucks. Αναβάθμισαν την εφαρμογή τους για να επιτρέπουν στους πελάτες να παραγγέλνουν ποτά μέσω της Alexa και του Samsung Bixby. Αυτό διευκολύνει τους πελάτες να παραγγείλουν καφέ ενώ οδηγούν, εξοικονομεί χρόνο και διασφαλίζει ότι οι παραγγελίες είναι ακριβείς. Οι επιχειρήσεις που θα εντάξουν αυτή την τεχνολογία επιτυχώς στη στρατηγική τους, έχουν πολλές περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας.

Η βιωσιμότητα δεν είναι μόδα, αλλά στάση ζωής
Οι καταναλωτές νοιάζονται περισσότερο από ποτέ για τη βιωσιμότητα και -όπως είναι φυσικό- συγκαταλέγεται στις eCommerce τάσεις. Περίπου το 78% των καταναλωτών κατατάσσουν ως κορυφαία προτεραιότητα το sustainability όταν επιλέγουν τι θα αγοράσουν και το 58% προτιμά brands που κάνουν ενέργειες φιλικές προς το περιβάλλον.
Το green marketing παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς οι επιχειρήσεις που επικοινωνούν με διαφάνεια τις βιώσιμες πρακτικές τους κερδίζουν την εμπιστοσύνη του κοινού. Οι καταναλωτές είναι πιο πιθανό να επιλέξουν brands που προσφέρουν eco-friendly προϊόντα, χρησιμοποιούν βιώσιμο packaging ή μειώνουν το ανθρακικό τους αποτύπωμα. Για παράδειγμα, η Coca-Cola χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να προβλέπει τη ζήτηση και να διαχειρίζεται το απόθεμά της πιο αποτελεσματικά. Το σύστημά τους, που κατασκευάστηκε από την Coderio, έχει πάνω από 85% ακρίβεια, βοηθώντας τους να προγραμματίσουν καλύτερα την παραγωγή και να μειώσουν τα απόβλητα.
Παράλληλα, όλο και περισσότερες εταιρείες ενσωματώνουν βιώσιμες λύσεις. Από την ανακύκλωση υλικών μέχρι την επιλογή πιο ethical πρώτων υλών, οι επιχειρήσεις επενδύουν σε πρακτικές που μειώνουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Το sustainability δεν είναι πλέον μια επιλογή, αλλά αναγκαιότητα. Μπορούμε να πούμε ότι ξεπερνά τις eCommerce τάσεις: Οι καταναλωτές θέλουν να γνωρίζουν ότι υποστηρίζουν επιχειρήσεις που συμβάλλουν σε έναν πιο πράσινο πλανήτη, και τα brands που προσαρμόζονται σε αυτή τη νέα πραγματικότητα κερδίζουν τόσο την πίστη των πελατών όσο και ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά.

Οι αγορές γίνονται πιο διαδραστικές
Τεχνολογίες όπως το AR (επαυξημένη πραγματικότητα), το VR (εικονική πραγματικότητα) και το Metaverse ανήκουν στις eCommerce τάσεις και αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές ψωνίζουν. Μέχρι το 2023, η αγορά metaverse είχε αξία 11,11 δισεκατομμυρίων δολαρίων και αναμένεται να αναπτυχθεί γρήγορα.
Αυτά τα εργαλεία επιτρέπουν στους αγοραστές να δοκιμάσουν ρούχα, να δουν πώς φαίνονται τα έπιπλα στα σπίτια τους ή να δοκιμάσουν προϊόντα πριν αγοράσουν. Αυτό κάνει τις online αγορές πιο διασκεδαστικές, μειώνει τις επιστροφές και βοηθά τους πελάτες να λαμβάνουν σίγουρες αποφάσεις.
Η αγορά AR & VR αναπτύσσεται ραγδαία, με τα έσοδα να φτάνουν τα 46,6 δισ. δολάρια παγκοσμίως το 2025 και να αυξάνονται στα 62 δισ. δολάρια έως το 2029, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7,42%. Ο μεγαλύτερος τομέας είναι το AR Software, με τα έσοδά του να υπολογίζονται στα 14 δισ. δολάρια το 2025. Οι ΗΠΑ θα έχουν τα υψηλότερα έσοδα, φτάνοντας τα 12,6 δισ. δολάρια. Ο αριθμός των χρηστών AR & VR αναμένεται να αγγίξει τα 3,7 δισ. έως το 2029, με το user penetration των χρηστών να αυξάνεται από 54,1% το 2025 σε 56,5% το 2029.
Οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν αυτές τις τεχνολογίες δημιουργούν πιο ελκυστικές εμπειρίες αγορών και ισχυρότερες συνδέσεις με τους πελάτες.

Το hyperlocal marketing κάνει τις αγορές πιο προσωπικές
Το hyperlocal marketing είναι η προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών σε ένα πολύ συγκεκριμένο, μικρό γεωγραφικό σημείο, όπως μερικοί δρόμοι ή μια γειτονιά. Αποτελεί στο top της λίστας με τις eCommerce τάσεις. Συχνά στοχεύει άτομα που κάνουν αναζητήσεις τύπου «near me» στο κινητό τους. Για παράδειγμα, αν ψάχνει κάποιος ένα βιβλίο και το κοντινό βιβλιοπωλείο δεν το έχει, πιθανότατα θα ψάξει στο κινητό του «βιβλιοπωλεία κοντά μου» για να βρει ένα άλλο σε κοντινή απόσταση.
Οι καταναλωτές αναζητούν αγοραστικές εμπειρίες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της τοπικής τους κοινότητας, ακόμη και στις online αγορές. Οι αναζητήσεις στο Google που περιλαμβάνουν τον όρο «near me» αυξήθηκαν κατά 900% μέσα σε δύο χρόνια, δείχνοντας τη ραγδαία ανάπτυξη των αγορών βάσει τοποθεσίας.
Οι eCommerce τάσεις μίλησαν: Οι επιχειρήσεις μπορούν να αξιοποιούν δεδομένα τοποθεσίας για να προσφέρουν στοχευμένες προτάσεις και εξατομικευμένες προσφορές.
Η McDonald's εφαρμόζει αυτή τη στρατηγική προσαρμόζοντας το μενού της ανάλογα με τη χώρα – όπως τα Teriyaki McBurgers στην Ιαπωνία και τα Paneer Wraps στην Ινδία. Επιπλέον, μέσω της εφαρμογής της, προσφέρει αποκλειστικές εκπτώσεις με βάση την τοποθεσία των πελατών.
Το hyperlocal marketing επιτρέπει στις επιχειρήσεις ηλ. εμπορίου να δημιουργούν πιο προσωπικές και στοχευμένες εμπειρίες, ενισχύοντας τη σύνδεση με το κοινό και καθιστώντας τις αγορές πιο σχετικές και ελκυστικές.
Το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου
Το ηλεκτρονκό εμπόριο εξελίσσεται γρήγορα. Ως επιχειρήσεις που επιθυμείτε να παραμείνετε μπροστά, πρέπει να συμβαδίσετε με τις eCommerce τάσεις και να ακολουθείτε τα trends. Ακούστε τις ανάγκες των πελατών και προσαρμοστείτε. Έτσι, δεν θα προσελκύσετε μόνο νέους αγοραστές, αλλά θα δυναμώσετε και τη σχέση με τους υπάρχοντες.