Καθώς οι τωρινές γενιές που είναι ενεργοί αγοραστές διαρκώς μεγαλώνουν, πλέον στο προσκήνιο έχει μπει δυναμικά και είναι μια υπολογίσιμη δύναμη: η Generation Z, πίσω από τους Baby Boomers, Gen X και Millenials. Aντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό τμήμα της αγοράς με μοναδικές αγοραστικές συνήθειες και προτιμήσεις και πλέον οι πωλητές θα πρέπει να είναι σε θέση να προσελκύσουν και να διατηρήσουν την προσοχή μιας γενιάς που είναι εξαιρετικά τεχνολογικά ενημερωμένη και κοινωνικά συνειδητοποιημένη.

Σε αυτό λοιπόν το άρθρο θα γνωρίσουμε τις τάσεις που διαμορφώνουν την καταναλωτική τους συμπεριφορά και πώς μπορείτε να την κάνετε να φτάσει μέχρι το online store σας.

Ποια είναι η Generation Z;

Η Generation Z, γνωστή και ως Gen Z ή Zoomers, είναι τα άτομα εκείνα που έχουν γεννηθεί από 1997-2012 και σήμερα είναι μεταξύ 12 και 27 ετών. Σε αντίθεση με τους περισσότερους Millennials, τη γενιά που προηγείται, που θυμούνται τις εποχές πριν από τα smartphones, τα social media και τις αρχές του διαδικτύου, η Gen Z έχει μεγαλώσει σε έναν ψηφιακό κόσμο με τη νοοτροπία του always-on και θεωρείται ως η πραγματικά ψηφιακή ιθαγενής γενιά από τις μέχρι τώρα υπάρχουσες.

Κατά κύριο λόγο χρησιμοποιούν τις social media πλατφόρμες για ψυχαγωγία, αγορές και δημιουργία κοινότητας με τις βασικές να είναι τα Instagram, YouTube και Tiktok. Με εκτιμώμενο μέγεθος πληθυσμού άνω των 2 δισεκατομμυρίων παγκοσμίως, οι Zoomers αποτελούν μια τρομερή δύναμη στην καταναλωτική αγορά.

Γιατί είναι σημαντική;

Όπως είναι λογικό, η Generation Z έχει σοβαρή αγοραστική δύναμη τόσο εντός αλλά και εκτός της εμβέλειας του eCommerce και αποτελεί μια εκτιμώμενη αγοραστική δύναμη 143 δισ. δολαρίων ετησίως, γεγονός που την καθιστά το επόμενο στόχο αγοραστών που θα πρέπει να έχετε στο μυαλό σας.

Σε έρευνα της DWW διαπιστώθηκε ότι το 70% των γονέων συμβουλεύονται τα παιδιά τους που ανήκουν στην Gen Z για να αποφασίσουν τι θα αγοράσουν, από ηλεκτρονικά είδη, ρούχα και φαγητό, μέχρι ταξίδια, έπιπλα και οικιακά είδη. Συνεπώς, ακόμη και αν πιστεύετε ότι τα προϊόντα σας δεν θα έχουν αντίκρυσμα στη γενιά αυτή είναι σημαντικό να τους συμπεριλάβετε στις στρατηγικές καθώς είναι εξαιρετικά πιθανό να τα συστήσουν στο κατάλληλο κοινό που πιθανά θα τα αγοράσει.

Τι προσελκύει τους Zoomers στο eCommerce;

🤳 Η επανάσταση του Buy Now, Pay Later (BNPL)

Μια κύρια τάση που διαμορφώνει τις αγοραστικές συνήθειες της Gen Z είναι η αύξηση των υπηρεσιών Buy Now, Pay Later (BNPL). Ο εναλλακτικός αυτός τρόπος πληρωμής δίνει το περιθώριο στους αγοραστές να ολοκληρώνουν συναλλαγές και να τις πληρώνουν σταδιακά σε δόσεις, συχνά άτοκα.

Η Generation Z, συγκεκριμένα, έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον για το BNPL, με προβλέψεις να δείχνουν ότι μέχρι το 2026 θα αποτελεί τον κύριο δημογραφικό πληθυσμό που θα χρησιμοποιεί αυτή την επιλογή πληρωμής με ποσοστό 59%. Έτσι, οι πωλητές που επιλέγουν να ενσωματώσουν επιλογές BNPL στις διαδικασίες πληρωμής τους θα μπορούσαν τα τραβήξουν το ενδιαφέρον της γενιάς αυτής που προτιμά την ευελιξία και τις αγορές με χαμηλό προϋπολογισμό.

🤳 Omni-channel εμπειρία αγορών

Οι Zoomers έχουν αγκαλιάσει τις omni-channel αγορές, συνδυάζοντας online και offline κανάλια καθ' όλη τη διάρκεια της αγοραστικής τους διαδρομής. Από την περιήγηση σε προϊόντα στις social media πλατφόρμες έως την παρακολούθηση βίντεο με unboxing και κριτικές στο YouTube, η Generation Z αξιοποιεί διάφορες πλατφόρμες για την έρευνα και σύγκριση προϊόντων.

Οι πωλητές πρέπει να φροντίσουν ώστε το online store τους να πλαισιώνεται από πολλά κανάλια και να διασφαλίζεται μια απρόσκοπτη εμπειρία αγορών σε όλα τα σημεία επαφής, συμπεριλαμβανομένων των mobile εφαρμογών, των ιστότοπων, των social media και των φυσικών καταστημάτων.

Mobile responsiveness: Η σημασία και τα θετικά οφέλη του
Ένα eshop που διαθέτει mobile responsiveness προσφέρει υψηλότερη εμπειρία χρήστη σε όλες τις συσκευές. Γιατί όμως ισχύει αυτό;
Νεαρή κοπέλα που κρέμεται σε πλαίσιο από βιντεοκλήση

🤳 H παντοδυναμία των social media

Οι κορυφαίες social media πλατφόρμες για την Generation Z είναι τα Instagram, YouTube και TikTok. Τα social media διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των αγοραστικών αποφάσεων της γενιάς αυτής αλλά από την άλλη δεν θέλουν να τους πουλάνε μέσα από αυτά- προτιμούν να χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για ψυχαγωγία και δημιουργία κοινότητας.

Σε μια μελέτη της Insider Intelligence, το 45% της Gen Z προχώρησε σε αγορά προϊόντος λόγω της εύρεσης μέσα από τα social media. Παραδόξως, οι συστάσεις από influencers/δημιουργούς περιεχομένου και brand έχουν μικρότερη επιρροή στις αγοραστικές επιλογές της γενιάς αυτής σε σύγκριση με την ανακάλυψη προϊόντων. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν αγοράζουν μέσω social media. Το 97% των Zoomers καταναλωτών δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν πλέον τις social media πλατφόρμες ως την κύρια πηγή έμπνευσης για αγορές και είναι επίσης οι κύριοι χρήστες στο eCommerce που κάνουν αγορές απευθείας από τις εφαρμογές όπως το Instagram και το Tiktok.

Social media πλατφόρμες που θα βοηθήσουν το ROI το 2024
Social media πλατφόρμες και eCmmerce πηγαίνουν χέρι χέρι για να πετύχει ένα eshop. Ποιες είναι εκείνες που θα αποφέρουν ROI το 2024 σε εσας;

Οι κατηγορίες προϊόντων τις οποίες η Generation Z είναι πιο πιθανό να αγοράσει χάρη στο περιεχόμενο των influencers είναι τα ρούχα, τα προϊόντα ομορφιάς, η τεχνολογία και τα προϊόντα για το σπίτι. Αν ανήκετε σε μία από αυτές τις κατηγορίες, θα πρέπει να εξετάσετε σοβαρά το ενδεχόμενο να επενδύσετε στο influencer marketing, αν δεν το ήδη επιχειρήσει.

Το ελκυστικό περιεχόμενο, η αυθεντική αφήγηση ιστοριών, το user generated content και η δόμηση κοινοτήτων είναι βασικοί παράγοντες για να προσελκύσουν την προσοχή της Gen Z.

User generated content: Αξιοποιήστε δημιουργίες του κοινού
Ένα είναι το μόττο: το περιεχόμενο είναι βασιλιάς. Και αυτό είναι αδιαμφισβήτητο καθώς τροφοδοτεί ένα μεγάλο κομμάτι της επιχείρησή σας από το eshop σας με το δελεαστικό περιεχόμενο και σελίδες προϊόντων και την παρουσία σας στα social media. Η επιτυχημένη όμως δημιουργία περιεχομένου απαιτεί να επενδύσετε χρόνο και πόρους ώστε

🤳 To σκεπτικό της "ανταπόδοσης"

Όπως και ακριβώς και Millennials που προηγούνται, η Generation Z τείνει να ταυτίζεται στενά με brand που υποστηρίζουν σκοπούς για τους οποίους ενδιαφέρεται με δύο στους πέντε να λένε ότι το κάνουν πάντα ή συχνά και έτσι, αναζητούν ενεργά brand που να επυθυγραμμίζονται με αυτά που πιστεύουν.

Όμως, παρόλα αυτά, μην βιαστείτε να υποστηρίξετε ξαφνικά σκοπούς που δεν σχετίζονται με τη μάρκα σας καθώς ο συσχετισμός και η αυθεντικότητα είναι επίσης σημαντικά για την Gen Z. Και να θυμάστε ότι θα πρέπει όντως να προσφέρετε προσφέρετε καμία πραγματική δράση καθώς η Gen Z είναι πολύ έξυπνη για να πέσει στην παγίδα του greenwashing.

Σύμφωνα με έρευνα, οι 10 κορυφαίοι σκοποί με τους οποίους ταυτίζεται η Gen Z παγκοσμίως είναι οι εξής:

  1. Κλιματική αλλαγή
  2. Περιορισμός οπλοκατοχής
  3. Ανθρώπινα δικαιώματα
  4. Ισότητα των φύλων
  5. Ευημερία των ζώων
  6. Παιδική εργασία/Διακίνηση ανθρώπων
  7. Φυλετικές/εθνικές διακρίσεις
  8. Bullying
  9. Δικαιώματα LGBTQ+
  10. Έκτρωση/Έλεγχος γεννήσεων
Μπλοκ με σχέδιο Generation Z και λέξεις που τη χαρακτηρίζουν

🤳 Βιωσιμότητα

Η βιωσιμότητα βρίσκεται επίσης ψηλά στη λίστα προτεραιοτήτων της Generation Z με το 60% των νέων να δηλώνουν ότι ανησυχούν για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Από μικρές έως μεγάλες επιχειρήσεις, τα τελευταία χρόνια έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στην υιοθέτηση βιωσιμότερων επιχειρηματικών πρακτικών. Πολλές μάρκες έχουν στραφεί σε φιλικές προς το περιβάλλον συσκευασίες, έχουν εγκαταλείψει τα επιβλαβή συστατικά ή έχουν μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα. Φυσικά, πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.

Μερικές βελτιώσεις βιωσιμότητας που θα βελτιώσουν τη σύνδεσή σας με τους πελάτες είναι οι εξής:

🔹Προϊόντα χαμηλής ή μηδενικής περιεκτικότητας σε απόβλητα
🔹Ελάχιστες, επαναχρησιμοποιήσιμες, ανακυκλώσιμες ή βιοδιασπώμενες συσκευασίες
🔹Χαμηλό αποτύπωμα σε διοξείδιο του άνθρακα
🔹Βιώσιμες πρώτες ύλες
🔹Εναλλακτικές λύσεις χωρίς πλαστικό
🔹Ανακυκλωμένες πρώτες ύλες (π.χ. πλαστικό)
🔹Μη τοξικά, βιοδιασπώμενα ή φιλικά προς το περιβάλλον συστατικά

🤳H δυναμική του bracketing

Η τάση του bracketing, που περιλαμβάνει την αγορά πολλαπλών μεγεθών ή εκδοχών ενός προϊόντος και την επιστροφή εκείνων που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες ή προσδοκίες, δεν είναι άγνωστη για την Generation Z. Είναι μια γενιά που εκτιμά την ευκολία και την προσαρμογή και η τεχνική αυτή τους επιτρέπει να πειραματιστούν με διάφορες επιλογές χωρίς τη δέσμευση μιας τελικής αγοράς. Οι πωλητές μπορούν να προσαρμόσουν τις πολιτικές επιστροφών και να προσφέρουν διαδικασίες επιστροφής που θα διατηρούν την ικανοποίηση και θα ενισχύουν την εμπιστοσύνη.

Από τη μεριά των πωλητών, το bracketing μπορεί να αποδειχθεί μια πραγματική ταλαιπωρία καθώς απαιτεί ένα δυνατό σύστημα διαχείρισης αποθέματος και είναι σημαντικό να είναι βελτιστοποιημένο και το online κατάστημά σας ώστε να παρέχει πληθώρα πληροφοριών για ένα προϊόν, όπως εικόνες υψηλής ποιότητας και πολλαπλές γωνίες, περιγραφές χρωμάτων, οδηγούς μεγέθους και εφαρμογής.

Μπορείτε επίσης να αξιοποιήσετε τη δύναμη της AI τεχνολογίας και να προσθέσετε λειτουργίες και εφαρμογές που να επιτρέπουν εικονικά στους πελάτες να δοκιμάζουν ή να εντοπίζουν το κατάλληλο μέγεθος.

Πώς η τεχνητή νοημοσύνη καινοτομεί στο eCommerce σήμερα;
H τεχνητή νοημοσύνη έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας αλλά και στον κόσμο του eCommerce. Πώς μπορείτε να αξιοποιήσετε τη δύναμη της;

Κάθε γενιά έχει τα δικά της "κουμπιά"! Έτσι, εάν έχετε εντοπίσει ότι η Generation Z αρχίζει και γίνεται μια σημαντική αγοραστική δύναμη και για το δικό σας eshop τότε είναι σημαντικό να προσαρμοστείτε και προσφέρετε λειτουργίες και επιλογές που θα ανταποκρίνονται στη συμπεριφορά και τις προτιμήσεις αυτής της ανερχόμενης πληθυσμιακής μερίδας.